RandiA Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Ukesfest II 2010: Vinteren slipper taket Ukefest II 2010 - RandiA - Skal man tro på vår i år også? Bruker: RandiA Utfordring: Kan man ha tro på at våren kommer i år også, med den tøffe vinteren vi har? Tilleggsutfordring: Begynne å se litt på detaljene i naturen igjen. Deltagernivå: Midt mellom Pingle og Ivrig tenker jeg Utstyr: Variert, men jeg vil også finne frem macro-objektivene igjen… RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Ja! Det har slått om til mildvær, det har regnet og en god del snø har smeltet. Da kom denne markspiste rosen frem fra vinteren, og rosebusken (The Fairy) vil gjerne kaste rosene fra i fjor og gå i gang med ny knoppskyting nå. I ventetiden kan man beundre litt denne falne skjønnheten…for vakker er den da fortsatt, til tross for markspiste hull. Bilde 1 – 8.mars: Venter på vårfornyelse Exif: 1– f/11.0- ISO 100 Exposure Compensation: -1/3 Lens: Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro Alternativt: En av disse variantene Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Flott rose, spesielt den første av de andre alternativene. Når du hadde med den andre rosen i bildet ble det en egen spenning rosene imellom. Alltid spennende å se på bildene dine, ikke at jeg er en blomstermann, men det er artig å se den enorme fremgangen du har hatt rent teknisk den tiden du har delt bilder med oss her på forumet. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Flott rose, spesielt den første av de andre alternativene. Når du hadde med den andre rosen i bildet ble det en egen spenning rosene imellom. Alltid spennende å se på bildene dine, ikke at jeg er en blomstermann, men det er artig å se den enorme fremgangen du har hatt rent teknisk den tiden du har delt bilder med oss her på forumet. Takk skal du ha...jeg er faktisk enig med deg i at det med den uklare ved siden er nesten bedre. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke kunne se de markspiste hullene med det blotte øyet, for tenk de små knoppene er bare på erte-størrelse...her ser de ut som størrelse med tennisballer :!: (Det er en bunndekker, miniatyr-rose), og det veldig gode Sigma macro-objektivet var visst litt lurt å bruke her, hadde det ikke vært så stort og tungt, ville jeg vel dratt det med meg og brukt det mer. RandiA Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Det var vel inga overrasking at det dukka opp ein blomst Kunne kanskje vore artig med ein variant med litt meir DOF? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Det var vel inga overrasking at det dukka opp ein blomst Kunne kanskje vore artig med ein variant med litt meir DOF? Hmm... forklar nærmere...så kan jeg lære noe... Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Med litt meir DOF (dvs mindre blendar) hadde heile blomsten blitt skarp, ikkje sikkert det hadde vore betre, men kanskje verdt eit forsøk for å sjå korleis det eventuelt hadde teke seg ut. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Ja, da har jeg forstått det rett...det er det som er litt vanskelig med macro da...jeg hadde 11 i blenderåpning og det var nesten så lite jeg kunne ha tenkte jeg, men kan prøve enda mindre en gang ja...viktig å eksperimentere litt. Ville ikke ha omgivelsene særlig skarpe da, men det tror jeg ikke de blir med det objektivet. Takk for tips. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Bilde 2 – 9.mars: Gjett hva? Det hører med til vårens skitur, spesielt påsketuren. Exif: 1/13– f/13.0- ISO 200 AF Mode: Manual focusing Lens: Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro Mer avslørende bilde her: Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Nå fikk jeg lyst på appelsin! Mandagens bilde likte jeg godt, men jeg må si meg litt enig med han som påpekte at det kunne vært litt mer dybdeskarphet i det. Hele blomsten hadde ikke trengt å være skarp, men de tre markspiste hullene hadde jeg foretrukket var skarpe. Endret 9. mars 2010 av bareanton Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Påskeklar allerede, RandiA ? Mangler bare en kopp kakao og en kvikklunsj Fin tekstur på appelsinen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 Dere gjettet det raskt da ..tenkte litt på tekstur ja. Og påske er det ikke lenge til nei.. Lenke til kommentar
iamluka Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Appelsinbildet var knall. Fin tekstur, som nevnt tidligere Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Bilde 3 - 10.mars: Tegn på vår? Exif:1 – f/11.0 - ISO 100 Exposure Compensation:-1/3 AF Mode: Manual focusing Lens:Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro Alternativt: Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Grønt er jo helt klart et vårtegn. Av bildene syns jeg det i spoiler er best, det viser mer at det kommer. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Grønt er jo helt klart et vårtegn. Av bildene syns jeg det i spoiler er best, det viser mer at det kommer. Ja, det var egentlig det i spoiler jeg tenkte å ha opprinnelig, men så falt jeg litt for den fine glansen i bare det lille bladet..ble ikke helt enig med meg selv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Det var fælt så vårlig du var i dag da. Inne i glasshuset? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Det var fælt så vårlig du var i dag da. Inne i glasshuset? Avslørt! ..må innrømme at jeg tok inn noen greiner til glasshuset for en ukes tid siden, og nå er det grønn-utsprunget løv. (Men dagens bilde tror jeg skal bli en ørliten knopp rett fra epletreet..., tok det i går også, men brukte den ikke. Skal ta en ny i dag, ikke sikkert den blir så bra som i går, for den er ganske ørliten, størrelse pepperkorn, men jeg har bra objektiv da...) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Her kommer en ørliten (blad)knopp fra epletreet, ikke fremskyndet noe...særlig pen er den ikke enda, og ørliten, mindre enn en ert... Bilde 4 - 11.mars: Epletreet har visst overlevd vinteren Exif: 0,6– f/13.0- ISO 100 Exposure Compensation: -1/3 AF Mode: Manual focusing Lens: Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Nå har det vært mildvær og regn noen dager, det begynte å bli nokså bart på bakken, og man kunne så vidt skimte vårlige spirer i bedene. Men så kom altså det obligatoriske mars-snø-fallet da, det begynte i går kveld - tette snødrev innimellom, men det er faktisk én plussgrad, så snøen er ganske våt. Bilde 5 - 12.mars: Mars-snø kom som vanlig Exif:1/4– f/14.0- ISO 200 Exposure Compensation: -1/3 Lens:Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå