Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for drapstrusler

€uropa

Anbefalte innlegg

En tidligere venn av meg har virkelig kjørt seg fast i grøfta. Han er politianmeldt for drapstrusler. Han hadde en klasseliste, men jeg vet ikke om det var én eller flere personer han skulle drepe, eller om de(n) personen(e) var navngitt eller vilkårlig(e). Han selv hevder at det bare er løgn, men flere andre elever i klassen hans skal ha sett og hørt ham servere drapstrusler. Hva slags straff kan han vente seg, ut over at han ble utvist fra skolen?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straffeloven § 227

Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

Takk for det kjappe svaret. Er det ofte noen får så mye som tre år i fengsel? Hvor hardt er straffen vanligvis for drapstrusler?

Jeg tror det er svært relativt, avhengig av saken. Noen får kanskje bøter, andre må sone 30 - 60 dager.

Om noen krangler på en skole feks, vil jeg tro det hadde blitt et konfliktråd og løsning derifra.

Hadde det derimot kommet drapstrusler fra en gjeng kjent med organisert kriminalitet hadde nok saken vært mer alvorlig. Nå skal det sies at vedkommende i ditt tilfelle hadde en liste, noe som kan tyde på planlegging, det kan sette saken i et annet lys.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kan det under regnes som en drapstrussel?

Jeg fikk følelser for veninna mi, og ho "sladra" til typen i chile. Det er hun som har oversatt til norsk. Vi har gått sammen etter jeg fikk dette, (av en eller annen merkelig grunn) og nå er han plutselig i norge..

Edit: Ja, jeg vurderer anmeldelse.

Edit2: Jeg har også blitt invitert i bursdagsparty til denne "veninna", og han er selvfølgelig en gjest nå når han er i norge. Dermed tar jeg trusselen som reell..(?)

dejate de molestar a mi polola con cosas que quieres algo con ella.

que te pasa aweonao.?

estamos muy enamorados asique no pienses que tienes oportunidad de hacer algo porque yo no estoy andate con cuidao que cuando te pille te voy a sacar la cresa buscate otra mujer no es suficientemente grande

el mundo para eso, no seay barsa loco dejala trankila culiao o te mato.

La være å plage kjæresten min med ting som du vil med henne.

hva skjer med deg din dritt?

vi er veldig forelsket i hverandre og derfor må du ikke tro du har noen sjans til å gjøre noe fordi jeg gir deg ingen nåde når jeg tar deg og banker deg. finn deg ei annen jente, verden er ikke akkurat liten for det heller, så ikke prøv deg dust, la henne være din jævel ellers dreper jeg deg. Hilsen: xxxx, xxxx sin kjæreste.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...