Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sannheten om Homøopati

28 stemmer

1. 1. Lar du deg lure?

• Dette er ikke en nyhet for min del
    • Ja, jeg er sikker på at homøopati virker
    • Nei. Dette er storsvindel. Drikker heller et glass vann.

Anbefalte innlegg

Kilde - THEMETALGOD'S BLOGG

Homøopati verdens største svindel

Homøopati (*1)Kommer fra Gresk språk: homoio + pathia , som oversatt på Norsk blir lignende + lidelse

Tanken bak denne alternative behandlingsformen stammer fra en hypotese om at likt kurerer likt(vondt skal fordrive vondt)og ble lansert av den tyske legen og farmasøyten, Samuel Friedrich Christian Hahnemann (1755–1843).

Homøopatiens postulat – Similia similibus curantur (Latin, «lignende helbredes med lignende») – er at medisinske substanser (ofte omtalt som remedier) som hos et friskt individ fremkaller visse symptomer, lindrer og behandler sykdommer hvor samme symptomer er tilstede. Sykdomssymptomer er kroppens egen reaksjon. De er med andre ord tegn på hva organismen selv prøver å gjøre for å få bukt med sykdommen og gjenvinne helse. Ved å gi medisiner som har evne til å skape lignende symptomer i kroppen, blir organismen stimulert til reaksjon mot nettopp disse lidelsene.

Wikipedia (*2)

Tja. Kanskje er det noe her.... Alle har vel hørt om eller prøvd å kurere fyllesyke ved å drikke mer alkohol?

Dette var litt interessant må jeg si, men som den skeptikeren jeg er vil jeg finne ut mer om hva Homøopatisk behandling går ut på.

Vi vet allerede at tanken bak behandlingsformen er at likt skal kurere likt. Dersom et stoff (virkemiddel) frembringer kvalme og oppkast skal dette stoffet kunne fungere på sykdommer med nettopp disse symptomene(kvalme og oppkast). Problemet for Hahnemann var at disse stoffene ofte var svært giftige og ville ha gitt pasienten mer ubehag og i verste fall tatt livet av denne. Hahnemann innså at slik medisinering av pasientene sine snart ville ha spent bena vekk under hans praksis som lege og farmasøyt, men hans tiltro til at likt skulle kurere likt var så sterkt fundamentert at han ikke klarte å legge fra seg denne ideen.

Etter lenge grubling rundt problemet fant han ut at ved å tynne ut virkemidlene ville han kunne holde ved likhetsloven og samtidig unngå å ta livet av pasientene sine. Prosessen bak tynningen av virkemidlene kalte han potenseringog er basert på det vi i dag ville ha kalt humbug og pølsevev. Hør bare hvordan han forklarer potensieringen:

Når man fortynner virkemiddelet i serier og rister kraftig mellom hver, vil effekten av dette virkemiddelet ikke bare fortsette, men bli kraftigere; Samtidig som de negative virkningene forsvinner. (*3)

Så la oss se på denne mirakuløse formen for medisinframstilling. Hva innebærer dette?

Jeg lar James Randi ta over med denne opplysende og underholdende forelesingen han gjorde for NASA:

(beklager dårlig lydkvalitet)

http://www.youtube.com/watch?v=xzBb0aw7RVg

http://www.youtube.com/watch?v=IjNCsIayMXo

The One Million Dollar Paranormal Challenge

Dersom noen der ute forsatt ikke tror James Randi, spør deg selv. Hvorfor har ingen klart å vinne millionen dollar som er utlovet for tiår tilbake i tid. Ikke en eneste en har klart dette. Hør bare her:

http://www.youtube.com/watch?v=sesamjLNHlU

Dersom du forsatt tror du har evner ut over det normale kan du finne mer informasjon om The One Million Dollar Paranormal Challenge på hjemmesiden til The James Randi Educational Foundation

Lykke til!

*1Mange skriver også Homeopati (norsk). Det engelske navnet er Homeopathy.

*2Wikipedia - Similia similibus curantur

*3 Potensering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en eldre farmor som taler så varmt om homeøpatlegen hun går til, så fort sjansen byr seg (gjerne hver gang hele familien samles til middag). Da jeg for en tid siden konfronterte min far med hva slags humbug dette faktisk er ved å vise han en fin artikkel i Skeptic magazine, så han bare litt mismodig på meg og lirte av seg følgende frase: "hmm, ikke noe vits i å bry henne med sånt, så gammel som hun er - om hun føler seg bedre av det, så la henne fortsette å bruke pengene sine på det".

Jeg ble litt motløs, ante ikke helt hva jeg skulle gjøre. Jeg har ikke snakket med henne om det ennå, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg blir selvsagt frustrert over at nær familie har latt seg lure av denne svindelen, men føler meg likevel maktesløs. Hvem vil vel uansett ta råd fra en 16-åring? Kjedelig at denne overtroen skal få lov til å spre seg fritt, det beste hadde vært å drepe det før det fikk lov til å spre seg ytterligere.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange påstår at Homøopati virker og at de har personlig erfaring med at det virker....

Problemet er at for at Homeopati skal virke må du TRO og ØNSKE at det virker. Jeg som ihuga skeptiker vil det ikke virke på! Hørte jeg noen nevne placebo-effekt?

Men kanskje blir jeg frisk allikevel.... Det er i så fall immunforsvaret mitt som skal ha fortjenesten for den suksessen.

Jeg er sjokkert over at ikke staten har tatt seg av denne formen for storsvindel. Jeg er også sjokkerte over at vi nordmenn er såpass naive og verre skal det bli. Gi oss flere kanaler som TV FEM så ender vi opp med at hele befolkningen går rundt like ravende gal som prinsesse Mærtha og de andre kjendisene som syns der er kjekt å kommuniserer med "den andre siden".

"Jeg får inn et navn her.... som begynner med bokstaven J ..... Jan eller kanskje Jon....." Jadda. :wallbash: Svindelen kalles Cold-reading btw.

For helvete heller folkens. Gi nå fan i å kjøp alskens skitt som blir tilbudt dere. Still spørsmål og tenk kritisk. Og dersom dere forsatt har en tro på Homøopati: Tapp trylle-vannet deres fra springen..... Like forbannet pottensiert og uttynnet!

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Forsåvidt enig i at homøpati som systemtankegang kan være litt vanskelig brette hodet rundt, men fagfeltet har jo utviklet seg med bl.a. mer akseptable vitenskapelig dokumenterbare egenskaper som elektronisk remedietesting (med f.eks homøopatiske middler) basert på akupunkturpunkter som igjen gjenspeiler anatomien. Den elektriske ledningsevnen og punktene langs meridianene ble møysommelig målt på ferske lik takket være en tysk utøvende lege med bekjentskap med en patolog. Resultatet av målingene viste seg å stemme så og si nøyaktig med det kineserene allerede hadde funnet ut om meridianer og akupunkturpunker. Dette er på lang nær uttømmende informasjon, men nok til å illustrere poenget.

Er en norsk lege ved navn Bjørn Johan Øverbye som forsker en del på de bioelektriske og frekvensbaserte aspektene ved kroppen og bruker bl.a. EAV/Bioresonans i sin legegjerning. Han er vel den legen vi kan takke for inntoget og frislippet av akupunktur i Norge for mange år siden.

En videoserie i 6 deler som viser litt praksis av EAV-måling:

Lenke til kommentar

Dette er veldig vanskelig tema, til dels fordi det faktisk fungerer. Les, "from the eye of the beholder". Man tror noe fungerer og kroppen får det til å fungere av seg selv. Det har ingenting med at humøopatien er det har virkningen, men det er sikkert den utløsende katalysatoren som får kroppen til å fikse det selv.

Av akkurat samme grunn finnes fortsatt healing, åndeutdrivere (ghost hunters) og alt som har med det paranormale å gjøre. Evnen vår til å tro. Jeg er helt enig, man føler seg faktisk helt maktesløs til slutt når man innser hvordan alt henger sammen og hvor lite man kan gjøre med det :(

Lenke til kommentar

Morsomt. Avstemmingen viser at det er en som lar seg lure.....

Stemmer bra det tlnl. Ingen vitenskapelige tester har funnet bevis for noen effekt.

Blir noen frisk eller bedre etter en Homøopat-behandling er det 100% sikkert at det ikke har noe med selve "medisinen" man spiser/drikker.

Merkelig at slik svindel ikke blir forbudt. Jeg fatter det ikke :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er veldig vanskelig tema, til dels fordi det faktisk fungerer.

Det kommer an på hvordan du definerer "fungerer". Hvis du med "fungerer" mener at noe gir bedre helbredende effekt enn placebo er det bevist gang på gang at homøopati ikke gjør det og dermed kan man trygt si at homøopati ikke fungerer.

Jeg mener at det fungerer fordi placebo-effekten FÅR det til å fungere. Da er det rimelig likegyldig hva brukeren selv tror det er som utløser effekten. Effekten er der uansett. Det har liksågodt kunne vært å kikke mot himmelen og bli "helbredet av Gud direkte" som har utløst nøyaktig det samme effekt sannsynligvis.

Dette ser vi jo egentlig overalt. Det er bare å lage seg en liten gadget og fortelle masse godtroende folk at den kan fjerne spøkelser. Og du kan banne på at det vil fungere, bare man er overbevisende nok.

Edit: Artig avstemning forøvrig :)

"Lar du deg lure?" og svaralternativene er "JA, (jeg lar meg lure) jeg tror på det" og "nei, det er en scam" :)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Gjest Petter

Uff. Den dama var jo ikke noe bra eksempel.. Dvs hun er et eksempel på hvor dumt legevitenskapen helst vil fremstille homøopati...

Min erfaring med homøopati er litt positiv. Dvs jeg har fått grei på ting der, som fastlegen ikke har nevnt en gang. OG viktigst av det, jeg har fått hjelp for det.

Med f.eks. frekvensmedisin eller også homøopatisk drops..

Jeg har også vært hos Kinesolog og naturmedisinere, med varierende utfall..

En homøopat fikk jeg absolutt ingenting utbytte hos..

Så, jeg tror nok homøopater er like mye dårlige og gode som vanlige leger..

Lenke til kommentar

Gikk til homeøopat(?) de to siste årene for å få kvitt pollenallergien min. Har prøvd mye annet som ikke funket og vil ikke ta den ultimate "cure-all" sprøyta siden det er gift. Så jeg forsøkte denne homeøopaten, pratet med "legen" og hun fikk vite mye rart som jeg ikke skjønner hvordan skal hjelpe. Jeg går ut derfra med en lapp som sier at jeg skal kjøpe pollen i pilleform, ta disse i økende mengde om vinteren og da skal jeg bli bedre. Det funket, jeg gjorde dette i 2 vintre og nå har jeg nesten ikke pollenallergi (i forhold til hva jeg hadde før), det er fortsatt der, men nesten ikke merkbart. Det har funket, kall det gjerne placebo (:love:) men det har funket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...