Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bytte til ny hardisk

Anbefalte innlegg

God dag:-)

Jeg hadde egentlig tenkt til å la min bærbare få gå til de eviga jaktmarker, men har nå besluttet å forlenge livet dens. Det skal gjøres ved å sette inn nytt batteri og mere minne. Samt ny og større hardisk. De to første er plankekjøring. Problemet melder seg når jeg skal bytte til ny hardisk. Hvordan kan jeg gjøre dette lettest og best mulig?

Jeg har i min bærbare plass til to hardisker. Så jeg kunne egentlig bare ha satt inn en til. Problemet er at hardisken jeg har nå må byttes pga løse kontakter til pcen. Jeg må nå riste og trykke litt på PCen for at den skal starte skikkelig. Det er jeg grundig lei. Jeg har en ekstern hardisk jeg kan bruke i prosessen.

Jeg inbiller meg at å lage et speil av hardisken, og legge det over på den nye (eller på den eksterne, for så over på den nye) er det enkleste. Er dette mulig? og i såfall hvordan?

Hvilke andre måter kan jeg gjøre det på?

Vennlig hilsen

konrad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en HP Pavillion dv9005ea. Et dråg av en 17".

Hva angår priser, så blir det ganske billig faktisk. Handlet på de rette stedene riktignok.

Batteri: 509,-

2 stk 1GB 430,-

Harddisk (foreksempel) 435,-

Til sammen så blir dette 1374,-

Edit:

Maskinen ble kjøpt høsten 2006. Altså 3 år +. Den var ganske kraftig når jeg kjøpte den.

Jeg ønkser meg helt klart en ny data. Men i påvente av noe bedre økonomi er ikke det første pri om det kan unngås!

Enig?

Endret av konradb
Lenke til kommentar

Mer RAM er must! Regner med du har Vista, da er det jo sirup..

Vær Obs på Uoriginale batterier.

100GB er ikke mye nei... om du finner til samme pris så kan du jo se etter en 7200RPM disk... For litt mer ytelse

Du kan jo også vurdere ekstern HDD?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk xp :-) Jeg kjøpte data rett før Vista kom, og angrer ikke på det;-)

Ekstrern HDD ja. Da blir jo mobiliteten litt borte. Skal tenke på det.

Men hva med det egentlige spørsmålet mitt. Hvordan bytter jeg enklest HDD?

Lenke til kommentar

Hei.

Strøm og batteri må selvfølgelig være frakoblet.

Er som oftest bare å skru av et deksel under maskina, så er det bare å løfte HDD opp. På HDD er det sannsynligvis en liten adapter i påkoblingsenden, denne vil du få bruk for på din nye HDD. Den er bare å dra rett ut fra disken og sette på den nye. Regner med det er en SATA disk.

Har du XP på cd? (Neppe..) Kan fungere å ta speilbilda av disken, men på mange maskiner er operativsystemet linket opp mot serienumret på HDD. Da er det ikke sikkert du vil få det til å fungere på den nye HDD. Kan være lurt å sjekke dette opp mor produsent.

Q

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...