PelleP Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Koden nedenfor gir følgende feilmelding under kompilering: java.io.IOException is never thrown in body of corresponding try statement. Jeg skjønner ikke hvorfor! (Si fra dersom det trengs mer kode) try { while(sc.hasNext()) { Bruker bruker = new Bruker(sc.nextLine()); System.out.println(bruker.brukernavn); brukerne.put(bruker.brukernavn, bruker); } sc.close(); } catch(IOException e) { System.out.println("Lesing fra fil misslyktes!"); } Endret 14. mars 2010 av PelleP Lenke til kommentar
Patton Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 I følge java, så kaster ikke sc.close(), sc.nextLine() eller sc.hasNext() IOException. Eller java klager på en annen catch(IOException) som du ikke har postet. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hvis det er scanner du bruker her er det IllegalStateException som blir kastet både for hasNext, nextLine og close. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Det var NetBeans som hintet om at jeg skulle bruke IOExceptio. Det var forsåvidt riktig, men ikke der jeg trodde og det var derfor som jeg fikk den forvirrende feilmeldingen. Der er ikke bare bra å få "hjelp" til kodingen. Jeg la inn InputMismatchException så blev det bra. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Hvis det er scanner du bruker her er det IllegalStateException som blir kastet både for hasNext, nextLine og close. Beklager, jeg så ikke svaret fra NevroMance før jeg svarte... Jeg tenkte jeg skulle tvinge frem en feil bare for å se om unntakshånteringen fungerte, men hva kan egentlig gå feil med nextLine()?? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Godt spørsmål, men ifølge dokumentasjonen kaster den hvertfall IllegalStateException hvis noe går galt. Kanskje du får det til hvis du stenger fila før du kaller nextLine? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Du kan vel også bare generalisere og bruke "Exception e", kan du ikke? En stund siden jeg kodet noe særlig java nå Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Du kan det ja, men er kjekt å vite hvilke exceptions som blir kastet i tilfelle du vil ta deg av de på forskjellige måter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå