Gå til innhold

Gjenkjøp av livrente

MagnusW

Anbefalte innlegg

På skatteetatens nettsider står følgende om gjenkjøp av livrenter:

5.4 Gjenkjøp (innløsning) av livrenter

Forsikringstakere med individuell livrentekontrakt inngått før 5. oktober 2006, kan i perioden 1. januar 2007 til 31. desember 2010 kreve gjenkjøp av livrenten ved å gi skriftlig melding til selskapet. Nærmere regler er gitt i forskrift av 19. mars 2007 nr. 278 om avbrudd og opphør av individuelle livrentekontrakter (gitt med hjemmel i lov av 10. juni 2005 om forsikringsselskaper, pensjonsforetak og deres virksomhet mv. (forsikringsloven)).

Ved gjenkjøp (innløsning) av livrenter settes skattepliktig inntekt til gjenkjøpsverdien med fradrag for innbetalte premier som ikke allerede er kommet til fradrag ved tidligere utbetaling, se FSFIN § 5-41-8 (1). I en overgangsperiode frem til 31. desember 2010 gjelder ikke reglene om ekstra tillegg i inntekt ved gjenkjøp før vilkårene til minste forsikringstid er oppfylt. Tidligere FSFIN § 5-41-8 (2) er opphevet med virkning fra inntektsåret 2007 og ny FSFIN § 5-41-8 (2) trer først i kraft fra og med inntektsåret 2011.

Hvis jeg forstår det riktig så betyr det at hvis jeg "kjøper tilbake" mine penger som står i livrente (altså får pengene overført til min konto) så må jeg skatte av avkastningen? Dvs at jeg får tilbake skattefritt de penge som en gang ble satt inn uten å skatte av de?

Hvor hva er i så fall skattesatsen? Har det noe å si at jeg er student og ikke har noen arbeidsinntekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...