Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hei. Har lenge hatt ein server som kjører Ubuntu 9.10 og deler filer med windows-maskiner gjennom Samba. Lenge har eg vore irritert over at serveren skifta ip heile tida, så no har eg gjort forskjellige innstillingar for å få statisk ip. Problemet er at når eg no skal koble til serveren frå windows, får eg meldinga: "\\192.168.0.100\server is not accessible. You might not have permission to use this network resource." Eg installerte SWAT, men avinstallerte det igjen fordi eg ikkje likte det. No er smb.conf-fila mi original, berre workgroupen er skifta. Nokon som veit kva eg kan gjere for å fiksa problemet? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det hadde hjulpet om du kunne poste smb.conf fila di og gjerne spesifisert problemet ditt litt mer. Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Sleng opp en terminal på ubuntu-serveren, sjekk IP-adressen med kommandoen ifconfig. Statisk IP settes normalt i router, men du kan også sette det i /etc/network/interfaces . Gå inn i smb.conf og sett security fra user til share. Det burde holde. Du finner mer informasjon i signaturen min. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Ser ut som at å bytte security frå user til share gjorde susen! Takk for hjelp. Statisk IP stilte eg i /etc/network/interfaces ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå