knegg Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hallo alle Blitt ferdig med min 1,5 års IKT lærlingstid, ska snart opp i fagprøva. Har derfor laga meg ein liten maskin park heime for å øve å prøve. Oppgåva ska gå ut på nåke som at eg ska planlegge dokumentere og sette opp ein printserver, ein printer og ein klient. So långt har eg satt fast (statisk) IP addresse på printeren til 192.168.0.10 med 24 bits subnetmask. lagt te "print server" under manage your server og satt fast IP på nettverkskorte på serveren i samme subnet. klient maskina finne printeren med å søke etter den heilt normalt, uten nåke domene osv. Men klient maskina henta driver frå windows update korleis lagra ein driveren på serveren slik at den lastast ned frå min server? Kunna og fått hjelp med alt eg ikkje har tatt med endå, ting eg har gleimt/gjort feil bruka windows server 2003 Lenke til kommentar
knegg Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 prøva er 17. dinne månaden, svar før då Lenke til kommentar
brk Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Lurer på om ikke det var i kontrollpanelet, skrivere og velg egenskaper på skriveren og installer ekstra drivere.... eller om du kan laste ned en pakke med flere drivere. Årevis siden jeg gikk lignende skolegang. Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Det høres ut på meg som om du ikke har installert skriveren på serveren. For å bruke serveren som printserver skal skriveren installeres på serveren og deles. Deretter skal klienten koble seg til skriveren fra serveren, enten på SMB (\\servernavn\skrivernavn) eller via katalog (forutsetter AD og at skriveren er publisert). Installerer du skriveren direkte på klient omgår du hele printserveren. Endret 8. mars 2010 av enden Lenke til kommentar
knegg Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 har installert den på serveren gjennom nettverk ja, men viss eg har 2 daga på meg, har eg no ikkje tida til å sette opp AD då? Kan det gjennomførast skikkeligt med sikkerheit og alt uten ad? Lenke til kommentar
knegg Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 For å seie det sånn: Med i bakhaude har eg 2 daga til å sette opp printer, print-server og klient. Kva forventast å settast opp innen den tida då? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis du bruker dagene effektivt, så skal du klare å installere og konfigurere hundrevis av maskiner og sette opp 10 forskjellige skrivere og servere. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 I ein lita kommune med lite tilsyn for å vere ærlige, kan vere atte eg er litt stressa og ikkje huska enkle ting. Må friskast opp so skal eg bestå altso. som f.eks kva server roles må opp, dns kan vere ein lite gråsone for meg. satte opp AD akkurat no, men får ikkje meldt pc inn, huska ikkje eingong no kor ein satte passordet for når ein skrive inn brukarnamn og passord for å melde klianta inn i domene Lenke til kommentar
Steina Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Du lager en domeneadministrator i Active Directory, og bruker brukernavn og passord til denne kontoen når du skal koble serveren og klienter til domenet. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 er ein ting eg ikkje kjeme heilt på her, har ein klint pc med windows 7 eg kan gå rett inn i enheter og printere, klikke med innpå printeren og konfigurere den heilt fritt som om eg va på print-serveren. Kor sette eg reglane for at berre min server og administrator der kan konfigurere den? Lenke til kommentar
knegg Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) ok, berre ta stilling til disse 2 spørsmåla: Er dei 2 store tinga eg er desverre i stuss på 1. MÅ eg ha installert DNS på min server for å kjøre AD og? 2. Korleis stenge eg brukara ute frå å konfigurere min printer? Håpa på gode svar på disse 2 spørsmåla mvh Ingve Endret 17. mars 2010 av knegg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 knegg, har du tatt fagprøven så tidlig? Jeg går IKT-servicefag lærling, 2 året. Jeg skal ikke opp før til sommeren.. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 gjekk 3 års skule, har då 1,5 års lærlingtid. men får hjelp av sjefen sjøl no før prøve Lenke til kommentar
knegg Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 men no stakk han te oslo, jaja. kan gå te hellvete ditte. er det vanskeligt å sette opp forward DNS? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Har satt DNS rolle på serveren min, var lett nok. Hva tenker du på? Jeg hadde bare 1 år på skole innen IKT Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) er det vanskeligt å sette opp forward DNS? Søk på spørsmålene dine, på engelsk, på Microsoft sine support sider eller på Tech Net, så finner du løsningne. Fant denne siden, ganske nyttig: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=518d870c-fa3e-4f6a-97f5-acaf31de6dce&displaylang=en Endret 22. april 2010 av lhegdal Lenke til kommentar
neru Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 ok, berre ta stilling til disse 2 spørsmåla: Er dei 2 store tinga eg er desverre i stuss på 1. MÅ eg ha installert DNS på min server for å kjøre AD og? 2. Korleis stenge eg brukara ute frå å konfigurere min printer? Håpa på gode svar på disse 2 spørsmåla mvh Ingve Hei 1. Du må ha dns på serveren for å ha AD 2. Når du har satt opp AD bruker du group policy til å nekte brukerene adgsng til å endre oppsett Håper dette hjelper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå