tho_kva2 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg har gjort om diskene mine til dynamiske (vet ikke hvorfor :O ).. Har lett litt på nettet, men forstår ikke helt hva forskjellene er? Og kan man gå tilbake etter å ha omgjort diskene til dynamisk? Takk for svar! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hei. Dynamiske disker i windows er egentlig ikke nødvendig dersom du ikke skal sette disken i raid. Du kan ikke omgjøre et dynamisk volum til et standardvolum uten å miste filene dine, så der er du nødt til å ta sikkerhetskopi først. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Hei. Dynamiske disker i windows er egentlig ikke nødvendig dersom du ikke skal sette disken i raid. Du kan ikke omgjøre et dynamisk volum til et standardvolum uten å miste filene dine, så der er du nødt til å ta sikkerhetskopi først. Den er grei, gjør ikke noe om jeg mister alle filene mine.. Siden jeg fikk boot feil greie og re-installerte alt uansett Hvordan gjør jeg dem om tilbake? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Du kan gjøre det i Diskbehandling. Slett alle volumer, høyreklikk og konverter til standard disk. http://support.microsoft.com/kb/309044 Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Du kan gjøre det i Diskbehandling. Slett alle volumer, høyreklikk og konverter til standard disk. http://support.microsoft.com/kb/309044 takk Det funker også å gjøre på hoveddisken? hvor systemet ligger..? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Nei, det går jo ikke å slette Windows disken mens Windows kjører. Det må gjøres før eller under installasjonen. Litt uskikker på om det holder å slette partisjoner og lage nye i installasjonsprogrammet, men du kan forsøke. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg prøvde, men kom ikke fram til noe gjennom det.. Må nok gjøres før somehow.. Uansett, jeg får bare ha dynamic.. Det å ha de som dynamic gjør ikke noe? noen downsides? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Har aldri forsøkt å ha systemdisken dynamisk. Men kan ikke tenke meg noen spesielle ulemper. Dynamisk betyr at man kan gjøre ting som man ellers ikke kan. Det legges inn en liten ekstra struktur på slutten av disken som en slags database. Hvis man har flere dynamiske disker så blir alle lagt til i denne strukturen, og det er f.eks mulig å "legge sammen" to disker slik at de ser ut som en. Når du ikke bruker noe av dette så burde disken oppføre seg som en vanlig disk. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Har aldri forsøkt å ha systemdisken dynamisk. Men kan ikke tenke meg noen spesielle ulemper. Dynamisk betyr at man kan gjøre ting som man ellers ikke kan. Det legges inn en liten ekstra struktur på slutten av disken som en slags database. Hvis man har flere dynamiske disker så blir alle lagt til i denne strukturen, og det er f.eks mulig å "legge sammen" to disker slik at de ser ut som en. Når du ikke bruker noe av dette så burde disken oppføre seg som en vanlig disk. Den er grei =) Vet hva raid er og sånn, så blir kansje det i fremtiden? men litt unødvendig for privat person som ikke har noe spesielt viktig der xD Takk for svar.. - Er det noe feil med "løst"? siden jeg får ikke gjort om sakene mine til "løst". Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 - Er det noe feil med "løst"? siden jeg får ikke gjort om sakene mine til "løst".For meg ser det "løst ut". Eneste mulige ulempen med dynamiske disker er manglende støtte i linux for dette. Skulle diken(e) kræsje så er det færre verktøy du kan bruke til å hente ut dataene med. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Var jeg som trykte på 'Løst' knappen, som Forumveileder. Det er vel ikke så mange Windows brukere som tenker 'Linux' når noe går galt med diskene. Det finnes jo mange velkjente Windows applikasjoner som Recuva, PhotoRec, GetDataBack, etc. Ser heller det motsatte problemet, hvis noe går galt med en NAS så er det mindre kjent hvordan det er mulig å hente ut data fra en Linux disk. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 ok, den er grei Jeg kan ikke trykke på "løst" :/ Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Kan vanlige OS (xp, vista, w7) kjøre på dynamiske disker? Bare lurer fordi jeg får ikke startet vista etter installasjon. Installasjonen går smertefritt, men får feil når den skal starte opp etter installasjon. Den går i bluescreen, men den rebooter før jeg får sett noe av det som står.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå