Gå til innhold

Hvilken kameratype passer best for manuellfokus?

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt filmbaserte rammesøkere og speilreflekser så synes jeg søkeren i dagens kameraer er latterlig dårlig egnet for manuell fokusering. Pappas gamle Canon AE-1 er fantastisk mye lettere å oppnå riktig fokus med enn mitt Samsung GX-10, selv om jeg har etterinstallert splittprisme i søkeren, som er mørk og trang i forhold.

Jeg har såvidt prøvd ut GF-1 og EP-1 i butikken med manuellfokus, men jeg greide ikke å bli helt komfortabel med den elektroniske søkeren. Synes det var veldig uvant, og selv om det er en kjempefordel å få zoomet inn fokusområdet ved bruk av MF så gjorde det meg litt forvirret ifht hvor i bildet jeg var hen. Dette har gjort at jeg inntil videre foretrekker optiske søkere.

Hva slags kamera vil dere anbefale om man ønsker å bruke MF-objektiver i dårlig lys, og fremdeles ønsker komforten fra digitale filer?

Et stort og tungt 5D er ikke på ønskelisten, og en M9 er langt utenfor hva jeg kan strekke meg etter :(

Jeg synes det var ett rart spørsmål , hvilket kamera egner seg best til mf ??.

Bruker du Carl zeiss mf objektiver så kan det aldri gå galt , fokus finner du fortere enn af når du blir vant .

Spør du om kamera hus , så må det jo bli de kameraene med størst søker . Sony A900 er en vinner der .Hallo ,5d veier litt over 800 gram , hvis du merker forskjell på vekta (200) gram i praktisk bruk , ja da har du ett problem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...