Gå til innhold

Boikott Peppes Pizza!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk enig, er vel et år siden sist jeg prøvde peppes, og da var det siste gang.. Den er jo mer eller mindre smakløs, eller den smaker ikke noe spesielt..

Når det er sagt så synes jeg markedet bør kunne styre seg selv uten "boikott".. La folk bestemme selv om dem ønsker å betale 300,- for en smakløs forssenpizza.

Endret av Battone
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk enig, er vel et år siden sist jeg prøvde peppes, og da var det siste gang.. Den er jo mer eller mindre smakløs, eller den smaker ikke noe spesielt..

Nettopp. Og jeg tror det er flere som deg.

Flere som har bemerket seg at pizzaen deres smaker kjedelig, uten å helt vite grunnen.

Kanskje de tror at den blir bedre neste gang de bestiller.

Peppes gikk over til frossne bunner og topping, uten å informere kundene sine. Så vi kunne jo ikke vite noe ting om at det var en radikal endring på gang. Mot det verre.

Kanskje det er flere her som fortsatt synes pizzaen er god, og det er jo sant. Sammenlignet med andre pizzaer laget på samme måten (i fryseren) er ikke Peppes sin pizza så verst. Men problemet er at den var mye mye bedre før. Da det var ordentlig mat de lagde. Men nå tar de seg enda bedre betalt for dårligere mat.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Om den er bedre enn andre frossenpizzaer er egentlig ganske lite relevant når du må ut med 10 ganger mer penger for den.

Jeg skjønner veldig godt poenget ditt. Jeg ser ingen grunn til å verken spise slik pizza, eller støtte Peppes med mine (les, Lånekassens) penger.

Lenke til kommentar

Oppfordinger som dette gir jo ingen mening, om det er smakskvalitet og pris som er kriteriene for boikotten. Om Peppes får solgt mye pizza til nåværende pris og kvalitet, så er både prisen og kvaliteten bra nok. Mener du det finnes et marked for billigere restaurantpizza med høyere kvalitet er det jo bare å åpne sin egen kjede og tjene seg rik...

Lenke til kommentar

Oppfordinger som dette gir jo ingen mening, om det er smakskvalitet og pris som er kriteriene for boikotten. Om Peppes får solgt mye pizza til nåværende pris og kvalitet, så er både prisen og kvaliteten bra nok. Mener du det finnes et marked for billigere restaurantpizza med høyere kvalitet er det jo bare å åpne sin egen kjede og tjene seg rik...

I Oslo finnes det titalls restauranter som lager mye bedre pizza enn Peppes. Men de er ikke i konkurranse, fordi de er kun enkeltmannsforetak. Men de er levende beviser på at det absolutt er mulig.

Lenke til kommentar

Ja, om du mener de lager bedre pizza enn Peppes er det vel ikke noe problem å handle hos dem istedet? Så lenge nok folk foretrekker Peppes kan både pris og kvalitet rettferdiggjøres.

Men det er ingen grunn til å ikke gjøre folk opplyste om saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De som vil betale 250-300 kroner for pizzaen, og synes den smaker godt, må da få lov til å gjøre det om dem vil. Ingen grunn til å boikotte.

Blir prisen for dyr, eller pizzaen for vond, så vil salget stupe, uansett om noen har laget en facebook-gruppe for boikott av Peppes eller ikke.

90% av de som blir med på en boikott av Peppes, har allerede sluttet å spise der. Derfor gidder ikke Peppes å løfte et øyenbryn ved en slik aksjon da den i bunn og grunn ikke medfører noe ytterligere tap for Peppes. Så lenge de fortsatt tjener penger, har en slik gruppe null funksjon.

Lenke til kommentar

Ja, om du mener de lager bedre pizza enn Peppes er det vel ikke noe problem å handle hos dem istedet? Så lenge nok folk foretrekker Peppes kan både pris og kvalitet rettferdiggjøres.

Husam, man løser ikke problemer ved å ignorere dem.

Hvis du mener en vare er av for dårlig kvalitet i forhold til prisen så unngår du å kjøpe den. Det er sånn man løser et slikt problem. Om resten av landet er enig med deg vil det løse seg selv, og pizzaen blir billigere, bedre eller forsvinner. Er store deler av landet derimot villig til å godta prisen og kvaliteten på Peppes Pizza er det nok dessverre kun du personlig som har problemet.

Men det er ingen grunn til å ikke gjøre folk opplyste om saken.

Det kan stemme, men en boikottingsaksjon er en veldig rar måte å gjøre det på. Og hvorfor opplyse om at pris og kvalitet på Peppes Pizza er dårlig når dette er noe som er meget enkelt å ta stilling til selv ved hvert eneste kjøp, samt at det vanligvis ikke skorter på alternativer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den kan jeg være enig i. Personlig syntes jeg det er bra det kommer litt lys på slikt. Av den enkle grunn at det tydeligvis er mange (inklusive undertegnede) som ikke vet hva de betaler for. Jeg ville tro du ville likt å bli informert om at du egentlig kjøper en ferdigpizza til 300 kroner da det, som du sier, ikke skorter på alternativer.

Lenke til kommentar
Jeg ville tro du ville likt å bli informert om at du egentlig kjøper en ferdigpizza til 300 kroner da det, som du sier, ikke skorter på alternativer.

At man opplyser om hvordan pizzaene lages, bruk av råvarer ol. er selvfølgelig greit. Deler av førsteinnlegget kan sikkert være veldig interessant som opplysningspost. Det eneste jeg reagerer på er oppfordringen om boikott på bakgrunn av meget subjektive og markedsstyrte kriterier som smak og pris. :)

Lenke til kommentar

Smak og pris er da det eneste som betyr noe. Når Peppes går over fra å lage fersk mat til å lage frossen mat uten å si det, samtidig som de hever prisen, er jo det grunn nok til å gjøre motstand.

Det er flere her inne og som jeg kjenner som opplever dårligere pizza. Og nei, det er ikke sånn at "da vil alt regulere seg selv" salgsmessig. Folk tror kanskje at det bare et engangstilfelle, så de fortsetter å bestille pizzaen i håp om bedre mat. Kanskje de prøver en annen Peppes-restaurant. Alt fører bare til at de kaster bort enda mer penger.

Jeg tror folk som synes pizzaen er god, kanskje blir overrasket over at den er frossen, og revurderer smaken med et litt mer kritisk blikk. Dette har jeg gjort over lenger tid før jeg kom frem til en konklusjon.

Folk som bare har som vane å bestille Peppes, når de skal ha mat, vil kanskje slutte helt, når de finner ut hva som har skjedd med den.

Fakta er at god mat skal lages fersk. Det vil alle gourmet kokker bekrefte. Og det Peppes driver med grenser til villedende markedsføring når de hevder å bruke de beste råvarene.

Personlig synes jeg det er synd, det som har skjedd med Peppes. Det var en gang i tiden en strålende pizzakjede, som nå har gått under, rent kvalitetsmessig. Og jeg tror ikke dette går opp for alle automatisk etter å smake maten. De fleste har vel viktigere ting å tenke på enn å konstant vurdere Peppes pizza. Jeg tror også kultur og arv tildels hemmer folks evne til å smake forskjell. Ferdigmat er trossalt noe man hiver i seg, og som er lett å skaffe. Noe man tyr til når man ikke gidder å lage mat selv.

Grunnen til å gjøre en direkte boikott er for å stå sammen i protest mot dårlig mat, og dette innebærer da å informere kundene om sannheten. Jeg har fulgt Peppes utvikling med iver de siste ti årene, som den pizza-entusiasten jeg er. Men jeg tror ikke alle andre kunder har gjort det samme.

Jeg vil faktisk kalle det naivt å tro at markedet utgjevner seg selv automatisk. Det er ingen forskning som bekrefter en slik teori. Boikotting og revolusjoner baserer seg jo på at deltakerne blir skikkelig informert først.

Skulle noen være i tvil om at Peppes bruker frossne bunner, ring dem selv og spør. De er pålagt å fortelle sannheten.

Peppes hevder også at rømmedressingen er laget etter god gammel oppskrift. Dette vil jeg kalle en løgn. Det er forskjell på at én kokk lager 20 kopper rømmedressinger for dagen, enn at en svær maskin lager 500 kopper for en hel måned.

Lenke til kommentar

Smak og pris er da det eneste som betyr noe. Når Peppes går over fra å lage fersk mat til å lage frossen mat uten å si det, samtidig som de hever prisen, er jo det grunn nok til å gjøre motstand.

Nei, smak og pris er ikke det eneste som betyr noe. Og det er ikke slike kriterier som burde ligge til grunn for en boikott. Vær så god å prøv, men du vil ikke oppnå noe som helst. Barnearbeid, elendige arbeidsvilkår for ansatte, miljøsvineri, det er eksempler på gode grunnlag for en boikott. Ting som ikke er direkte knyttet til produktet, og ikke nødvendigvis vil straffe seg automatisk i markedet.

Du sier ting ikke vil regulere seg selv, og skriver at folk gang på gang vil tro de opplever et engangstilfelle når de opplever dårlig kvalitet og høy pris. Tror du på dette selv? Folk vil selvfølgelig ikke kjøpe et produkt i lengden som de ikke er fornøyd med når det er så mange gode alternativer til det.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Nei, smak og pris er ikke det eneste som betyr noe. Og det er ikke slike kriterier som burde ligge til grunn for en boikott. Vær så god å prøv, men du vil ikke oppnå noe som helst. Barnearbeid, elendige arbeidsvilkår for ansatte, miljøsvineri, det er eksempler på gode grunnlag for en boikott. Ting som ikke er direkte knyttet til produktet, og ikke nødvendigvis vil straffe seg automatisk i markedet.

Du sier ting ikke vil regulere seg selv, og skriver at folk gang på gang vil tro de opplever et engangstilfelle når de opplever dårlig kvalitet og høy pris. Tror du på dette selv? Folk vil selvfølgelig ikke kjøpe et produkt i lengden som de ikke er fornøyd med når det er så mange gode alternativer til det.

Om jeg tror på det selv? Jeg har erfart det selv.

Er du fra bakvendtland eller noe?

Jeg var en gang naiv og godtroende til Peppes. Jeg hadde lojalitet til merket Peppes, som den beste pizzaen i Norge. Jeg husker jeg prøvde forskjellige utsalgssteder fordi pizzaen plutselig var dårlig på det vanlige stedet. Jeg ringte å klaget flere ganger, fikk servert dårlige unskyldninger gang på gang. Etterhvert snakket jeg med bransjefolk, og kom i kontakt med ledelsen til Peppes, som ikke var redde for å fortelle meg sannheten.

De tror helt og holdent på at frossenbunn gir like god smak som fersk bunn. Noe som bare er sprøyt. Men dette trenger vi ikke bekreftelse av Peppes på. Det sier seg selv.

Når det gjelder barnearbeid osv så tror jeg du bør diskutere prinsippet om boikott et annet sted enn denne tråden her. Det er bare helt uaktuell problemstilling når det gjelder et norskt pizzaselskap.

Denne boikotten prøver å inkludere kvalitetsbevisste kunder som er lidenskapelig for markedsdemokratisering. Et konsept som er i gang med å etablere seg som en ny standard innen kapitalismen.

Jeg ser ingen grunn til å forsvare en boikott av et dårlig produkt, fordi det ikke er barnearbeid det er snakk om.

Nei, smak og pris er ikke det eneste som betyr noe

Jo smak og pris er det eneste som betyr noe. Er det noen her som er uenige?

Når vi kjøper mat, vil vi at den skal være laget skikkelig, og at prisen er forsvarlig.

Mener du det er riktig å betale merkevaren istedenfor produktet kanskje?

-

Generelt opplever jeg deg som litt naiv når det gjelder kapitalistiske idealer. Du tror markedet styrer seg selv og det som er dårlig går under osv. Men hvis du studerer næringslivets historie de siste 30 årene vil du nok se at dette absolutt ikke er tilfellet.

Peppes har etablert seg siden 60-tallet, som et kvalitetsmerke. Det er snakk om flere generasjoner som har blitt hjernevaska til å anerkjenne pizzaen til denne kjeden som ypperste kvalitet.

Når Peppes da velger å totalt endre strategi i matlagingen uten å informere om dette. Så merker vi jo ingenting utenfra med det første. Vi har fortsatt det samme intrykket av merket. Ingen har fortalt oss noe annet. Samtidig har Peppes nervene nok til å justere OPP prisene, mens vi sitter her like uvitende om hva som foregår bak kulissene.

Skal vi vente på at hver enkelt person i hele landet gjør opp sin mening? Etter at han har smakt seg gjennom ti pizzaer? Eller skal vi spre budskapet som ild i tørt gress, og forhindre at de uvitende kaster bort penga sine?

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Når det er sagt så synes jeg markedet bør kunne styre seg selv uten "boikott".. La folk bestemme selv om dem ønsker å betale 300,- for en smakløs forssenpizza.

Men boikott er vel i grunn markedet som sier ifra om at det har fått nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...