Gå til innhold

Bør rusmisbrukere få utdelt heroin av myndighetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i all verden er poenget med det?

 

I stedet for å bruke penger på å kjøpe inn dop til avhengige, bruk pengene på å forbedre avskaffing av dop!

 

Så fint at det er oppegående personer som styrer landene her i verden :nei:

Endret av timb
Lenke til kommentar

Så dere støtter at folk ruser seg? Wtf..

 

Er det ikke bedre at narkomanene tar heroin under myndighetenes kontroll, enn at de driver alt mulig kriminalitet for å få tak i det, og mye mer etter at de har tatt det?

 

Men selvfølgelig kan det ikke fortsette hele tiden, jeg synes at staten burde innføre noe sånt, men med en gang begynne å tenke på hvordan de skal redusere klientene til dette tilbudet, med den fordelen at de vet hvem det er snakk om, og hvor de er.

Lenke til kommentar

Akkurat som med alkohol finnes det både bruk og missbruk av stoff. Missbruk er den dårlige delen ved det så selvsagt burde ikke rusmissbrukere få noe som helst hverken av heroin eller andre stoffer. Alle stoffer burde legaliseres, men man burde ikke åpne mer opp for missbrukerne. De burde tvinges til avrusningsklinikker. Nå er det ikke slik at man kan slutte med noe der og da, men man må ta det gradvis og om de var innstilt på å slutte gradvis og deretter holde seg unna stoff eller ha et sunt og narmalt forhold til det så burde de selvsagt få det de trengte til avrusingen gratis.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om gratis heroinutdeling til rusbrukere i Sveits og et rekke europeiske land?Hvilke for og motargumenter har du?

Hvis myndighetene skal bruke penger, burde man heller sette narkomane på tvangsavvenning.

 

Man må ikke ha heroin for å leve (hvilket er bevist av de som har kommet seg ut av det)

Lenke til kommentar

norge skulle rensket vekk all heroin - og satt heroinbrukere i fengsel for 1,5år-2,5år uten tilgang til heroin, samtidig tvungen rehab og andre tiltak. Store parti narkosmugling skulle ført til 21 år fengsel.

 

tviler på at gratis heroin er noen god permanent løsning, men kanskje midlertidig prøve ordning inntil videre.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om gratis heroinutdeling til rusbrukere i Sveits og et rekke europeiske land?Hvilke for og motargumenter har du?

 

Jeg mener det er en god idé.

 

1: Man for mye bedre kobling med de narkomane, som slik jeg forstår det er det viktigste med prosjektet.

 

2: De narkomane får en garanti på stoffets styrke.

 

3: Man fjerner en av de største inntektskildene til kriminelle. Eksempelvis (om jeg ikke husker feil) kommer noe over 90% av all verdens heroin fra afghanistan hvor taliban får store deler av pengene.

 

Norge skulle rensket vekk all heroin - og satt heroinbrukere i fengsel for 1,5år-2,5år uten tilgang til heroin, samtidig tvungen rehab og andre tiltak. Store parti narkosmugling skulle ført til 21 år fengsel.

Det funker elendig der det blir gjort, eks. USA, narkomane kommer i fengsel og med en gang de kommer ut er de på kjøret igjen.

 

Videre kan det godt tenkes at siden den høye straffen for smugling gjør det mer risikabelt å smugle, vil smuglere kreve mer penger og dermed stiger prisen på heroinen og man får mer kriminalitet blant heroinister. Evt. blir heroinen bare mer uren.

Med andre ord, en dårlig idé.

 

Selv mener jeg Iboga og Ayahuasca er 'stoffer' som man bør gi et forsøk i Norge. Iboga er lovlig i norge, men er veldig lite kjent. Forøvrig er dette stoffer med lav risiko for misbruk.

 

Wikipedia - Iboga[/url]']Utenfor Afrika blir ibogaekstrakter, og i tillegg renset obogain-alkaloid, også brukt i behandlingen av opiat-avhengighet. Rusopplevelsen kan vare i flere dager, og når den er fullført vil personen generelt ikke lenger være fysisk avhengig. En metadon-avhengig fortalte til det nederlandske nyhetsbakgrunns-programmet 2 vandaag at han på bare fire dager nådde en tilstand som normalt ville tatt ham tre måneder, men uten pinslene. Beviser tyder på at ibogain også kan hjelpe til å avbryte avhengighet av alkohol og nikotin. Det har imidlertid ikke blitt utført dybdeundersøkelser på mennesker. De farmakologiske virkningene er ganske ukontroversielle med hundrevis av fagfellevurderte forskningsrapporter som støtte. Formelle kliniske undersøkelser er imidlertid ikke blitt fullført.

 

Ayahuasca har jeg også flere ganger lest har kurert opiatavhengighet, men jeg husker ingen linker men man kan gå på en.wikipedia.org/wiki/ayahuasca og så står det noe der, tror jeg. Sist jeg så noe om det var i "American drug war - the last white hope" der man intervjuet en religiøs gruppe i Nederland som hjalp folk med alt fra depresjon til avhengighet, og det funker. Her er forøvrig en tekst i natinal geographic om en ayahuascaopplevelse som kurerer depresjon

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som støtter folk som ruser seg... Men det betyr vel ikke at vi ikke kan være for at narkomane kan komme et sted de både får rene sprøyter og tilgang når som helst til hjelp for å komme seg ut av narkohelvete? Det vil og fjerne mye av gatasalget og smuglingen, så det ikke er så lett for ungdom å få tak i og starte på samme turen som så mange før de.

 

Selvfølgelig var jeg og skeptisk når jeg først hørte om det, men tror ikke de av dere som er såå imot har tenkt dette grundig igjennom. Og vil det koste oss mye penger i forhold til alle ressursene det brukes for å få tatt de som selger og smugler inn narko??

Lenke til kommentar

Hva i all verden er poenget med det?

 

I stedet for å bruke penger på å kjøpe inn dop til avhengige, bruk pengene på å forbedre avskaffing av dop!

Uten at det skjer store omveltninger i verden, er nok den eneste måten å kvitte seg med narkotikaproblemet en form for legalisering. Problemet er ikke milde straffer, lite politi eller for dårlig overvåkning, men penger. Jeg tror ikke folk forstår hvor mye penger det er å tjene på narkotika, men det er latterlige store mengder. Narkotikaen koster nærmest ingenting å produsere, så litt svinn er uproblematisk. Og så lenge det er penger å tjene, er det alltid noen som vil inn og smugle og selge stoffet.

 

Ved en form for legalisering vil nettopp pengegrunnlaget forsvinne, og med det vil pusherne og store deler av inntekten til den organiserte kriminaliteten også forsvinne. Da vil vi få et langt større kontroll over markedet, og antall misbrukere vil kunne avta fordi pusherne er forsvunnet.

Lenke til kommentar

tartan: Selvfølgelig er det masse folk som støtter at folk ruser seg?

 

Jeg har en god cognac i barskapet og noen gode øl i kjøleskapet. Begge deler veldig godt å ruse seg på.

 

 

Anyways, Heroin på resept er som et alternativ til dagens lovgivning veldig god. Det vil i praksis nesten utradere heroinbruk bortsett fra de mest ekstreme som insisterer på å prøve (de man ikke kan stoppe uansett hva man gjør). Dette ser jeg ikke helt problemet med?

 

Mindre avhengighetsproblemer, mindre kriminalitet, etc. Hva er problemet?

 

raudridder: Tull og tøv. Misbruk er først når det påvirker livet sitt generelt negativt. Om man bare bruker et stoff i ansvarlige mengder i helgen og ellers har et normalt og upåvirket liv i ukedagene eller bruker svakere stoffer i små nok mengder til at man ikke blir avhengig så misbruker man ikke et stoff. De fleste fysiske substanser er farlige om man bare inntar nok. Dog, der er f.eks salt langt mer dødelig enn f.eks hasj.

 

Mekkus: Tvangsavvenning funker ofte dårlig mot fysisk avhengighetsskapende stoffer. Man er nødt til å ville det selv.

Lenke til kommentar

tartan: Selvfølgelig er det masse folk som støtter at folk ruser seg?

 

Jeg har en god cognac i barskapet og noen gode øl i kjøleskapet. Begge deler veldig godt å ruse seg på.

 

 

Er vel ikke så vanskelig å forstå at det er narkotiske og ulovlige stoffer vi snakker om under rusing her, da. Og så klart du finner unntak ved alt, men de som driver med det selv, eller tjener penger på å selge vil jeg ikke akkurat si teller her. Så jeg sier igjen: Det er vel ingen som støtter at folk ruser seg.

Lenke til kommentar
Er vel ikke så vanskelig å forstå at det er narkotiske og ulovlige stoffer vi snakker om under rusing her, da. Og så klart du finner unntak ved alt, men de som driver med det selv, eller tjener penger på å selge vil jeg ikke akkurat si teller her. Så jeg sier igjen: Det er vel ingen som støtter at folk ruser seg.

 

Skillnaden mellom dem er helt kunstig. Det er ingen definitive grunner til at den ene gruppa med ting er greit og den andre ikke er det.

 

Nå har jeg lite å gjøre med folk som bruker hardere stoffer siden de fleste misbruker dem, men kjenner folk som har prøvd enkelte hardere stoffer uten større problemer. De har dog ikke likt dem særlig godt. Men om folk ønsker å ruse seg på hasj, khat, eller andre svake relativt ufarlige stoffer så støtter jeg glatt det. Og jeg er ikke en bruker selv, ei heller en langer. Men jeg støtter folks rett til å gjøre som de vil med kroppen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...