Gå til innhold

Vurderer denne som ny gaming pc, holder den?


Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at min gamle pc ikke holder mål som gaming pc lenger, blant annet på grunn av en for treg prosessor. Derfor tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en stasjonær PC på grunn av bedre spesifikasjoner pluss bedre oppgraderinsmuligheter for fremtida. Lurer litt på en pc fra Eliteshop.no; Elite G100 Preforance

 

Spesifikasjoner:

Prosessor: INTEL Q9550 Core 2 Quad 4 x 2.83GHz

Hovedkort: ASUS Mainboard S-775 P45 P5Q SE

Ram: OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400

Skjermkort: SAPPHIRE HD4890 OC (2x DVI, TV-Out) 2x DVI

Harddisk: HITACHI DESKSTAR 7K1000.B 1TB 7200RPM

Kabinett: Antec Nine Hundred

Strømforsyning: 600W

Operativsystem: Windows 7 Home Premium

Optisk enhet: SAMSUNG DVD Brenner 22x +R/+RW -R/-RW

Garanti: 2år

 

Jeg er ikke så godt inne i denne dataverdenen, men for meg ser dette godkjent ut. Tilbuet er på 8595 kr. Jeg har tanker om å spille Napoleon: Total War og Starcraft 2 når det kommmer, og sikkert sikkert fler spill som kommer :p Holder dette mål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville holdt meg unna socket 775, og heller satset på et AM3 oppsett hvis du tenker på å bruke den til spill, og hvis du er interessert i fremtidige oppgraderingsmuligheter?

 

Og så ville jeg heller valgt f.eks et Radeon 5770 istedet som ligger i samme prisklasse, men er bedre på samtlige områder. Radeon 5xxx er "next gen" med DX11. Radeon 4890 er et bra kort men fases ut nå til fordel for 5770.

Lenke til kommentar

du kan da få langt bedre enn det der for den prisen.

 

forklaring: gammel prosessor

gammelt hk

ddr2 ram (det er ddr3 som er tingen no)

skjermkortet er litt utdatert, men egentlig veldig bra.

resten er greit.

 

du kan få mye mer for pengene hvis du bygger selv (er ikke vanskelig, bare å lese en guide eller tre, er som å bygge lego)

 

netshop.no bygger pcen for deg hvis du betaler 370 kr ekstra.

 

hvis du bygger selv kan du få noe sånt

Lenke til kommentar

Igjen må jeg bare beklage min inkompetanse :( Her er et forslag jeg har kommet opp med utifra deg jeg vet om dette.

 

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

 

1 stk. Lancool PC-K56, Miditower, Sort Produsert av Lian Li (På lager 20+)

 

1 stk. MIST, 550W, faste kabler - ATX 2.2 (På lager 100+)

 

1 stk. ASUS P7P55D PRO, Socket LGA 1156 P55 DDR3 SATA2 FW 8-CH (På lager 8)

 

1 stk. Intel Core i7 860 2,8Ghz Socket 1156 8MB, BOXED m/vifte CPU (På lager 3)

 

1 stk. OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i5 2x2GB 1600MHz. (8-8-8-24) (På lager 20+)

 

1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1 (På lager 20+)

 

1 stk. Club3D Radeon HD5770 1GB GDDR5 PCIe 2.0 VGA, DVI, HDMI (Bekreftet 10.03.2010)

 

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (På lager 100+)

 

1 stk. Microsoft Windows 7 Home Premium OEM Norsk, 64 bit, DVD (På lager 20+)

 

Hentet ut fra NetShop.no hvor man kan sette sammen selv. Er dette bra, evt hva burde jeg oppgradere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mener du at det er lurt å gå ned 0,14GHz prosessor CPU? Vil ikke det bli lavere hastighet, og dumt med tanke på fremtiden? :p jeg spør fordi jeg ikke kan så mye :) takk for hjelpen!

 

Sånn generelt kan jeg si at klokkefrekvensen, altså antall GHz/MHz, ikke forteller deg nøyaktig hvor kjapp en prosessor er. Frekvensen sier noe om hvilket tempo CPUen jobber, ikke hvor mye den får gjort, veldig enkelt forklart. Tenk på det som turtall på en bil. Om motoren jobber i 6000rpm forteller det lite om hva den faktisk yter. En BMW på turtalls sperra ville nok få gjort mye mer enn en prius på samme turtall. Get it ? :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

okei da går jeg for denne løsningen her:

 

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

 

1 stk. Lancool PC-K56, Miditower, Sort Produsert av Lian Li (På lager 20+)

 

1 stk. MIST, 550W, faste kabler - ATX 2.2 (På lager 100+)

 

1 stk. ASUS P7P55D PRO, Socket LGA 1156 P55 DDR3 SATA2 FW 8-CH (På lager 8)

 

1 stk. Intel Core i5 750 2,66Ghz Socket 1156 8MB, BOXED m/vifte CPU (På lager 12)

 

1 stk. OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i5 2x2GB 1600MHz. (8-8-8-24) (På lager 20+)

 

1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1 (På lager 20+)

 

1 stk. Club3D HD5850 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0 Display port/ native HDMI/ DVI (Bekreftet 10.03.2010)

 

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (På lager 100+)

 

Om noen fler har innveninger nå så bare kom :D tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Et strålende oppsett det der. Ytelses forskjellen på 860 og 750 er minimal. Og i spill vil du ikke merke forskjellen. Med mindre det er veldig cpu tunge spill, men da igjen ville du ikke merket forskjellen.

 

HD5770 vs HD 5850 kommer helt an på hvor mye du er villig til å betale. Begge kortene gjenspeiler prisen sin perfekt, så du kommer til å bli fornøyd uansett.

 

Hva ble prisen?

Lenke til kommentar

Det har oppstått et problem. Det viste seg at man kunne velge 2 forskjellige versjoner av den egenkonfigurerte stasjonære pc'en på NetShop.no og det viste seg at jeg valgte den minst kraftige. Derfor må jeg nå finne den beste sammensetningen på nytt, fordi her er det andre deler å velge mellom. Jeg kommer nå med et forslag, og er veldig takknemlig om noen kommenterer det og gir meg tilbakemelding :)

 

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

 

1 stk. Lancool PC-K56, Miditower, Sort Produsert av Lian Li (På lager 20+)

 

1 stk. MIST, 550W, faste kabler - ATX 2.2 (På lager 100+)

 

1 stk. ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0 (På lager 20+)

1 stk. Intel Core i7 920 2,66Ghz 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU (På lager 20+)

 

1 stk. OCZ DDR3 6 GB Obsidian Triple Channel PC3-12800 3x2048MB 1600MHz. (9.9.9.24) (På lager 6)

 

1 stk. Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1 (På lager 20+)

 

1 stk. PowerColor Radeon HD5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayP (Ubekreftet 16.03.2010)

 

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (På lager 100+)

 

1 stk. Microsoft Windows 7 Home Premium OEM Norsk, 64 bit, DVD (På lager 20+)

 

1 stk. D-Link PCI trådløst nettverkskort 54 Mbps, Tri-mode dualband, ekstern ant. (På lager 2)

 

Om det ikke er kommet klart frem, denne pc'en skal brukes til gaming :p

Lenke til kommentar

Kabinettet har 2 vifteplasser så du burde kanskje vurdere et kabinett med plass til en vifte i døren som kan blåse litt frisk luft over skjermkortet...

 

Som en annen nevnte tidligere i tråden så kan det være lurt med kraftigere strømforsyning(psu)... Selv om du bare kommer til å kjøre 1 skjermkort så kan det være lurt med minst 600W! Mist er et veldig bra merke har selv 1000W til Mist og funderte lenge på 800W til en annen maskin jeg har...(Jeg valgte en annen leverandør en Netshop og da ble det en annen psu)

 

Prosessor er fin, men trenger du i7? i7 er meget god til spilling(Har den selv), men den koster noe ekstra iforhold til i5 750.(Hovedkort er også litt billigere til i5!) Ellers så kan jeg anbefale deg og gå opp 100,-(Vet ikke hva det koster ekstra når du får netshop til å sette opp tingene for deg!) for å få i7 930 som er på 2,8GHz istedet for i7 920 prisen er 2195,- vs. 2295,-!

 

Kjøp Samsung F3 harddisk istedet for F1! F3 har høyere ytelse! Kjører 2x Samsung F3 i RAID0(Betyr at harddiskene jobber sammen om å skrive/lese data(enkelt forklart!) og det gir meg ca. 200MB/s les/skriv!

 

Sony/Nec dvd brenner bråker en del! Samsung er til gjengjeld litt mer stillegående.

 

OCZ er et meget bra minnetype, men de du har valgt har litt høye tilgangstider! Anbefaler 77720... Prøvde å finne noen hos netshop, men de har ikke!

 

Asus P6T SE ser ut til å være et bra kort vist du har tenkt å bruke 2-3 skjermkort, men du mister pci/pci express porter til fordel for flere skjermkort... Asus er alltid et trygt valg uansett!

 

Jeg har selv både Radeon 5850 i den hoved dataen min og Radeon 4890 og er meget fornøyd med begge kortene! Bare synd at det eneste kortet Netshop.no har inne på lager koster 500,- mer en det du har valgt! Og da begynner veien å bli kort til Radeon 5870(Du får hva du betaler for når det gjelder Radeon kort! ^^

 

D-link er gjerne ustabilt og tregt(Samme med "jensen of scandinavia") anbefaler Linksys kort: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=138830 <- Linksys WMP600N er et meget bra kort som støtter N nettverk for 6 x hastigheten til det gamle G nett!

 

Anbefaler forresten Dustinhome.no da de har bedre after sale service samt at de gjerne har bedre priser! Send de en mail så får du gjerne noen kroner til i avslag(Og er du student så gjerne registrer deg som det)!

 

Og bare sånn at det er nevnt:

 

Jeg jobber verken for Netshop eller Dustinhome

Jobber med datasupport i det offentlige!

Lenke til kommentar

Kom akkurat over denne posten nå.

Du hår fått gode råd så langt - noe som ser ut til å være vanlig når man stiller spørsmål på dette forumet.

 

Så til saken.

 

Det oppsettet du har kommet frem til er et monster.

Absolutt et system som vil dra det meste av spill på max.

Nesten å regne som overkill for gaming å ha 1366 socket men absolutt fremtidsrettet. Personlig kjører jeg 1156 med i7-860. Funker utmerket for meg og siden ditt oppsett er hakket bedre, burde ting kjøre smooth. Eneste jeg er litt usikker på, er om strømforsyningen burde være et hakk bedre - men det vil være å henge seg opp i mikrodetaljer. Anbefalingene som gjelder for HD 5850 kort, ligger på 450-550w så det burde være greit - men litt svakt om du senere vil oppgradere til et bedre kort/ to kort.

 

Mitt tips er uansett - kjør på. :)

Endret av Moonhunt
Lenke til kommentar

Mener at timings/frekvens er viktigere en såkalt lifetime warranty...

 

Nå skal det nevnes at jeg ikke er sikker på om OCZ har ekte livstid eller forventet livstid på produktet...

 

De rammene jeg bruker nå har vel 10års garanti(Føler at det er bedre å få et tall og ikke bare en skrevet tekst!)... Og uansett så er ikke norske butikker pliktige til mer en 2/5års garanti så alt etter det blir direkte med produsenten...

 

EDIT: http://www.dustinhome.no/pd_5010367163.aspx? <- Dette er de brikkene jeg bruker i hovedmaskinen min! og de har 120MND/10års garanti

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

 

Prosessor er fin, men trenger du i7? i7 er meget god til spilling(Har den selv), men den koster noe ekstra iforhold til i5 750.(Hovedkort er også litt billigere til i5!) Ellers så kan jeg anbefale deg og gå opp 100,-(Vet ikke hva det koster ekstra når du får netshop til å sette opp tingene for deg!) for å få i7 930 som er på 2,8GHz istedet for i7 920 prisen er 2195,- vs. 2295,-!

 

 

du jobber med pc support og du sier ikke ett eneste ord om amd.

 

til gaming ser jeg faktisk ingen grunn til å kjøpe intel (ihvertfall ikke i7)

 

 

Something worth considering is that although the Core i7 clearly is the superior processor, can all that extra horse power be converted into better gaming performance? When we conducted our CPU scaling articles with the Radeon HD 5970 we found that the extra power of the Core i7 was of no benefit. This was due to the heavy use of AA/AF, which placed limitations of the GPU’s before the CPU.

 

Therefore it could be said that when enabling the kind of quality settings that owners of Radeon HD 5970 or Radeon HD 5870 Corssfire configuration would generally play with, there is almost no difference in performance between the Phenom II X4 and Core i7 processors.

 

However what the data recorded in this article suggests is when future games became more demanding on the CPU, the Core i7 is going to provide a higher level of performance. While this is a very likely scenario, the Core i7 has been available for well over a year now and in that time we have not seen games become most CPU dependent. Therefore in terms of value, the Phenom II X4 still makes more sense for gaming purposes.

 

 

les noen tester der i7 og amd 965 faktisk stilles opp mot hverandre på gamer settings

 

eks1 hd5870 cfX

 

eks2 hd5970

 

i en gaming pc er det uansett skjermkort som har 1st prioritet, deretter velger du cpu som ikke blir flaskehals.

 

en cpu til 850 kr er faktisk ikke flaskehals for hd5850.

 

bruk heller pengene du sparer på å kjøpe amd (eller i5 hvis du sverger til intel) på å kjøpe en ssd harddisk eller bedre skjermkort

Lenke til kommentar

areah: Hold meg bare til hans valg av merke(Gidder ikke noen fan boy diskusjon ^^)! Vurderer selv å bygge en AMD rigg for den sekundere Gamer pc'n min som skal stå hos i leiligheten til lillesøsteren min... Skal bare selge unna et ASUS Rampage Formula kort med noe gamer minne og en Intel Q9450 cpu. Bruker det midlertidig til jeg får solgt det. Men du har en bra poeng...

 

AMD er billige og god og har egentlig ikke noe problem med å anbefale AMD... Bygde pc for typen til lillesøsteren min og den har: ASUS Crosshair III samt AMD PhenomII 965.

 

Ellers så er jo 890 systemet til AMD ute og ASUS har iallefall 2 kort klare med SATA6Gbit/s(Noe en egentlig ikke trenger enda, men er jo fremtidsrettet ^^)

 

Priser fra Dustinhome(Priser er ikke inkl. frakt!):

(Frakt 99,- uansett)

AMD:

CrosshairIII m/PhenomII965: 2968,-

ASUS M4A89GTD PRO m/PhenomII965: 2557,- (Hovedkort m/2xUSB3.0 kontakter kommer på 330,- ekstra)

 

Intel:

ASUS P7P55D LE m/Intel I5 750: 2658,- (Socket 1156)

ASUS P6T SE m/Intel I7 930: 3788,- (Socket 1366)

 

Dette er pris eksempler på Core I7 så valgte jeg det samme hk som har vært nevnt før!

(AMD samt Core I5 bruker kun dobbel kanal minne, I7 bruker trippel kanal(Sånn ved kjøp av minne til de forskjellige oppsettene) <- Info til trådstarter!)

 

Håper dette har dekket behovet for AMD!? ^^

 

EDIT: Et par dårlige formuleringer...

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...