agvg Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Den ryker og lukter litt vel gammel diesel på tomgang, min teori er at dysene lekker litt men er det noen som kjenner disse motorene godt og som eventuelt har noen andre tips? Den sitter i en Xantia 94 som har gått noe under 400000km, starter lett i minus 20 så jeg regner med kompresjonen er OK. Det er ikke noe stort problem men man kan jo alltids koseskru litt når det blir varmere Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Åssen farge er det på røyken? hvit/svart? Disse har vel en god gammal rotorpumpe. Skal sitte en røykskrue et sted. Mange justerer på denne for og hente 1 hest eller 2 og da ryker det svart. Justerer du får mye på denne vil innmaten i pumpa til slutt slå i pumpehuset så pass på. Dette er egentlig en skrue man aldri skal klå på, men bilen er ikke ny lengre. Lekasje i returslangene mellom dysene kan også lage merkelige problemer som ikke henger på greip med noen ting. Ser du anntydning til svetting på noen av dem bytt dem. Pleier og være litt tungstartet med lekasje i retur. Bilen har rulla langt. Fullt mulig det er utslitte dyser. Feil sprøytebilde, inv/utv lekasje. For høyt/lavt åpningstrykk osv. Alle disse tingene gjenspeiler seg i hvit eller svart røyk. Alltid grunninstill dieselpumpa(med måleur)før du begynner og bytte deler. Vet du hva du driver med kan man fint klare og få en motor med utslitte dyser til og gå rent med litt justeringer på pumpa:) Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Du kan skru av dysene og trykkteste dem. Da får du se om de drypper eller om de dusjer en fin dusj slik de skal. Får jo også sjekket at dem åpner på rett trykk. Da finner du jo fort ut om den teorien din stemmer eller ikke Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Du kan skru av dysene og trykkteste dem. Da får du se om de drypper eller om de dusjer en fin dusj slik de skal. Får jo også sjekket at dem åpner på rett trykk. Da finner du jo fort ut om den teorien din stemmer eller ikke Helt riktig, men skal du finne et verksted med dysetester nå i dag må man nok på en spes. diesel verksted (f.eks bosch) som også skriver regning med gaffel. Blir garantert billigere og bare hente noen dyser på huggern. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Helt riktig, men det kan jo hende at trådstarter har en kjenning som igjen har en kjenning som har tilgang til en trykktester, slik at han kan få sjekket dem billig/gratis Edit: Eller ta kontakt med en vgs skole som har mekaniske fag Endret 9. mars 2010 av tempozzz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Har fundert på og kjøpe meg en slik en: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dysetester-diesel/ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Ser ut til og ha fikset seg selv, nå er det null røyk og den går finere på tomgang, har tro på at det var en kombinasjon av at bilen har stått ubrukt en god stund (ca 1 år) og at forrige eier fikk angst så fort turtelleren nærmet seg 3000 rpm, den angsten har ikke jeg for og si det pent. Muligens det rett og slett var seriøs daukjøring. Endret 22. april 2010 av agvg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå