volcom354 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg trenger veldig hjelp her!! Har en skoleoppgave hvor jeg må skrive om hvorfor man skal være mot sex før ekteskap. I og med at dette er noe jeg absolutt ikke mener vet jeg ikke helt hvilke argumenter jeg skal komme med.. Noen der ute som kan hjelpe meg ?? - hjelp ! Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hva med noe om at man skal spare seg til den ene? Eller... Sex kan føre til graviditet og er derfor noe man bør vente med til man er gift for å kunne oppdra et eventuelt barn sammen? Lenke til kommentar
afrochick Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Vel, - Sex, har i vår tid og vår del av verden, blitt en ganske kjølig affære mellom to som kanskje ikke kjenner hverandre så godt (one night stands) eller venner som gjør det fordi de kan (fuck-buddies). Ved å vente til ekteskapet, eller til et fast forhold, så deler man noe ved seg som er svært personlig og man deler det med en person man har sterke emosjonelle bånd til. Sex betyr mer enn en kjapp orgasme. -Ved å vente med sex, prinsipielt, unngår man sex-presset mange unge kanskje føler på seg. Det er ikke forventet av en å ha sex med typen sin etter så-så mange dager uti forholdet eller etter det og det stevnemøtet. - Er man dum nok til å ikke bruke prevensjonsmidler, og man blir gravid eller gjør ei jente gravid, er man istand til å oppdra barnet under det tradisjonelle bildet av en familie. Selv om samboerskap faktisk har blitt ganske vanlig (men igjen, hva er de store forskjellene mellom samboerskap og ekteskap foruten de rent juridiske forskjellene?) Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Siden dette er postet på Religionsforumet, går jeg ut fra at du trenger ganske andre svar enn dem som er kommet til nå. Svaret er ganske enkelt at utifra Bibelen er sex utenfor ekteskapet synd. Du har for eksempel ett av budene, som sier at "Du skal ikke bryte ekteskapet". Ordlyden her var tidligere: "Du skal ikke drive hor". Hor er sex før eller utenfor ekteskap. Her er noen sitater: "La ekteskapet holdes i ære av alle, og la ektesengen bevares ren. For Gud vil dømme dem som driver hor eller bryter ekteskapet." (Hebreerne 13,4) "Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, 10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike." (1.Kor. 6,9) "Eller vet dere ikke at når noen holder seg til en hore, blir de én kropp? For det står: De to skal være ett. 17 Men den som holder seg til Kristus, blir én ånd med ham. Hold dere langt borte fra hor! All synd som et menneske gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp." (1.Kor. 6,16) "Men for å unngå hor skal hver mann ha sin kone og hver kvinne sin ektemann. 3 Mannen skal oppfylle sin forpliktelse overfor kvinnen, og hun overfor ham." (1.Kor.7,2) "Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg skal være hans Gud, og han skal være min sønn. 8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.» " (Åpenbaringen 21,8) Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Skaff deg en ny lærer. Hva har det med saken å gjøre? Greia er vel sannsynligvis at det er religions- og etikk-faget. Hvor elevene skal lære seg å se en sak fra flere sider og også lære seg å argumentere for dem, selv om de ikke mener det selv? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Når elev må søke hjelp på et nettfora så har vel lærer åpenbart ikke gjort en god nok jobb? Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Eller så prøver læreren å få eleven til å tenke selv? Det står jo ingenting om at læreren har bedt eleven om ikke å ta kontakt hvis den lurer på noe? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Siden dette er postet på filosofiforumet, går jeg ut fra at du trenger ganske andre svar enn dem som er kommet til nå. Sex går dypere i mennesket psykologisk en fysiologisk. Seksuelle overgrep er noe av det verste et menneske kan utsettes for. Det er bare de siste 50 årene man trygt kan ha kunnet ha sex uten stor "fare" for at noen blir gravid. Foreldre og besteforeldre har dermed i menneskenes historie ønsket avholdenhet hos sine (jente)barn, for at deres barn ikke skal komme skeivt ut i livet. Hva foreldre ønsker seg av sine barn: Utdannelse -> Etablering -> Partnerskap -> Barn Utdannelse: Det at barna dine har et fast trygt arbeid. Etablering: Det at barna dine har et fast trygt hjem. Partnerskap: Det at barna dine har fast trygt følge; en person barnet ditt elsker, giftemål. Barn: Når barna våre har alt ovenfor, kan vi stole på at det går bra med barna våre når de får barn. Avholdenhet er dermed i all hovedsak noe foreldre ønsker, og også noe som er bra for samfunnet, ikke fordi foreldre og samfunnet ikke unner de unge å utforske sin seksualitet, men fordi seksuelt samkvem kan medføre barn. Selv i dag er tenåringsgraviditet, og/eller graviditet før endt utdannelse, ofte et karriæremessig selvmord -- blant annet fordi samfunnet ikke har forandret seg nok siden tiden da kvinner flest var hjemme med barna, for bare 40-50(!) år siden, til å tilrettelegge for unge foreldre. Dessuten mister man mye frihet når man får barn, og foreldre ønsker ofte at barna deres lever sin ungdom til sitt fulle da de selv savner sin ungdomstid. Avholdenhet handler altså stort sett om foreldres frykt for barnas velstand, og er til en viss grad foreldet da vi i dag har prevensjon og abort. Vi kan vise til velkjent statistikk fra USA: Steder hvor barna blir lært opp til avholdenhet og ikke får opplæring i bruk av prevensjon, er stedene hvor unge i størst grad FÅR barn mens de er unge. Avholdenhetsmantraet er utgått på dato, og virker mot sin hensikt. Også i kristendommen skyldes forbudet mot sex før ekteskapet sansynligvis foreldres frykt for sine barns ve og vel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå