Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

sykemelding som ringevikar?


rivasavi

Anbefalte innlegg

jobber som ringevikar via et vikarbyrå som "fast vikar", blir ringt og spurt om jeg kan jobbe da og da. Gidder ikke spørre vikarbyrået om dette, fordi jeg vet hvor sleipe og slæskete de er og hadde sikkert bare fått sparken hvis jeg hadde spurte om det, men nok om det.

 

Har jobba der i ca 1 mnd og 2 uker, og lurer på hva slags lønnskrav osv jeg har hvis jeg sykemelder meg? hvis det har noen betydning er det lønn hver 2. uke.

 

Spør hvis dere mangler info

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom ikke du har et avtalt oppdrag har du heller ikke krav på sykepenger mistenker jeg. Tenkte på akkurat det samme her om dagen. Forsåvidt "sleskt", men du er jo heller ikke syk fra noe... Uansett de som tjener på det, ikke du :(

 

har senebetenelse i håndleddet, noe som er ganske viktig der jeg jobber :p

Lenke til kommentar

Tre måneder? Dette var nytt for meg... Leste du folketrygdloven før du svarte? (Tips: Én måned for sykepenger, to måneder for egenmelding)

 

Sykemelding skal kompensere for bortfall av arbeidsinntekt. Man må derfor legge til grunn hvilken inntekt du hadde hatt dersom du hadde vært frisk. For å gjøre dette legger man til grunn hvor mye du har jobbet før, og ekstrapolerer dette utover i fremtiden. Jobber du i snitt 5 timer i uka, så regner man med at du hadde jobbet fem timer i uka fremover også. Se folketrygdloven §§ 8-2, 8-3, 8-4, 8-28, og 8-29. Legg merke til at du må ha et sykepengegrunnlag på minst 1/2 G, eller rundt 35 000, på årsbasis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...