Gå til innhold

Ny bærbar til rundt 10.000,-

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal endelig bytte ut min Tundra fra 2005 med en ny PC. Budsjettet er satt til rundt 10.000, men kan strekke meg noe lengre for å oppfylle mine kriterier.

Kriterier:

•  
  • Ikke Mac
  • HD-oppløsning
  • Blue-ray spiller
  • 17,3 (widescreen)
  • Numpad
  • Windows 7
  • Minimum 500 GB HDD
  • Ingen "Function"-knapp i venstre hjørne (byttet plass med Ctrl)
  • Allrounder: Spill, grafisk arbeid, web og multimedia

Jeg har ikke så mye innsikt i de tekniske spesifikasjonene. Og mangler kunnskap om hvilke prosessorer, lydkort, skjermkort som gir mest for pengene.

Jeg har funnet en kandidat som sprenger budsjettet noe, og har litt for stor skjerm. Men det er det nærmeste jeg har kommet i mitt søk:

HP Pavilion DV8-1180

Jeg trenger hjelp til noen alternative kandidater, og litt innsikt i hva som er det beste kjøpet der ute for de pengene jeg skal bruke.

Mange takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10577372;c:100560;fl:0

Her kan du selv velge kva du vil sette i pcn.

Konfigurasjon :

Prosessor

Intel Core i7 620M 2.66GHz 1066MHz Dual Core, Turbo Boost opptil 3.33GHz [-255,-]

eller

Intel Core i7 720QM 1.60GHz 1333MHz Quad Core, Turbo Boost opptil 2.8GHz

Minne

4GB DDR3

Harddisk

500GB Harddisk SATA 5400RPM 2.5"

Optisk enhet

BluRay spiller og DVD-brenner [+1 100,-]

Operativsystem

MICROSOFT Windows 7 Home Premium [+700,-]

Sum

10 582,- + frakt (alternativ med I7 620)

10 837,- + frakt (alternativ med I7 720)

Andre kriterier

17" skjerm 1920 x 1200 oppløsning

Ingen "Function"-knapp i venstre hjørne (byttet plass med Ctrl)

Utifra bildet ser det ut som at Ctrl er på normal plass.

Har også NUMPAD utifra bilde.

Einaste som er litt dårlegare er nok skjermkortet. (4570 vs GT230)

Endret av robert166
Lenke til kommentar

Såvidt jeg ser det, er ASUS X77JA bedre enn de to nevnte PC-ene over på det meste uten om oppløsning og prosessor, som ikke er så mye dårligere.

ATI Mobility Radeon HD 5730 (1 GB)

Intel Core i5 430M ( Dual-Core )

4 GB DDR3 SDRAM - 1066 MHz ( 2 x 2 GB )

500 GB - Serial ATA-150 - 5400 opm

17.3" TFT 1600 x 900

7.995,-

Sjekk denne tråden.

Om du ikke skal konvertere veldig mye video eller liknende, ser jeg ikke noe vits i å gå for graftigere prosessor, men om du opp et hakk i grafikkytelse, kan du ta en titt på Multicom Kunshan W870, men den koster en del mer. Den er for øvrig bedre enn multicom-en foreslått over på alle områder, særlig spillytelse.

- Intel Core i7 720QM 1.6GHz (Turbo Boost opp til 2.8GHz) 6MB Smart Cache 45W

- 4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x2GB)

- 320GB Harddisk SATA 7200RPM 2.5"

- NVIDIA GeForce GTS 360M 1GB

- Standard DVD-brenner

- MS Windows 7 Home Premium

Total pris 14 382,-

Om du vil maltraktere budsjettet ditt fullstendig (og få en laptop de fleste av oss bare kan sikle etter), kan du se på noe som dette:

- Intel Core i7 720QM 1.6GHz (Turbo Boost opp til 2.8GHz) 6MB Smart Cache 45W

- 4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x2GB)

- INTEL X25M 80GB SSD SATA 2.5" MLC

- 500GB Harddisk SATA 5400RPM 2.5"

- ATI Radeon HD 5870 1GB

- Standard DVD-brenner

- MS Windows 7 Home Premium

Total pris 17 502,-

Da med SSD-systemdisk, ekstra 500 GB-snurredisk til diverse media og et rått grafikkort.

Alt i alt er nok Asusen øverst hva det er du ser etter. Veldig godt tilbud, gir enormt mye for pengene.

PS. HD-oppløsning er 720p (1280x720). Mener du full HD (1920x1080)? Det er det bare maskina fra multicom som har. Du kan fremdeles spille av 1080p via en ekstern blu-ray-spiller, men det blir ikke like skarpt bilde. Du får imidlertid mye bedre grafikkytelse med Asusen (5730 vs 4570/GT230), med DirectX11-støtte til en billigere penge.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Mange takk til dere begge for innspill. Selv om jeg ikke har svart har jeg grav meg dypere ned i materien etter begge innspillene og det har fått tankeprosessen til å bevege seg videre og forbi den første maskinen jeg fant.

robert166: Maskinen du presenterer er god på alle måter, og jeg ser den som en kandidat. Må innrømme at det er en enkel detalj som gjør at den ikke seiler helt opp: keyboard. Jeg er meget skeptisk til å ha en slik hvit overflate fordi det er en flerbruksmakin som kommer til å stå primært i stuen, men diverse barnehender, mat, drikke og lignende utfordringer. Snus er også en faktor :)

Det du imidlertid du fikk øynene opp for var å skreddersy en maskin som treffer innenfor kriterene mine. Nå skal de sies at jeg også har en triviell utfordring på dette området. Jeg vet ikke om dette er et universelt problem, men når jeg ser slike lister med valg, har jeg en tendens til å ønske det dyreste, selv om jeg ikke helt vet om jeg har brukt for det, eller om oppgraderingen er nødvendig for mine behov. Dell tilbyr jo også dette, men slik jeg ser det og har forstått på andre kyndige så er det dyrere PCer, ergo man får mindre igjen for pengene.

Bl4cKnD: Jeg har lest igjennom tråden du linket opp til og ser det at en ASUS X77JA kan være midt i blinken for det jeg er ute etter. Det er mange innspill i tråden som gjør at den er av interesse. Spesiellt at den er mindre (les: skjerm) en mitt første forslag, at den har gode nok specs å imøtekomme mine behov og at den er vesentlig billigere. Jeg kan lett legge en HTC Desire på toppen der og komme ut på samme sted som med HPen.

Det to andre du kommer med er interessante, men akk så dyr :)

For å svare konkret på det du spør om ang. oppløsning, så er vel svaret at jeg ikke har behov for full-HD.

Eneste jeg lurer på da er om denne modellen har blitt trumfet ut av en nyere, som også ligger i samme prisklasse. Jeg legger merke til at man får mer og mer for pengene hva gjelder bærbar og at skiftene i hvilken modell som er det beste kjøpet skjer månedlig, om ikke oftere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...