Gå til innhold

Betalt for tid på legevakt?

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Var i en hendelse på lørdag som gjorde at jeg ble beordret av politi og brannvesen å komme meg til legevakten. Jeg ble kjørt til av politi.

Er denne tiden noe jeg kan kreve tilbakebetalt i form av lønn / overtid!? Siden jeg ble skadet i forbindelse med jobben jeg utførte!?

Jobbet fast i jobben i 5 år, nå er jeg deltidsansatt (gått over til studie).

Om det har noe å si, så slukket jeg en brann og ble sendt til legevakt for undersøkelse av røykskader..

Takk, takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, begge to!!

Er det et sted dette står, slik at jeg kan se selv? Takk igjen.. :)

EDIT: Altså, dette skjedde ca 14:20, som gikk over i 2 timer ordinær arbeidstid, som blir overtid.. skulle egentlig slutte 15:00, ble på jobb til 16:30, og var på legevakta fra 16:30 til 23:00 .. det er timene fra 17:00 til 23:00 jeg lurer på om jeg får noe for!? Eventuelt 100 % ?

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Kan ikkje finne noke direkte som gir deg rett på overtidsbetaling, men det eg fant var dette:

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).

(1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

(2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

(3) Bestemmelsene i dette kapittel kan fravikes for arbeid som på grunn av naturhendelser, ulykke eller andre uforutsette begivenheter må foretas for å avverge fare for eller skade på liv eller eiendom. I så fall skal arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(4) Fagforening med innstillingsrett etter arbeidstvistloven eller tjenestetvistloven kan, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd og § 10-11 sjuende ledd, inngå tariffavtale som fraviker bestemmelsene i dette kapittel. Unntak fra § 10-8 første og andre ledd og § 10-11 femte og sjette ledd forutsetter at arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder, eller der dette ikke er mulig, annet passende vern. For bruk av overtid etter slik tariffavtale gjelder vilkårene i § 10-6 første ledd. Arbeidstaker må i det enkelte tilfelle samtykke til overtidsarbeidet. Kravet til individuelt samtykke gjelder tilsvarende der det inngås tariffavtale om en samlet gjennomsnittlig arbeidstid på over 48 timer i løpet av sju dager i løpet av ett år.

(5) Dersom det er inngått avtale som nevnt i §§ 10-5 andre ledd, 10-6, 10-8 tredje ledd, 10-10, 10-11 eller 10-12 fjerde ledd og et flertall av arbeidstakerne er bundet av avtalen, kan arbeidsgiver gjøre avtalens bestemmelser om arbeidstid gjeldende for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art avtalen omfatter.

(6) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 og § 10-10 andre ledd når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted. Slikt samtykke kan bare gis dersom det har sikkerhetsmessig betydning å legge til rette for en helhetlig regulering av arbeidstidsordningene på arbeidsplassen. Fravik fra § 10-8 første og andre ledd forutsetter at arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(7) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 første og andre ledd og grensen på 13 timer i § 10-5 tredje ledd for helse- og omsorgsarbeid samt vakt- og overvåkningsarbeid der arbeidet helt eller delvis er av passiv karakter (jf. § 10-4 andre ledd). Slikt samtykke kan bare gis dersom arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(8) Samtykke etter sjette og sjuende ledd forutsetter at partene ikke har kompetanse til å etablere den aktuelle arbeidstidsordning ved tariffavtale.

(9) Dersom arbeidet er av så særegen art at det vanskelig lar seg tilpasse bestemmelsene i kapitlet her, kan departementet i forskrift gi særlige regler og fastsette unntak fra disse bestemmelsene.

Sjette (nå niende) ledd i kraft 1 juli 2005, første, andre og fjerde ledd i kraft 1 jan 2006.

Endret ved lover 21 des 2005 nr. 121 (i kraft 1 jan 2006), 15 des 2006 nr. 69 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1406), 19 juni 2009 nr. 39 (i kraft 1 jan 2010 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 822).

Om eg tolker dette rett så vil du på grunn av denne hendelsen kunne kreve fri/avspasering men ikkje nødvendigvis lønn.

Du vil også kunne møte på problemer om din arbeidsgiver viser til:

Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven).

§ 5. Den enkeltes plikt til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og annen ulykke

Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.

Enhver plikter ved brann, eksplosjon eller annen ulykke straks å underrette de som er utsatt for fare og ved behov varsle nødalarmeringssentral. Det samme gjelder ved overhengende fare for en slik hendelse.

Enhver som oppholder seg nær en brann, eksplosjon eller annen ulykke plikter etter evne å gjøre det som er mulig for å begrense skadevirkningene.

Enhver plikter å delta i brannvesenets rednings- og slokkearbeid når innsatsleder krever det, samt stille eiendom, bygninger, materiell og eventuelt personell til disposisjon for slik innsats. Det kan gjøres inngrep i den enkeltes materielle verdier dersom dette er nødvendig for å gjennomføre redningsinnsats eller begrense skade. Inngrep i privates eiendom kan likevel bare foretas dersom dette er nødvendig for å sikre liv eller verne verdier som er større enn det som går tapt eller står i fare for å gå tapt ved inngrepet.

Departementet kan gi forskrifter om den enkeltes plikt til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og andre ulykker.

Politi og brannvesen kan med andre ord kreve at du stiller din tid og dine materielle eigendomar til rådigheit for å begrense skadeomfanget av brann eller ulykke utan at det er avtalt noken form for kompensasjon.

Det som eg ikkje klarer å finne noke på er kva som skjer når politi eller brannvesen krever at du får medisinsk oppfordring. Er faktisk ikkje sikker på at dei har myndigheit til å kreve dette og at dei eigentleg berre skal anbefale at du oppsøker legevakt.

Eg trur at du i teorien har lov til avslå tilbud om medisinsk hjelp om du vil.

Den beste måten å finne ei løysning her er enten å avtale noke med sjefen din direkte, eller å høyre med din fagforening om dei kan hjelpe deg til å få kompensasjon. Arbeidsgivaren din burde normalt sett være interesert i å gi deg ei lita påkjønnelse for å på den måten oppfordre dei andre arbeidstakerane å stille opp på samme måte om noke liknade skulle skje igjen. Om du blir skadelidande for dette vil nok arbeidstakarane tenke seg om to gongar før dei gjer noke meir en dei minimumskrava som gjeld ved brann eller ulykke.

Det ville uansett ha kosta arbeidsgiver meir om brannen ikkje hadde blitt slukka på eit tidleg tidspunkt, eller om du hadde nekta å reist til legevakta og dermed kunne risikert å blitt sjukemeldt etter denne hendelsen.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...