GeirGrusom Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Tusen takk for fint svar. Det er nok så enkelt som du sier ja.. Men det er litt hardt å innse at vi lever nå, også er det slutt. Rart hvordan det ble liv på jorda, og hvordan jeg ble meg.. Hva tror du? Ikke hvis du ser det fra et objektivt standpunkt. Du er en av mange, like viktig som alle andre, og mange andre som levde før, og etter deg. Slutten har ingen betydning for nåtiden, og det er derfor viktig å ikke ta hensyn til hva du måtte ha av religiøse tendenser. Gud straffer deg ikke, men andre mennesker kan gjøre det. Det er dessuten ikke straff eller belønning som burde styre valgene dine, det er hva du selv mener er rett eller galt. Alt i alt, er det i fellesskapets beste at du gjør så godt du kan, men mer enn det kan ingen kreve av deg. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 En annen ting du kan gjøre for deg selv Gerrardo er å gi deg selv muligheten til å utvide ditt kunnskapsnivå. Selv om du holder fast ved din tro må du vite at det ikke er synd å være full av kunnskap. Religiøse mennesker kan også være biologer, forskere, astronomer osv. I Vatikanet (katolsk lilleputtstat i Roma)har de mange vitenskapsmenn i kirkens tjeneste, så kan de - kan du. Ingen må hindre deg i å søke viten. Vær åpen for kunnskap og gjør så godt du kan Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg kan ikke helt se for meg at vitenskapsmenn i kirkens tjeneste får lov å være helt objektive i sin forskning. Hvis de fikk, og kirken var nødt til å høre på dem, ville nok kirken fort bli omgjort til et bibliotek eller noe sånt Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Jeg kan ikke helt se for meg at vitenskapsmenn i kirkens tjeneste får lov å være helt objektive i sin forskning. Hvis de fikk, og kirken var nødt til å høre på dem, ville nok kirken fort bli omgjort til et bibliotek eller noe sånt Tja ikke vet jeg, men Vatikanet driver da med forskning kan det se ut for: The Vatican Observatory Vatikanet er ganske så mer moderne i sin tenkning en det de fleste vrangpeiser man treffer på forum er klar over. Men igjen så handler det om sneversyn. Man graver seg heller ned i en eldgammel bok og aksepterer dette som en lov. Mellom oss sagt har egentlig paven innrømmet mer ovenfor vitenskapen enn det vanlige kristne liker å høre EDIT Er det ikke rørende å høre kristne (katolske) snakke om millioner av lysår med entusiasme? Jeg blir nesten rørt til tårer.... Endret 9. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Det kunne vært tøft om/når man finner bevis for liv på andre planeter. Paven har jo nektet for at det er mulig da Gud kun har skapt oss. Da kan man igjen spørre seg hvor objektiv denne forskningen i regi av Vatikanet egentlig er Men uansett bør man ikke legge sitt liv i hendene på andre, man bør heller gå sine egne veier og heller tenke over hva man gjør, og hvorfor. Jeg tror de ti bud kan kokes ned til en setning: Du kan gjøre hva du vil, så lenge det ikke går utover noen andre. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg tror man kan koke ned kristendommen til barneoppdragelse for voksne jeg, du kan ikke true en voksen mann med husarrest og ris på rompa, men ett evig liv i helvete og "overbevisende" historier gjør/gjorde susen... Rart at folk i vår opplyste tid tror på dette, men det får så være. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Jeg tror man kan koke ned kristendommen til barneoppdragelse for voksne jeg, du kan ikke true en voksen mann med husarrest og ris på rompa, men ett evig liv i helvete og "overbevisende" historier gjør/gjorde susen... Så enkelt kan det sies. Men for at dette skal kunne forståes må man vite at disse truslene (voksen-oppdragelsen) som religion kommer med er av helt ny dato når vi ser på de ca 200.000 år som den intelligente/moderne menneskeapens har vandret på jorden. Vi var helt avhengig av å ha god moral innenfor egne grupperinger for at vi skulle kunne overleve som art. Etter hvert ble også moralen utviklet såpass at moralen var gyldig utenfor geografisk avgrensede områder. Fiske, fangst og jordbruk gjorde det nyttig for mennesket og kunne utføre byttehandel mellom geografisk adskilte samfunn og dette hadde vært helt utenkelig uten en ganske høyutviklet form for moral. Dette var allerede på plass 10.000 vis av år før religionene som var fundamentert på en ikke-fysisk skaper ble klekket ut og formet. Religionene stjal med andre ord godt innarbeidede lover og regler. Og dette formet de til å passe inn med deres gudedyrkning/politikk. Endret 9. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Illuzions Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Tusen takk for fint svar. Det er nok så enkelt som du sier ja.. Men det er litt hardt å innse at vi lever nå, også er det slutt. Rart hvordan det ble liv på jorda, og hvordan jeg ble meg.. Hva tror du? Takk for positiv tilbakemelding på svaret. I bunn og grunn er jeg ateist. Jeg ser ikke fullstendig bort i fra en eller annen form for guddommelig eksistens, men jeg tror det meste kan forklares ved hjelp av våre fysiske lover. Ja, det er hardt å innse at dette muligens er vårt eneste liv. Derfor råder jeg deg til å se annerledes på det. Selvom vi trer inn i en evig dvale når livet er over, betyr det ikke at vi får en dårlig tilværelse. En uendlig hvile uten sorg og smerte høres for meg svært behagelig ut. Selv er jeg ikke sikker på hva jeg tror vil skje når livet er over. Det beste er å ta det når den tid kommer. Det eneste vi kan gjøre er å nyte det livet vi har. Kos deg med menneskene rundt deg, fokuser på denne tilværelsen og vit at du er betydningsfull for andre. Hva som skjer etterpå spiller vel egentlig ingen rolle? Good luck! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå