Gå til innhold

Privat PC kjøpt og betalt via firma. Har jeg som privatperson reklamasjonsrett?


Anbefalte innlegg

En laptop ble kjøpt for drøyt 2 år siden.

Via en hjemmepc ordning i firmaet.

 

*Firmaet kjøper den pcen jeg ønsker, fra den leverandør jeg velger.

*Pcen nedbetales via en bruttolønn trekk ordning.

*Frem til PCen er nedbetalt så har firmaet pant i pcen.

 

 

Men skjermkortet i pcen er nå defekt.

 

Det vil jeg tro er en reklamasjonssak.

 

Reklamasjonsretten vet jeg gjelder for kjøp som privatpersoner gjør.

 

Men gjelder reklamasjonsretten når pcen i utgangspunktet ble kjøpt og betalt av firmaet jeg jobber for?

Det er de som står som betaler på fakturaen.

 

Utgår reklamasjonsrett siden PCen ble kjøpt av et firma, og ikke en privatperson?

 

Eller har firmaet som betalte pcen reklamasjonsrett?

 

 

Noen som vet?

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du misforstår litt.

 

PCen er kjøpt av en PC leverandør av firmaet jeg jobber i.

 

Og jeg har betalt ned PCen via en bruttolønns trekk ordning.

 

Så det er altså firmaet jeg er ansatt i, som i utgangspunktet kjøpte PCen, av pcleverandøren.

Det er altså de som betalte PCen hos leverandøren.

 

Når du handler som privatperson så handler du selv direkte hos pc leverandøren.

Og det er du som selv betaler pcen hos leverandøren.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Dersom ikke annet er avtalt mellom bedriftene så er det to års reklamasjonsfrist i henhold til kjøpsloven (som gjelder mellom to bedrifter). Når det gjelder dine krav overfor bedriften du leier av, så har det vært noen diskusjoner rundt slike hjemme-PC-avtaler tidligere. Om jeg husker rett så kom man vel frem til at forbrukerkjøpsloven (med reklamasjonsfrist på fem år) er gjeldende når du har kjøpt ut PCen slik at det er du som blir eieren. Som regel får man tilbud om å kjøpe ut maskinen etter at man har leaset den en viss tid.

Lenke til kommentar

Du har muligens reklamasjonsrett mot arbeidsgiver, dersom denne kan sies å ha solgt deg PCen som ledd i næringsvirksomhet.

 

FTU har tidligere avgjort at f.eks. arbeidstakere hos NSB ikke har noen slik rett, siden NSB ikke solgte PCen som ledd i næringsvirksomhet, altså at salg av PCer ikke er noe de vanligvis driver med.

 

Dette er en av de store ulempene med slike ordninger. En annen er at man betaler ekstrem overpris på produktene.

Lenke til kommentar

De er jeg redd det endelige svaret er Nei. Jeg har ikke reklamasjon :(

 

For pcen er kjøpt via en pc ordning i firmaet.

 

Firmaet selger ikke vanligvis PC.

 

Det er kun for at ansatte skulle kunne få bruttolønn trekk fordelen.

 

Samt at man også sparte momsen.

 

Som totalt sett, pga spart skattetrekk på lønn brukt på pc.

Samt pga spart moms.

 

Betydde PC til rundt halv pris for ansatte.

 

Det er jo altså ikke noe de drev med for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...