rivasavi Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 jobber som ringevikar via et vikarbyrå som "fast vikar", blir ringt og spurt om jeg kan jobbe da og da. Gidder ikke spørre vikarbyrået om dette, fordi jeg vet hvor sleipe og slæskete de er og hadde sikkert bare fått sparken hvis jeg hadde spurte om det, men nok om det. Har jobba der i ca 1 mnd og 2 uker, og lurer på hva slags lønnskrav osv jeg har hvis jeg sykemelder meg? hvis det har noen betydning er det lønn hver 2. uke. Spør hvis dere mangler info Lenke til kommentar
epifant Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Dersom ikke du har et avtalt oppdrag har du heller ikke krav på sykepenger mistenker jeg. Tenkte på akkurat det samme her om dagen. Forsåvidt "sleskt", men du er jo heller ikke syk fra noe... Uansett de som tjener på det, ikke du Lenke til kommentar
rivasavi Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Dersom ikke du har et avtalt oppdrag har du heller ikke krav på sykepenger mistenker jeg. Tenkte på akkurat det samme her om dagen. Forsåvidt "sleskt", men du er jo heller ikke syk fra noe... Uansett de som tjener på det, ikke du har senebetenelse i håndleddet, noe som er ganske viktig der jeg jobber Lenke til kommentar
mramm Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 uansett så må du ha vært ansatt minst 3mnd før du har krav på sykepenger. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Tre måneder? Dette var nytt for meg... Leste du folketrygdloven før du svarte? (Tips: Én måned for sykepenger, to måneder for egenmelding) Sykemelding skal kompensere for bortfall av arbeidsinntekt. Man må derfor legge til grunn hvilken inntekt du hadde hatt dersom du hadde vært frisk. For å gjøre dette legger man til grunn hvor mye du har jobbet før, og ekstrapolerer dette utover i fremtiden. Jobber du i snitt 5 timer i uka, så regner man med at du hadde jobbet fem timer i uka fremover også. Se folketrygdloven §§ 8-2, 8-3, 8-4, 8-28, og 8-29. Legg merke til at du må ha et sykepengegrunnlag på minst 1/2 G, eller rundt 35 000, på årsbasis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå