Sandmarken Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hei, skal ha et prosjekt i IT hvor jeg skal lage en database for et parkeringshus. Oppgaven går ut på at det skal være et parkeringshus med flere etasjer. Der leies parkeringsplasser ut til privatpersoner og firmaer. De skal behandles på samme måte. Parkeringsplassene skal ha forskjellige nummere og befinne seg i forskjellige etasjer og ha forskjellige bredde og lengde. Noen plasser har også motorvarmer. En parkeringsplass kan bare leies ut til en leietaker, men en person eller firma kan ha flere plasser. Som dere sikkert forstår nå, så skjønner jeg ikke stort når det kommer til databaser. Noen som har litt greie på dette som kan hjelpe meg litt i gang? På forhånd takk. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Her er noen linker til greie sider som gir kort innføring in how to do the shit: http://www.tizag.com/mysqlTutorial/ http://www.w3schools.com/sql/default.asp Du kan jo kaste ut noen ideer om hvordan du har tenkt til å sette opp tabellene så jeg er sikker på at du får mer konkret tilbakemelding fremfor "her er svaret". Lenke til kommentar
Sandmarken Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Her er noen linker til greie sider som gir kort innføring in how to do the shit: http://www.tizag.com/mysqlTutorial/ http://www.w3schools.com/sql/default.asp Du kan jo kaste ut noen ideer om hvordan du har tenkt til å sette opp tabellene så jeg er sikker på at du får mer konkret tilbakemelding fremfor "her er svaret". Takk takk. Ja jeg burde kaste ut noen idere, men grunnen til at jeg legger ut dette er at jeg er helt blåst. Jeg veit ikke engang om jeg bruker riktig program når jeg sitter her og trykker Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvilke program bruker du? du kunne kanskje fortelle oss hvilken DB løsning du sitter med, MySQL? MSSQL? annet kanskje? Og hvilket program bruker du? Lenke til kommentar
Sandmarken Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Hvilke program bruker du? du kunne kanskje fortelle oss hvilken DB løsning du sitter med, MySQL? MSSQL? annet kanskje? Og hvilket program bruker du? Så vidt jeg forstår bruker jeg MySQL Workbech Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Allright... jeg bruker workbenchen selv, og jeg synes diagram draw tingen er genial. Har du funnet den? Den gjør at du kan "tegne" opp tabellene slik du har tenkt, i steden for å manuelt opprette tabellene. Der kan du også knytte relasjoner. Detter har jeg dog bare hjemme, sitter på jobb så noe support på det kan jeg ikke gi deg. Når du har tegnet litt tabeller og slik kan du gå på File->Export->Export to PNG og da kan du lagre et bilde som du feks kan laste opp på bildr.no og dele med oss om du ønsker feedback. Lenke til kommentar
Sandmarken Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Okei. Kan prøve å fortelle hvordan jeg har gjort det. Jeg har laget en tabell som sier noe om Leietaker. Denne tabellen viser til en "utlånstabell". Utlånstabellen forteller om leieperioden og om den er betalt. Leietakertabellen viser også til en "kjøretøystabell" Kjøretøystabellen forteller om registreringsnummer osv. Nå sitter jeg litt fast med hva jeg bør gjøre videre. Er ikke sikker om du forstår noe av dette, men hvis du gjør har du kanskje noen forslag? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Sånn straight out of the box ville jeg kanskje ha gjort noe slikt: parkeringsplass: id INT, plass_id INT, etg_id INT, leietaker_id INT, bredde INT, vidde INT motorvarmer INT leietaker: id INT, navn VARCHAR parkeringsplass_id INT bare sånn jeg ser det med første øyekast. er jo en utviklingsprosess, kanskje du kan poste åssen du har det, evt forrandringen når du ser på hvordan jeg har tenkt. Det mangler litt på den biten å definere hver parkingsplass da. feks så vet man, siden parkeringshuset er bygd, hvordan layouten er på hver parkeringsplass i hver etg. Men jeg er usikker på hvor mye i dybden oppgaven sier du skal gå. Endret 8. mars 2010 av South_Bridge Lenke til kommentar
Sandmarken Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Sånn straight out of the box ville jeg kanskje ha gjort noe slikt: parkeringsplass: id INT, plass_id INT, etg_id INT, leietaker_id INT, bredde INT, vidde INT motorvarmer INT leietaker: id INT, navn VARCHAR parkeringsplass_id INT bare sånn jeg ser det med første øyekast. er jo en utviklingsprosess, kanskje du kan poste åssen du har det, evt forrandringen når du ser på hvordan jeg har tenkt. Det mangler litt på den biten å definere hver parkingsplass da. feks så vet man, siden parkeringshuset er bygd, hvordan layouten er på hver parkeringsplass i hver etg. Men jeg er usikker på hvor mye i dybden oppgaven sier du skal gå. Okey, takk for all hjelp! Jeg skal poste noe så snart jeg har fått litt kontroll på dette. Lenke til kommentar
___ Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Kanskje du heller burde bli parkeringsvakt? W Lenke til kommentar
Sandmarken Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Kanskje du heller burde bli parkeringsvakt? W Haha..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå