Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

snike seg unna jobb-sperrer på internett

Anbefalte innlegg

Hei, sitter på jobben, og her har vi flere sperrer.. vi har blandt annet kun lov til å gå på en håndfull internett-sider.. (idioti), men men.. så vil jo jeg prøve å komme meg unna dette da.. :D

ok, så det jeg lurte på er.. om det går an å lage en internett-side som da legges på en "tillatt" side. hvor man kan skrive inn internett-adressa man vil til og den går da gjennom den tillate siden for å kunne vises.. noe ala den siden som gjør om all web-tekst til trøndersk.. ( www.odalizer.com ), men da uten å endre noe.. og hvis det er noen som klarer å lage en sånn side, går det da an at noen som har online-abbonement kan legge den opp på en home.online.no side?

den personen som får til dette vil da få en stooor stjerne i min bok.. siden det er litt kjedelig på jobb.. :)

og nei, jeg trenger ikke høre at dette er galt.. desperate tider krever desperate virkemidler.. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, sitter på jobben, og her har vi flere sperrer.. vi har blandt annet kun lov til å gå på en håndfull internett-sider.. (idioti), men men.. så vil jo jeg prøve å komme meg unna dette da.. :D

ok, så det jeg lurte på er.. om det går an å lage en internett-side som da legges på en "tillatt" side. hvor man kan skrive inn internett-adressa man vil til og den går da gjennom den tillate siden for å kunne vises.. noe ala den siden som gjør om all web-tekst til trøndersk.. ( www.odalizer.com ), men da uten å endre noe.. og hvis det er noen som klarer å lage en sånn side, går det da an at noen som har online-abbonement kan legge den opp på en home.online.no side?  

den personen som får til dette vil da få en stooor stjerne i min bok.. siden det er litt kjedelig på jobb.. :)

og nei, jeg trenger ikke høre at dette er galt.. desperate tider krever desperate virkemidler.. :D

FY!!!

Du kan jo prøve http://www.anonymizer.com/surfing/

Har ikke prøvd det selv, men etter det jeg forstår så blir din trafikk rutet via en av anonymizer sine "proxy" server. Slik at jobben eller andre ikke kan vite hvilken web-sider du besøker.

Men du har en stor ulempe, nemlig at denne web-siden/tjenesten må du få tilgang til via jobb. Og hadde jeg vært it-ansvarlig i din bedrift så hadde denne internett tjenesten vært off-limits. Vel og merke om jeg hadde fått bedskjed å begrense antall web-sider dere hadde tilgang til.

Og hadde vi ikke hatt web-side begrensinger, slik som du, så hadde jeg reagert dersom jeg hadde oppdaget at det var mye trafikk til en slik tjeneste. For meg hadde det da vært meget sannsynlig at du ikke hadde hatt rent mel i posten. F.eks. at du muligens gjør ting som er straffbart mot norsk lov.

Lenke til kommentar

forresten, dette brukte jeg som nød løsning etter at første løsningen ble sperret.. hvis du bare kobler til via en annen proxy blir alle sperrer borte, men hvis det ikke allererde er sperret vil dette stå i loggen på deres proxy..

Lenke til kommentar

problemet er at jeg ikke kommer meg på slike sider.. er kun 8-10 sider på nettet som er åpne her.. en av de er online.no + undersider/hjemmesider.. det var DERFOR jeg spurte om noen kunne lage en slik browser... alt jeg trenger er en frame med et felt jeg skriver inn url i.. og da den aktuelle siden under..

Lenke til kommentar

Tror faktisk ikke det vil virke via en underside i online.no....

Av den enkele grunn av at online ikke er proxy. Altså selv om noen lager en websiden som du ønsker, så vil den likevel førsøke å laste ned siden til f.eks. www.amazon.com direkte til pc'ene din. Noe bedriften sikkert har sperret for.

Muligens kan jo du forsøke å sette proxy innstillingen i IE. Altså bruke Telenor Online sine, proxy.online.no Port: 8080.

Spørsmålet er jo hvilken internett leverandør firmaet ditt bruker og om Telenor Online lar deg bruke proxy'en. Samt at ikke sikkerhets løsningen som bedriften din har ikke dum nok for å bli lurt på denne måten. Eventuelt kan jo du forsøke å bruke en annen dns-server, dersom det er på den måten begrensingen er laget.

PS. Antar at bedriften du jobber i har en god grunn til å sperrer, så de vil ikke like det dersom du blir oppdaget. Dersom du skulle klare å få det til, vel og merke.

Lenke til kommentar

Det helt klart beste er å bli kompis med systemansvarlig, og be han fikse litt mer tilgang til deg! :D

Dette er jo selvfølgelig veldig FYFY! Det er flere måter å få til dette på..! Noen selvfølgelig mer kompliserte enn andre.. Men det du spør om, er ikke mulig.. Du kan ikke lage en webside som finner en annen side på nett for deg, som ikke vil bli sperret.. da måtte du ha kjørt en applikasjon på webserveren, og vært på nett derifra..

Men se over denne artikkelen, så kanskje du kan finne noe som funker: :o

http://www.rediff.com/search/2003/apr/03block.htm

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert noen fine løsninger for dette som involverer å "leke" litt mer serveren på jobben - men det kan også koste deg jobben :D

Ellers er det godt mulig internett-tilgang-leverandøren til jobben har en proxy du kan gå igjennom. Sysadm har vel neppe sperret tilgangen til sin egen nettleverandør.

Forørvig, det du selv foreslo er enkelt. Har du serverplass på online.no med cgi-tilgang (eller ev. php som det ble foreslått) kan du bare bruke et perl-script som henter siden du vil ha. Urlen til en side blir da f.eks.

......online.no/user/cgi-bin/fetch.cgi?h**p://www.somewhere.com/page1.html

Et slikt fetch.cgi script finner du raskt på nettet. Men det blir vel litt knotete å surfe da.

Lenke til kommentar

Forørvig, det du selv foreslo er enkelt. Har du serverplass på online.no med cgi-tilgang (eller ev. php som det ble foreslått) kan du bare bruke et perl-script som henter siden du vil ha. Urlen til en side blir da f.eks.  

......online.no/user/cgi-bin/fetch.cgi?h**p://www.somewhere.com/page1.html

Et slikt fetch.cgi script finner du raskt på nettet. Men det blir vel litt knotete å surfe da.

Må ha scriptet slik at man inkluderer et adresse felt øverst, for å kunne skrive inn ny adresse, og ha en søk-erstatt som går igjenom hele html koden og bytter ut "h**p://" med "h**p://...online.no/user/cgi-bin/fetch.cgi?h**p://"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...