Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fremføring for 200 stk? HJELP

Gjest Annie

Anbefalte innlegg

Gjest Annie

Hei alle sammen.

Jeg har ikke akkurat det samme problemet som trådstarter, men jeg håper at noen kan komme med noen tips likevel. Etter at jeg startet på videregående (går i første) har jeg blitt mye bedre til å fremføre for klassen. Jeg skriver aldri manus, men øver godt hver gang, og føler at det går bra. Før hadde jeg utrolig mye nerver i forhold til fremføringer, var avhengig av å lære alt utenat hvis jeg ikke skulle ha manus. Slik er det ikke lenger, men på fredag må jeg forholde meg til en ny utfordring.

Hittil har vi bare hatt fremføring for klassen, men nå har vi prosjektuke og da er det en veldig stor mulighet for at vi skal ha fremføring foran hele førsteklasse, noe som betyr omtrent 200 elever. Jeg blir helt ærlig kvalm bare av å tenke på det. Nervøsiteten har sittet i kroppen min siden vi fikk vite om oppgaven (det betyr cirka en uke) og vi har ikke en gang startet på prosjektet, for det gjør vi i morgen.

Jeg fikser ikke tanken på å stå foran 200 stykker og ha en fremføring, selv om jeg ikke har noen problemer foran klassen. Det er en helt forferdelig følelse. Jeg aner ikke hvordan jeg skal fikse nervøsiteten, og vet også at jeg gjør en dårligere fremføring når jeg er så nervøs som jeg er nå.

Håper noen har noen tips å komme med, trenger dem sårt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M.. Som regel har framføringer med selvtillit å gjøre. En god selvtillit er uhyre viktig, men ikke absolutt nødvendig. Hvis du har venner blant de 200 som skal høre på, så vil jeg foreslå at du ber noen av de om å sette seg langt foran, mens resten setter seg bakerst.

Sånn sett har du hele tiden noen kjente fjes å rette deg til, og prøver du å snakke til vennene dine bakerst, så er det lettere å holde en høy og god stemme, du får en mer naturlig tone rundt det hele, og resten av publikummet får et blikkfang mot deg istedenfor at du står der med nervøs stemme og ser mye ned eller i tomme lufta. De bekjente foran er der for å bedre "komfortsonen" din.

I tillegg er det viktig å øve mye, og gjerne framføre for foreldrene dine eller noen andre. Vær helt trygg på det du skal si, så går presentasjonen mye lettere. Ikke tenk for mye på det negative, men fokuser heller på det positive. En ussel presentasjon, så er du ferdig! :) Er ikke verre enn det.

Evt. kan du prøve å tenke at det ikke er en forsamling på 200 du skal snakke til, det er enkeltindivider. Dette har ihvertfall hjulpet meg før, ved at det plutselig er "en og en" du skal snakke til. Eneste forskjellen er at du snakker til de samtidig.

Lykke til ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

Har personlig blitt intervjuet live på TV foran tilsammen noen millioner TV-seere i både Tyskland og England uten å ha fått vite om spørsmålene på forhånd, så har iaf vært borti noe lignende :] Man skulle gjerne ønske at det fantes noen råd som bare klikker med en gang, som at hvis du har på deg grønne sko så blir du ikke nervøs. Slik er det som du vet; ikke. Det du må jobbe med er faktisk såre enkelt; du må forstå konseptet om hvorfor du blir nervøs, og hva du personlig kan gjøre for å bedre det. Alle blir nervøse, det handler om hvordan du takler det.

#1 Vær VELDIG godt forberedt. Har du peiling på stoffet du skal prate om så er jobben egentlig gjort. Hvis du har innsikt og forståelse for det du skal prate om gjør dette at du kan være fleksibel i forhold til hvordan du skal holde selve presentasjonen - spesielt mtp. på si ting i riktig rekkefølge (som ofte er uvesentlig i forhold til hvordan du har lagt opp presentasjonen).

#2 Ha manus/huskelapp. For all del, uansett hvor god du er på stoffet ditt så er det et moment hjernen din slipper å bekymre seg for hvis du skulle være usikker på hva du skal prate om. Ha manus/huskelapp, selv om du ikke skal bruke det. Prøv å forestille deg evt. scenarioer og hvordan du ønsker å reagere i forhold til dem (brannalarm, hvis du sier noe feil osv. osv.)

#3 Ufarliggjøre situasjonen. Folk har masse rare tips om at hvis du forestiller deg alle nakne så blir alt mye enklere. Aldri funket for meg, de er rett og slett ikke nakne, det er ingenting der å hente for meg iaf. Det jeg ofte tenker er alle mennesker i samme rom, i før og senere tid, andre steder på kloden, har vært i lignende situasjoner. Du skal tross alt holde en presentasjon overfor et par hundre mennesker, du skal ikke avgjøre om tredje verdenskrig skal starte eller ikke. Det handler om å være litt selvbevisst og forstå at denne situasjonen i en helhet ikke er spesielt stor - Martin Luther King hadde vært flau. Klart, dette er viktig for deg, men du må kunne se at dette er en veldig liten utfordring som du VET du kommer til å mestre.

#4 Har du fremføringen med andre så prøv å hold alle "varme". Prat litt om alt, ikke la en prate om noe i 5 min, så en annen i 5 min, så en annen i 5 min, osv. osv. Prøv å inkluder alle på de spesifikke oppgavene slik at man får pause mellom de gangen man skal prate - dette beroliger ofte nervøse foredragsholdere.

Lykke til, du vet at dette går fint. :]

Lenke til kommentar

Hei

Jeg jobber som selger og jeg holder mye presentasjoner for større grupper mennesker daglig og jeg har noen tips som hvertfall fungerer bra for meg. Jeg tenker alltid før møtet at jeg er sikker på det jeg prater om.. Jeg er 100% sikker før jeg går inn i møtet at det jeg sier kommer de til å like. Har du troen på det du snakker om og selvtillit når du snakker vil det merkes på fremføringen din.

Og er du nervøs før du skal snakke så er det mye bedre å fortelle det til salen. Spøk litt med at du er veldig nervøs nå og de må tilgi deg hvis du sier feil. Jeg sier selvsagt ikke sånn siden det er jobb men jeg gjorde det før når jeg hadde fremføringer på skolen/opplæring.

Og selvfølgelig, kjør på med noen lette vitser. Alt er lettere når folk ler litt og er i godt humør.

Siste ting er at du må fokusere på alle sammen. Se så mange som mulig rett i øynene slik at alle føler at du snakker kun til de.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...