Mariofrans Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hei Jeg lurer på hva en åpenbaring er i sammenheng med Muhammeds åpenbaringer. Har sett på Wikipedia, men skjønner ikke en kølle av hva de mener. Kan ordet brukes istedet for å "si" i religiøse sammenhenger? Lenke til kommentar
sjo Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 For det første.. Vet du egentlig hva en åpenbaring er? En åpenbaring er når man får ett kall.. Fra wikipedia: I følge tradisjonen hadde Muhammed også en åpenbaring i en grotte ved fjellet Hira utenfor Mekka der han møtte engelen Gabriel og fikk ytterligere et kall for å være Allahs sendebud. ganske grei forklaring. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Ei åpenbaring både i religiøs samanheng og ellers kan beskrivast som eit augeblikk med forståelse/klarheit. Evt. kan det brukes når ein gud viser seg for eit menneske, guden "åpenbarar seg" for mennesket. Det blir også brukt når ein innser noko, særleg i alvorlege samanhengar, siden eg sitter å ser på 24 no får ein eksempelet når det blir åpenbart for presidenten at konflikta ikkje kan få ein fredeleg slutt. Lenge sia eg har lest om Muhammed, men om ikkje eg hugsar feil så er det mens han mediterar i ei hole at han får ei openbaring frå Allah. Edit: den hendelsen sjo refererer til. Endret 7. mars 2010 av HValder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå