Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg begynner å få følelser for barndomsvenninne

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem! Et problem som jeg ikke, etter utallige timer og dager ikke klarer å løse.

En god venn (jente/kvinne) som jeg har kjent siden barneskolen er umulig å få ut av tankene. Hun er som sagt en svært god venn, som jeg alltid har tenkt på som den optimale jenta. Likevel har jeg aldri før et år siden, tenkt på å gjøre noe med saken. Hun bor ikke langt unna og vi tilbringer en del tid sammen, både på skolen og hjemme. Jeg har aldri vært dypt involvert i kjærlighet og har alltid trodd at den delen av meg ikke eksisterte. Tydeligvis gjør den det ettersom jeg de siste månedene bare er blitt mer og mer klar over hvor mye kontakten med henne betyr for meg.

Problemet er at jeg ikke helt vet hva hun føler om meg. Vi har hatt mye kontakt gjennom oppveksten og alltid hatt noen fag sammen. Vi går nå vg2. De siste årene har vi jobbet en del sammen på skolen, sett noen filmer, vært på noen felles fester og har alltid god kjemi og noe å snakke om.

Nylig på en skoletur sov hun og en venninne på rommet til meg og en kamerat. Litt rart, men ingen ting skjedde og alle sov godt. Jeg har lurt litt på hvorfor hun ville sove inne hos oss ettersom kompisen som jeg sov sammen med har kjæreste og er i et forhold. Jeg synes det var litt uventet at hun sov hos oss, men det var uansett den beste natten i mitt liv! Til info så endrer hun pusterytme ca fem minutter etter at hun har sovnet og starter å puste mer med nesen:)

Jeg nyter hvert sekund jeg er med henne og har en erindring om at kanskje hun ikke syntes det er kjedelig å være med meg. Hun kommer jo alltid tilbake og vi finner på noe nesten hver uke. Som regel da med noe skolerelatert først og deretter slækking foran tv eller dataen.

For to uker siden kom hun til meg for å se en film. En halv time etter at filmen var ferdig sa hun at hun måtte hjem. Jeg sa du hun måtte vente litt. Deretter sa jeg at hun var den vakreste jenta jeg visste om. Da både personlighet og utseendet.Faktum er at jeg faktisk mener det! De setningene jeg valgte hadde jeg brukt nærmere 15 min hver kveld på det siste halve året for å forme. Jeg var veldig opptatt av å ikke skremme henne og nevne ikke ord som elske, kjærlighet osv. Når jeg sa det fikk hun tårer i øynene og slet med å finne ord. Hun sa noe om at hun kunne sagt det samme om meg og at jeg var veldig "ordentlig". Resultatet ble at jeg ikke fikk sagt alt som jeg hadde planlagt og vi avsluttet kvelden litt fumlete med en klem og "hade bra".

Neste gang vi møttes var alt som normalt. Vi møtes likevel oftere og vi snakker stadig vekk mer og mer sammen. Vi møtes gjerne flere ganger i uken. Noe har helt klart skjedd. Jeg tenker at vi bare får se hvordan ting utvikler seg. Jeg tror derimot ikke at hun kommer til å ta initiativet. Jeg er derfor litt forvirret og vet ikke helt hva jeg bør gjøre.

Det er litt rart at vi møtes oftere og oftere, samtidig som ikke noe skjer. Som sagt betyr hun utrolig mye og jeg trenger alle tips og hint jeg kan få! Hvordan skal vi gå fram videre?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Værsåsnill. Lag en beskrivende emnetittel og gjerne en undertittel også.

Ser så alt for mange tråder hvor det eneste som står er "Hjelp! Trenger hjelp" "Hva gjør jeg nå?" "Har problemer" osv. Altså svært lite beskrivende. Skulle tatt seg ut som VG brukte samme overskriftene "Han kom i trøbbel" uten et eneste bilde og ingenting mer på framsiden.

Over til sak.

Ser at det er et problem hva du skal gjøre framover nå. Det virkr iallefall som hun liker deg veldig godt, og det er et stort pluss i boka.

Når det er sagt så kan det også være fordi hun ser på deg som en veldig god venn. Er du allerede havnet i vennebåsen, så er det vanskelig å komme seg ut av den og over i potensiel-kjæreste-båsen. Det du risikerer ved å prøve å forflytte deg over i kjærestebåsen er at vennskapet ryker. Sier det ikke for å skremme deg, men faktumet er desverre at vennskap kan ødelegges dersom kun den ene parten får følelser for den andre i et godt vennskap - noe jo det virker som dere har.. et godt vennskap.

Innsatsen er stor, men gevinsten kan også være stor. Så jeg ville rett og slett sjekket ut litt mer mulighetene for å bli kjæreste med henne. Da mener jeg ikke å spørre henne, men å tolke henne. Prater hun lidenskapelig om andre gutter? Virker hun på noen som helst måte litt betatt av deg? Vanskelig å komme med konkrete ting, men man merker det ofte på stemningen om hun er litt betatt :) Hun er i alle fall klar over at du synes hun er fantastisk og sånn. Problemet der er vel også om hun tolket det som en vennegreie eller som i at du ser på henne med kjæresteøyner. Vanskelig den der.

Lenke til kommentar

Takk for svar og retningslinjer til overskriften:)

Angående dine spørsmål.

Prater hun lidenskapelig om andre gutter? Nei, ikke foran meg og tror faktisk ikke hun gjør det foran andre heller. Jeg har hørt noen ganger at hun har sagt "å han er kjekk" når vi går forbi noen, men bare 2-3 ganger på noen år!. Jeg vil ikke si det er noe lidenskapelig over en slik kommentar, så svaret der blir nei.

Virker hun på noen som helst måte litt betatt av deg? Foran andre er svaret helt klart nei. Når vi er bare vi, er det litt annerledes. Da kan hun virke som om vi er på samme planet likevel.

Jeg gir sjeldent opp og har ingen planer om å gjøre det nå heller:)

Lenke til kommentar

Jeg svarte egentlig carlgutt. Ditt svar kommer nå. Jeg har vært litt redd for den vennefellen selv. Kort oppsummert blir vår tid sammen slik.

-Samme klasse på barneskolen, snakket aldri med henne.

-Samme klasse på ungdomskolen, ble kjent utover i 9 ende, men ikke slik at vi var hjemme hos hverandre. Kanskje jeg gikk sammen med hun og venninna hjem fra skolen 8 ganger i løpet av ungdomskolen. Vi hadde også et skoleprosjekt sammen siste året.

-PÅ videregående første året var vi sammen inni mellom, men omtrent alltid med andre tilstede.

etterhvert begynte hun å spørre om jeg kunne hjelpe med noe skolegreier og så har det liksom ballet på seg. Fra å være sammen kanskje en gang i måneden ( på fritiden) første året til å bli en gang i uken nå. Nå går vi i andre. Nå trengs det forsåvidt ikke noe lekser for at vi gjør ting sammen.

Hva tror du?

Lenke til kommentar
En god venn (jente/kvinne) som jeg har kjent siden barneskolen er umulig å få ut av tankene. Hun er som sagt en svært god venn, som jeg alltid har tenkt på som den optimale jenta.

Case closed i mine øyne. Helt enig med det Adriwen sier. Ikke noe vits å kaste vekk tid og energi på sånt imo.

Endret av nazrm
Lenke til kommentar

Ikke hør på disse. Følelser kan komme, dere har tross alt utviklet dere disse årene, kanskje til en god match, etterhvert ;)

En av dere må ta det neste steget. Hvordan står det til med kroppskontakt? Blikkontakt? Flørter dere?

Hvis det er beskjedent fra hennes side, prøv å eskaler. Det fins mange måter å gjøre dette på. Vente i flere år, for så å finne tilbake til hverandre. Overraske henne med et kyss i rett setting. Det var 2 ytterpunkter av eksempler. Jeg mener det er ikke verdt å tenke så lenge og mye på. Bare få det overstått, dere har "holdt på" lenge nok nå. Liker hun deg på den måten, så har hun funnet ut av det nå!

Lenke til kommentar

Det viser seg jo at trådstarter ikke har vært venn med denne jenta siden barneskolen Han sier jo selv at de bare har gått i samme klasse og at de aldri pratet sammen. Det å gå 8 ganger hjem med hverandre i løpet av ungdomsskolen og prate litt på skolen, det ser jeg ikke på som en venn, men en bekjent eller "ei som går i paralellklassen/klassen"

Med andre ord er jeg ikke så sikker på hvor nært jenta anser han i sin vennesone. Har hun mange andre nære venner, så er det ikke sikkert hun ser på deg som noe annet enn en bekjent @ du har noen få kort igjen å spille på dersom du vil ha henne som kjæreste.

Ser ikke helt problemet jeg. Du har jo ikke sånn kjempemye å tape - for for meg så virker hun bare som en bekjent av deg som sagt. Har du råd til å miste henne som venn, ja da har du også råd å satse på følelsene dine :)

Damn mann! Det kan jo være at hun sitter inne med eksakt samme følelsene. Vet jo om mange jeg som var smågode venner gjennom hele ungdomsskolen, men så ble de sammen i løpet av videregående. Du har jo faktisk noe positivt med at dere allerede kjenner hverandre sånn någenlunde og begge liker hverandre godt. Jeg hadde nok satset på følelser her.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...