nilsh Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Hei! Skal lage en funksjon som finner ut om en dato i formatet "dd-mm-yyyy" er innen 7 dager frem i tid og hvilken dag det er (mandag, tirsdag, osv). Til nå har jeg kun funnet om det er i dag, i morgen eller i overmorgen med noe sånt som dette: $nesteservice = $rad['nesteservice']; $norsknesteservice = date('d-m', strtotime($nesteservice)); $mididag = mktime(0,0,0,date("m"),date("d"),date("Y")); $idag = date("Y-m-d"); $midimorgen = mktime(0,0,0,date("m"),date("d")+1,date("Y")); $imorgen = date("Y-m-d", $midimorgen); $midiovermorgen = mktime(0,0,0,date("m"),date("d")+2,date("Y")); $iovermorgen = date("Y-m-d", $midiovermorgen); if ($nesteservice == $idag) $norsknesteservice = "I dag"; else if ($nesteservice == $imorgen) $norsknesteservice = "I morgen"; else if ($nesteservice == $iovermorgen) $norsknesteservice = "I overmorgen"; echo $norsknesteservice; i overmorgen vil jeg gjerne fjerne, pluss å få opp navnet på dagene i den kommende uken. tips? Endret 7. mars 2010 av nilsh Lenke til kommentar
nilsh Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 $nesteservice = $rad['nesteservice']; //Henter fra raden i databasen $dagnr = date("N", $nesteservice); //Skal hente ut dagnummer i uken, 1-7 Er det mulig å bruke N på denne måten..? Ut i fra det jeg ser er det månedene som kommer opp.. Skulle jo i følge manualen vært nr på dagen, fra 1 til 7.. Lenke til kommentar
nilsh Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Lot SQL gjøre jobben i stedet.. La inn følgende i spørringen: DATE_FORMAT(p.nesteservice,'%w') AS dagnr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå