Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye tillegg har jeg krav på, helligdager?

matius

Anbefalte innlegg

Heei! Jeg er i den kjipe situasjonen at jeg føler jeg ikke får det jeg har rett på.

Men jeg jobbet ikke julaften og 1 dag. men ser at en kollega som også hadde fri, får "perm m/lønn på helligdag" både julaften og 1 dag. Da har da jeg også krav på det. Men hva er satsene på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av og til er det noen som tror, synes og mener at når en får så skal jeg også ha.....

Litt avhengig av hvilken arbeidsgiver man har, og hvilke avtaler og tariffavtaler man faller inn under er hovedtrekkene som følger.

Personer som har en høyst ordinær dagjobb får fri med lønn uten videre omstendigheter på bevegelige helligdager (og etter kl 12/13 på helgeaftener).

Personer som må jobbe disse dagene har krav på et helgedagstillegg (som i staten tilsvarer 100% påslag på ordinær lønn).

Personer som jobber i en skiftordning, og som har skiftfri på begelige helligdager som ikke faller på søndag har krav på å få en ny fridag (da skiftfri er en opptjent fridag). Hvorfor har de dette kravet? jo, fordi de som jobber kun dagjobb får fri disse dagene. I tilfeller hvor det ikke er mulig å gi ny fridag, kan arbeidsgiver velge å kjøpe tilbake disse timene (med et evt overtidspåslag på inntil 50%)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...