bendik91 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg går nå 3. året på Videregående - Språk, samfunnsfag og økonomi. På grunn av sykdom og søvnproblemer har fraværet mitt økt gradvis. Dette skoleåret er jeg oppe i hele 60 dager. Forrige termin var det flere fag jeg ikke bestod. Skal nå kutte ut noen fag slik at jeg kan fokusere mer på de fagene jeg kan greie å fullføre. På VG1 og VG2 fullførte jeg samtlige fag. Det jeg lurer på er om en må ha bestått samtlige fag, inkludert valgfag (Sosialkunnskap, Rettslære 2 og Biologi 2 i mitt tilfelle)? Om jeg for eksempel hadde kuttet ut alle valgfagene mine (og gym. Læreren min fokuserer veldig på fravær og jeg har ingen sjangs å bestå) og heller fokusert på Norsk, Historie og Religion, måtte jeg da tatt tre valgfag og gym opp igjen som privatist? Det er det jeg går ut fra, men det er vanskelig å finne et konkret svar på dette her på nettet. Jeg skal snakke med rådgiver på skolen om dette, men det hadde vært fint å vite litt om dette på forhånd slik at jeg kan ha en plan klar. Er det forresten mulig å bytte ut de tre valgfagene jeg allerede har med andre fag som for eksempel R1, R2 og Fysikk 1 slik at jeg har mulighet til å søke meg videre på kurs som krever realfag? Har 1P og 2P fra før, men slik jeg har forstått det er det nok å forsikre seg at en kan stoffet i 1T og 2T før en avlegger en eksamen i R1. Jeg har snakket med min gamle matematikk/naturfag-lærer om muligheten for å ta realfagsmatematikk som privatist etter endte utdanning, og han mener jeg er såpass flink til å arbeide selvstending og flink nok teoretisk til å klare å få 5-6 i karakter om jeg arbeider hardt nok. Han ble skuffet når jeg ikke valgte realfag på VG2 (jeg fikk fem i naturfag på VG1, til tross for veldig høyt fravær. Litt mer arbeid med lekser og jeg hadde fått en sekser fortalte han meg). Det skal derfor være godt mulig for meg å få gode karakterer i disse realfagene (R1, R2 og Fysikk 1), som jeg har tenkt å ta som privatist uansett. Det hadde dog vært fint om jeg kunne ta disse i stedet for de valgfagene jeg nå har tenkt å velge bort. Håper noen kan gi meg konkrete svar. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
simenss Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Send en e-post til Sonans Privatgymnas og gjør rede for din situasjon. Selv om du ikke kjøper fag der, er rådgivningen deres gratis. Om du ender opp med å ta noen fag som privatist, kan også Sonans være en god idé. Det koster noen tusen, men kan være enklere å gjennomføre enn å «lese selv». Lykke til! Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Takk for tipset. Har faktisk vært å snakket med rådgiver på skolen i dag. Hun bekreftet at planene jeg hadde var gjennomførbare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå