Gå til innhold

Opptakstid-speilrefleks. Maks 4gb eller ca.12.Min

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om noen av kameraprodusentene kommer til å gjøre noe for å få lengre opptakstid på speilrefleks. Slik som det er nå er det jo etter min mening nesten ubrukelig. Cirka 12 min. opptak i full hd. Denne begrensningen kommer av hvis jeg har forstått det rett av fat32 formatet. Kan de ikke bare bruke ntfs eller er det andre muligheter

Kan årsaken være at de er redd for å tape videokamerasalg. Teknisk burde vel ikke dette være noe problem.

Endret av billywillie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du oppfatter som et problem skyldes ikke valg av filsystem på minnebrikker. Alle minnebrikker lveres med FAT32. Dette gjør at de kan leses av alt utstyr i markedet, også PC og MAC uavhengig av operativsystem. NTFS er proprietært Microsoft filformat og ville medført at produsenter måtte betale royalties til Microsoft pr solgte enhet.

Lenke til kommentar

Kameraer som bruker AVCHD ser ikke ut til å ha problemer med lengere opptak. Panasonics MFT-modeller som GH1, GF1 og G2 støtter dette formatet.

Jeg har ikke oversikt over hva de andre bruker, men du kan komme opp i drøye 20 minutter med for eksempel Canon 7D hvis du vleger lav oppløsning.

Jeg antar du er klar over at du kan ta opp så mange 12-minutters segmenter du orker etter hverandre, men nevner det for sikkerhets skyld.

Edit: Fat32 blir jo et problem i stadig flere sammenhenger og jeg vil tro at det vil komme en løsning på dette når kapasiteten til kortene øker ytterligere.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kameraer som bruker AVCHD ser ikke ut til å ha problemer med lengere opptak. Panasonics MFT-modeller som GH1, GF1 og G2 støtter dette formatet.

Jeg har ikke oversikt over hva de andre bruker, men du kan komme opp i drøye 20 minutter med for eksempel Canon 7D hvis du vleger lav oppløsning.

Jeg antar du er klar over at du kan ta opp så mange 12-minutters segmenter du orker etter hverandre, men nevner det for sikkerhets skyld.

Edit: Fat32 blir jo et problem i stadig flere sammenhenger og jeg vil tro at det vil komme en løsning på dette når kapasiteten til kortene øker ytterligere.

Jo da jeg er klar over dette med 12 minutters segmenter. Men jeg er naturfotograf. Legger ut åte, trekker meg tilbake og setter i gang videokamera. (canon xl1s). Noen ganger kan det gå timesvis før jeg får treff og når det skjer gjelder det at kamera er i gang. Mange ganger trenger jeg også lengre sekvenser enn 12 min. når dyra først er i gang.

Lenke til kommentar

- snip -

Løsningen finnes jo allerede i form av exFAT. Om du leser artikkelen jeg linker til så ser du at exFAT støtter filer inntil 16777216 TB store, det bør i hvert fall holde for en stund fremover. :)

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at det ikke er mulig å ta opp video som er lengre enn 12min, men etter det jeg har forstått det så er det grensen for å unngå en ekstra filmavgift som pålegges ved overskridelse av 12min.

Hvorfor gjøre det enkelt når man ved å legge på en avgift kan gjøre det vanskelig. ;)

Lenke til kommentar

Jo da jeg er klar over dette med 12 minutters segmenter. Men jeg er naturfotograf. Legger ut åte, trekker meg tilbake og setter i gang videokamera. (canon xl1s). Noen ganger kan det gå timesvis før jeg får treff og når det skjer gjelder det at kamera er i gang. Mange ganger trenger jeg også lengre sekvenser enn 12 min. når dyra først er i gang.

Det er ikke mulig å fikse en løsning der kameraet automatisk påbegynner et nytt 12-minutters opptak så snart et annet er ferdig da? Da går du vel i verste fall glipp av et par sekunder.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at det ikke er mulig å ta opp video som er lengre enn 12min, men etter det jeg har forstått det så er det grensen for å unngå en ekstra filmavgift som pålegges ved overskridelse av 12min.

Hvorfor gjøre det enkelt når man ved å legge på en avgift kan gjøre det vanskelig. ;)

Kilde?

Lenke til kommentar

Men jeg er naturfotograf. Legger ut åte, trekker meg tilbake og setter i gang videokamera. (canon xl1s). Noen ganger kan det gå timesvis før jeg får treff og når det skjer gjelder det at kamera er i gang. Mange ganger trenger jeg også lengre sekvenser enn 12 min. når dyra først er i gang.

Er det dette kameraet du ikke klarer lengre sekvenser enn 12 minutter? Etter hva jeg finner ved søk på Google er Canon xl1s et MiniDv kamera. Forøvrigt har jeg benyttet andre digitale videokameraer med minnekort/miniDVD og foretatt så lange opptak jeg bare vil (og det er plass til på lagringsmediet).

Lenke til kommentar

Kilde?

Dette er EU regler:-(

http://www.dvinfo.net/article/acquisition/canon-eos/5d-mark-ii-vs-7d-for-hd.html

"Due to EU tax regulations the cameras are limited to 30 minutes of shooting in their SD modes, which equates to a 4 gig quicktime h264 file. At HD bitrates this results in a 12 minute shot"

Lenke til kommentar

Men jeg er naturfotograf. Legger ut åte, trekker meg tilbake og setter i gang videokamera. (canon xl1s). Noen ganger kan det gå timesvis før jeg får treff og når det skjer gjelder det at kamera er i gang. Mange ganger trenger jeg også lengre sekvenser enn 12 min. når dyra først er i gang.

Er det dette kameraet du ikke klarer lengre sekvenser enn 12 minutter? Etter hva jeg finner ved søk på Google er Canon xl1s et MiniDv kamera. Forøvrigt har jeg benyttet andre digitale videokameraer med minnekort/miniDVD og foretatt så lange opptak jeg bare vil (og det er plass til på lagringsmediet).

Nei nei, Det er kamera jeg bruker i dag. Men jeg har lyst til å gå over til hd formatet og kunne tenkt meg noe ala de de nye canon550d eller 7d. Men som sagt det med opptakstid gjør det litt problematisk.

Lenke til kommentar

Selv 4GB filstørrelse er FAT32 begrensning, så hadde det ikke vært noe i veien for å lagre filmen i flere filer som ble sydd sammen på PC i etterbehandlingen.

EU reglen om begrensing i størrelse er en faktor, en annen kan være at de ønsker å begrense tiden sensoren er på, slik at den ikke blir overopphetet (bare ren synsing her)...

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke ~12 minutter/4GB er noe problem for de fleste - med noen unntak, som med deg (trådstarter that is). For min del starter jeg heller opptaket på nytt hvert tolvte minutt (I den grad at jeg tar opp så lenge i strekk, noe som ikke har skjedd enda) enn å betale ekstraavgifter. :p

Til filming av dyreliv tror jeg egentlig du er like godt tjent med et dedikert videokamera. Husk at bildeutsnittet blir mye videre på 1.6 crop og fullformat enn de små bildebrikkene i de fleste videokamera. Du vil altså miste ganske mye i teleenden. På den andre siden er det flere og bedre alternativer om du har behov for vidvinkel på DSLRS.

431px-SensorSizes.png

(Bilde fra wikimedia)

Lenke til kommentar

Kilde?

http://www.dvinfo.net/article/acquisition/canon-eos/5d-mark-ii-vs-7d-for-hd.html

"Due to EU tax regulations the cameras are limited to 30 minutes of shooting in their SD modes, which equates to a 4 gig quicktime h264 file. At HD bitrates this results in a 12 minute shot"

I call bullshit on DVinfo.net!

Loven sier 30minutter eller mindre for å ungå ekstra importskatt ja, men da er det ikke snakk om en begrensning på 30 min = 4GB = 12Min på HD. det er en absolutt grense på 30 minutter. Begrensningen på 12 min på HD kameraet dreier seg derimot om FAT32 begrensningen på 4GB per fil. Jeg kan ta feil, men jeg kan ikke tenke meg at EU har tatt høyde for HD formater på denne måten når de laget loven.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke ~12 minutter/4GB er noe problem for de fleste - med noen unntak, som med deg (trådstarter that is). For min del starter jeg heller opptaket på nytt hvert tolvte minutt (I den grad at jeg tar opp så lenge i strekk, noe som ikke har skjedd enda) enn å betale ekstraavgifter. :p

Til filming av dyreliv tror jeg egentlig du er like godt tjent med et dedikert videokamera. Husk at bildeutsnittet blir mye videre på 1.6 crop og fullformat enn de små bildebrikkene i de fleste videokamera. Du vil altså miste ganske mye i teleenden. På den andre siden er det flere og bedre alternativer om du har behov for vidvinkel på DSLRS.

431px-SensorSizes.png

(Bilde fra wikimedia)

Jo jeg er klar over det med et dedikert videokamera. Men hadde i utgangspunket tenkt å spare litt penger samt at både vekt og størrelse minker betraktelig.

Skulle jeg hatt tilsvarende i et vanlig videokamera blir alternativet canon xl h1 som ligger i prisklasse 70 000,-. Jeg er avhengig av utskiftbar optikk (telelinser) og jeg har en del canon optikk fra før. Canon 550d koster nå ca 6500. Vel noen bakdeler må jeg kansje svelge for å spare litt penger.

Lenke til kommentar

Kilde?

I call bullshit on DVinfo.net!

Loven sier 30minutter eller mindre for å ungå ekstra importskatt ja, men da er det ikke snakk om en begrensning på 30 min = 4GB = 12Min på HD. det er en absolutt grense på 30 minutter. Begrensningen på 12 min på HD kameraet dreier seg derimot om FAT32 begrensningen på 4GB per fil. Jeg kan ta feil, men jeg kan ikke tenke meg at EU har tatt høyde for HD formater på denne måten når de laget loven.

Nei det er nok sant, men det er vel ingen sånne begrensninger på vanlige videokamera som bruker minnekort! Der kan du vel bare spille til kortet er fullt.

Lenke til kommentar

Da ser det ut som ting går den rette veien. Etter litt googling fant jeg dette.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=31993915

Yes, 4GB per file. It's a limit of FAT32 file system used on SD and SDHC cards. Newer SDXC will include exFAT filesystem with no such limit (upto 2TB per file as I remember). Still there is a drawback - exFAT is Microsoft proprietary FS, so there is no full support in Linux by now. Etter det jeg har skjønt støtter jo 550d sdxc kort så hvis dette stemmer er problemet løst. :new_woot:

Lenke til kommentar

Det er korrekt at 550D støtter SDXC som gir mulighet for mye større kapasitet på kortet, men i spesifikasjonene står det at 550D fortsatt er begrenset av 4GB-grensen.

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_550D/index.asp?specs=1

Jeg er forøvrig litt nysgjerrig på hva du tenker om videobruk med en fast LCD-skjerm. Personlig synes jeg det er litt krøkkete, men jeg har aldri jobbet med video og er definitivt ikke noen ekspert på området.

Lenke til kommentar

Det er korrekt at 550D støtter SDXC som gir mulighet for mye større kapasitet på kortet, men i spesifikasjonene står det at 550D fortsatt er begrenset av 4GB-grensen.

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_550D/index.asp?specs=1

Jeg er forøvrig litt nysgjerrig på hva du tenker om videobruk med en fast LCD-skjerm. Personlig synes jeg det er litt krøkkete, men jeg har aldri jobbet med video og er definitivt ikke noen ekspert på området.

Ja jeg er også litt skeptisk til skjermen. Ser for meg at jeg muligens må lage meg en enkel solblender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...