kjashd Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Hei, nå er det snart tid for å søke universitet, og jeg har nesten bestemt meg for hva jeg skal velge. Det jeg vet, er at jeg skal gå på NTNU, og at jeg skal studere IT (programmering). Her har jeg to valg Master/siv.ing i Datateknikk og Master i informatikk. Fra vgs mangler jeg Fysikk1 og matte R2(3MX), jeg har S2(2MX). Det vil si at om jeg vil velge datateknikk må jeg ta opp fyrikk og matte før jeg kan søke. Det jeg tenkte var å ta et år her i oslo der jeg jobber/tar matte&fys, og søker meg til NTNU neste år igjen. Intill en uke siden var jeg spikra på å velge Datateknikk, fordi jeg forestillte meg at dette var en mer solid utdannelse. Etter litt undersøkelser finner jeg ut at forskjellen på de to er at Datateknikk gir deg mindre valgfrie emner, og mer vanlig realfag, altså vil jeg få mer programmering og mer valgfrihet med informatikk. Så hvorfor skulle jeg da velge datateknikk? Jeg opfatter det sånn at med ingeniørtittelen(selv om den ikke engang er beskyttet wtf) følger det med sikrere jobb, og høyre lønn. Overalt hvor jeg går sier alle at, tar du ingeniør, da har du jobb når du går ut. Det jeg ikke vet, er om det samme er tilfellet med master i Informatikk, blir det sett på som et mindreverdig studie av arbeidsgivere på grunn av at det kun kreves matteS? Eller vil det vurderes likt? Tross alt har man mer datafag(hvis man velger det) på Informatikk, og burde i teorien også bli flinkere med data? Eller er det noe med Datateknikk som gjør deg overlegen på andre måter? Og hvis datateknikk settes høyre med med tanke på lønn og muligheter, hvor stor er forskjellen? Er det stor nok til at det lønner seg å ta et år med matte&fys for å komme inn på det, eller er det like greit med informatikk? Karakterer er ikke noe å bry seg om, med mindre det skjer noe rart, kommer jeg inn på det jeg velger. Håper noen som går på studiene eller liknende kunne svare og gi meg litt innsikt, takk til alle som svarer Endret 7. mars 2010 av No0en Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Datateknikk er ett ingeniørstudie, med mer realfag (som du vet) og fokus på å tenke praktisk. Det er f.eks. ikke ex. phil. på datateknikk. Ingeniører lærer å rasjonalisere seg til ett svar man kan sette to streker under. Etter noen år med "omprogrammering" blir man realister ved å gå ingeniørstudie. Realister har en fordel i databransjen ettersom gjennomføringsemne er veldig viktig. Informatikk er ett steg mot en forskerkarriere. Man har mere fokus på teori enn å bare løse ett problem fra start til mål. Det vektlegges at man forstår hvorfor man gjør som man gjør. Teoretikere er sterke på planlegging og prosjektstyring, og det er også veldig viktig for bransjen. I bunn og grunn finnes ikke noen fasitt. Jeg har vært litt innom begge deler (har en bachelor i ingeniørfag). På høgskolen var det lite tid å lese i pensum ettersom vi bare løste oppgaver (mappeevulering), på universitetet var det viktig hva man klarte å knote ned på papiret på eksamensdagen. Lesing er viktig for å oppnå god karakter på universitet. Endret 7. mars 2010 av tickinghd Lenke til kommentar
kjashd Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 1.Det er f.eks. ikke ex. phil. på datateknikk. 2.Informatikk er ett steg mot en forskerkarriere. Man har mere fokus på teori enn å bare løse ett problem fra start til mål. Det vektlegges at man forstår hvorfor man gjør som man gjør. 1. På ntnu Er siving studiet egentlig et masterstudidie, altså må du ha ex.phil, men det er kanskje annerledes lagt opp? 2. Er du sikker på dette? Jeg er ganske sikker på at de fleste studerer informatikik fordi de vil bli utviklere eller noe tilsvarende, ikke for å bli forskere innen it.. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 1. I ett delt løp, bachelor og master, er ikke ex.phil. fra bacheloren ett krav for å starte på masteren. Dersom bacheloren krever at du tar ex.phil. må du derimot ha dette. Bachelor informatikk har ex.phil. som obligatorisk fag, datateknikk bachelor har det ikke. Både bachelor datateknikk ved høgskole og bachelor informatikk ved universitetet kvalifiserer til opptak til master. Du kan kombinere høgskole og universitetsgrad om du vil. 2. Ja. Jeg har også hørt forelesere ved universitetet påpeke noe tilsvarende. Høgskoleutdannelsene er ofte nærmere en fagutdannelse mens universitetsutdannelsene er nærmere en forskerutdannelse. Det er ikke noe fasittsvar på om det ene er bedre enn det andre, spesielt når du tenker på å ta 5 årig master/siviling. Med lengre utdannelse man har, jo større sjangse er det for å havne i stilling som krever noe mer enn kun gode tekniske ferdigheter. (Skal du bare jobbe med utvikling kan det være ett alternativ å bare ta tre-årig datateknikk også. Man lærer alt det mest nødvendige de første tre årene.) Lenke til kommentar
kjashd Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Se der ja, da har jeg fått rensket opp i alle mine fordommer og missforståelser. Jeg snakket med studieveilederen på ntnu som er ansvarlig for informatikk og datateknikk. Jeg spurte om forskjeller med tanke på arbeidsmåter også videre. Alle/nesten alle datafagene som er i datateknikk er også i informatikk, det vil si samme lærere, samme arbeidsmetoder, og samme pensum. På informatikk har du også mulighet til å velge flere datafag enn de på datateknikk fordi datateknikkfolka må ha matte og fysikk. Med andre ord er infromatikk ikke et forskerstudium, og det er ikke større fokus på teori og mindre på praksis. I følge henne var det heller ingen forskjell i hvilke jobber man tar, dette kom visstnok mer ann på dine fordypningsfag og masteroppgave. I utgangspunktet var det visst heller ikke noe forskjell i lønn. Nå gjelder dette kun NTNU, kan helde det er annerledes på andre skoler. Men da er i hvert fall mitt valg truffet Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 SÅ bra! Du blir nok fornøyd med valget. Jeg skjønner nå at rådene mine ikke var de beste, to datalinjer på samme skole overlapper jo gjerne mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå