Gå til innhold

Kan jeg bli sporet opp, ang bildelagring!

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg skikkelig angst her. Jeg lagret et par bilder fra en profil på facebook. Jeg er ikke venn med han på facebook, men han har åpen profil slik at jeg kunne se bildene han hadde lagt ut.

Jeg lagret to bilder hvor man kunne se narkotika på en fest. Jeg lagret det for å vise bildene til en. Men når jeg skulle inn å se på de igjen i albummet på profilen hans, var de borte.

Akuratt de to jeg hadde lagret! Jeg er redd han fikk beskjed (notifikasjon) at jeg hadde lagret to av hans bilder. Går dette ann?

Eller var det bare helt tilfeldig at disse to ble slettet? De ble slettet bare en time etter jeg hadde lagret dem.

P.S Har veldig liten tro på at han er datakyndig.

Nå har jeg helt angst her.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, slapp av. Det er ingen sjans for at han kunne funnet ut av det. Du kan jo selv prøve å åpne et bilde og skru av modemet sånn at du ikke har nett, så kan du fremdeles lagre bildet, altså ingen informasjon blir sendt ut fra pc'en din til nettet om at du har lagret bildet. Jeg vil heller tro han fant ut at det kanskje ikke var så veldig lurt å legge ut bilde av ham selv som driver med narkotika på en side som facebook. Kanskje ikke så veldig lurt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nei, slapp av. Det er ingen sjans for at han kunne funnet ut av det. Du kan jo selv prøve å åpne et bilde og skru av modemet sånn at du ikke har nett, så kan du fremdeles lagre bildet, altså ingen informasjon blir sendt ut fra pc'en din til nettet om at du har lagret bildet. Jeg vil heller tro han fant ut at det kanskje ikke var så veldig lurt å legge ut bilde av ham selv som driver med narkotika på en side som facebook. Kanskje ikke så veldig lurt i det hele tatt.

Oki, ble litt lettere nå.

Men det er jo slike programmer på Facebook som kan spore opp? F.eks "Se hvem som besøker profilen din" og lignende.

Lenke til kommentar

Oki, ble litt lettere nå.

Men det er jo slike programmer på Facebook som kan spore opp? F.eks "Se hvem som besøker profilen din" og lignende.

Ja, men ingen kan spore bildelagringen ettersom det er en prosess som kun finner sted på din pc. Du kan jo tenkte deg at du ikke kan gå inn på andre sine profiler når du ikke har nett (altså, det sendes informasjon), men du kan lagre bilder uten nett om de allerede er åpnet (altså, det sendes ingen informasjon).

Lenke til kommentar

Du er 100 % sikker :) ?

Er du skikkelig datakyndig?

Beklager at jeg er redd her. Men jeg kan få skikkelig problemer dersom han finner det ut.

Snoking innpå profiler hvor folk driver med narko kan gi store konsekvenser:P

Lenke til kommentar

Jeg jobber med programmering av nettsider, så dette bør jeg kunne. Du kan være 100% trykk. Du har nok kun lagret et bokmerke fra URL-linken, altså ikke selve bildene fysisk på datamaskinen.

Bilder KAN spores, ved at fysisk må legges inn en trojan som sender informasjon tilbake til en bestemt IP-adresse. Men dette vil stort sett oppdages som virus - og slike bilder eksisterer ikke på album som ligger på Facebook. Så det går ann. Men 99,999999999998% så kan du slappe totalt av.

Lenke til kommentar

Du er 100 % sikker :) ?

Er du skikkelig datakyndig?

Beklager at jeg er redd her. Men jeg kan få skikkelig problemer dersom han finner det ut.

Snoking innpå profiler hvor folk driver med narko kan gi store konsekvenser:P

Jeg er ikke skikkelig datakyndig, men dette er common sense om man har holdt på med data en stund. Du kan slappe helt av, det er en helt annen grunn til at han har tatt bildene ned. Den mest sannsynlige grunnen er vel at det er ulovlig med narkotika i Norge, og greit å ikke ha bevis liggende ute på facebook av at man har holdt på med det.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med programmering av nettsider, så dette bør jeg kunne. Du kan være 100% trykk. Du har nok kun lagret et bokmerke fra URL-linken, altså ikke selve bildene fysisk på datamaskinen.

Bilder KAN spores, ved at fysisk må legges inn en trojan som sender informasjon tilbake til en bestemt IP-adresse. Men dette vil stort sett oppdages som virus - og slike bilder eksisterer ikke på album som ligger på Facebook. Så det går ann. Men 99,999999999998% så kan du slappe totalt av.

Oki takk begge to :)

Men jeg tror jeg lagret bildene fysisk på min datamaskin.

Jeg trykket "lagre bilde som" på to av hans bilder på hans facebook profil. Eller kanskje det bare er bokmerke?

Lenke til kommentar

Jeg trykket "lagre bilde som" på to av hans bilder på hans facebook profil. Eller kanskje det bare er bokmerke?

Hvis du tenker over den setningen et par ganger til går det nok opp for deg at det med stor sannsynlighet ikke er et bokmerke det er snakk om, men det faktiske bildet.

Det ligger lagret på maskinen din, og du kan åpne det uten internettilkobling? Da har du lagret bildene korrekt.

[Men det er jo slike programmer på Facebook som kan spore opp? F.eks "Se hvem som besøker profilen din" og lignende.

Hvis jeg ikke tar feil krever disse programmene at de som besøker profilen din også har samme program installert. En god grunn til å holde seg unna, spør du meg.

Lenke til kommentar

Svært forenklet/fordummet kan man si at samtlige bilder man ser på skjermen via en nettleser, allerede er lagret på PC-en din (mellomlagret). Derfor kan man eksempelvis skru av bildevisning i nettleseren slik at nettsider lastes raskere, ettersom bildene ikke da lastes ned til PC-en din. Så nok en gang, profilholder kan ikke se at du lagret bildene.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Svært forenklet/fordummet kan man si at samtlige bilder man ser på skjermen via en nettleser, allerede er lagret på PC-en din (mellomlagret). Derfor kan man eksempelvis skru av bildevisning i nettleseren slik at nettsider lastes raskere, ettersom bildene ikke da lastes ned til PC-en din. Så nok en gang, profilholder kan ikke se at du lagret bildene.

fordummet? takk for den.

Lenke til kommentar

fordummet? takk for den.

Hvis du leser resten av innlegget hans bør du forstå at "fordummet" ikke var ment som en fornærmelse, men for å påpeke at forklaringen han kommer med er svært forenklet (eller fordummet).

Lenke til kommentar

Off, dette er jo i grunn et "ikke tema".

Bildene er IKKE sporbare.

Nå snakker dere kun om bildene kan spores tilbake på pcen (lokalt) - ergo, man må ha direkte tilgang til pcen fysisk for å i det hele tatt sjekke om bildene ligger der.

Ønsker man å slette catch/mellomlagring. Kan man google Ccleaner. Det er et gratis program som sletter alt av historikk og mellomlagrede bilder etc.

Applikasjoner som viser siste besøkende etc - kan IKKE spore om man har lagret bildene. Det er nemlig ingen informasjon som blir sendt tilbake til hosting (serverne til Facebook e.l.) om man velger å høyreklikke og velge "lagre som".

Eventuelt kan du sjekke Mine Dokumenter > Mine Bilder ..

Unødvendig å gjøre TS mer paranoid enn det h*n er.

Kjære trådstarter. :) For å gjøre det klart en gang for alle.

Du kan IKKE bli sporet. Med mindre noen brytet seg inn og stjeler pcen din for så gå gjennom sektorfelt for sektorfelt på pcen din. Jeg kjenner svært få utenom Kripos som gidder å ta seg bryet med sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...