Gå til innhold

Hvor farlig er istapper som henger fra tak?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Ser i ulike aviser at det er et stort fokus på istapper som henger fra tak.

Jeg husker fra mythbusters at de testet ut om man ble drept hvis man fikk en mynt i hodet som ble kastet fra høye skyskrapere, og det viste seg å bare være en myte.

Istapper er selvsagt tyngre enn en mynt, men faller også mye kortere avstand.

http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_weight_of_a_block_of_ice_twenty_four_inches_by_twenty_four_inches_by_twenty_four_inches_if_ice_weighs_ninety_two_percent_as_much_as_water_and_water_weighs_62.5_pounds_per_cubic_foot

Her står det at is har en egenvekt på 92% av vann...dvs 0,92 Kg/dm3.

Å regne ut volum på en istapp er ikke så lett da en istapp ikke nødvendigvis har en perfekt form.

For å gjøre det enkelt kan man vel ta utgangspunkt i at en istapp veier X kg og faller Y meter.

I hvor stor grad er dette dødelig, og spiller det noe rolle for dødeligheten at en istapp er spissere enn f.eks en isklump?

Ja, jeg har lest om folk som har dødd av å bli truffet av en istapp...men er det fordi det faktisk er så farlig at det er en sannsynlig resultat eller snakkes det om ekstreme istapper i kombinasjon med ekstremt uflaks?.

Når man leser i avisene får man jo inntrykk av at en liten istapp vil etterlate et gigantisk krater og nærmest skape en trykkbølge som dreper alt i metervis omkrets.

Jeg er derfor ute etter hvor skedelig det er og hvor mye som må til for at det skal være skadelig og dødelig.

Tar f.eks utgangspunkt i et vanlig hus, med en takhøyde på f.eks 8 meter.

Avstanden istappen faller er vel da ikke mer enn ca. 6 meter, og hvor stor må istappen være for å drepe noen på 6 meters fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser at ansalgsenergi over 122J er ansett som dødlig, ta det med en klype salt.

Potensiell energi: E=mgh

Forutsetter 1kg istapp:

h=122/(1x9,81) = 12,4meter.

Om istappen har strukturell styrke ved anslag aner jeg ikke, men jeg ville ikke stått under en 1kg tung gjenstand som ble sluppet fra 12 meter...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nå skal vel istappen være rimelig stor for å veie en kg.

si f.eks at den veier 300 gram.

h=122/(0,3x9,81)= ca. 41 meter

Ved å vri litt på den så kan man vel si hvis istappen faller 8 meter, så får vi

(122/8)/9,81=1,55 Kg

Med andre ord så må istappen veie over 1,55 kg for å være dødelig på et "vanlig hus"?

Det er en rimelig stor istapp?

Lenke til kommentar

Nå skal vel istappen være rimelig stor for å veie en kg.

si f.eks at den veier 300 gram.

h=122/(0,3x9,81)= ca. 41 meter

Ved å vri litt på den så kan man vel si hvis istappen faller 8 meter, så får vi

(122/8)/9,81=1,55 Kg

Med andre ord så må istappen veie over 1,55 kg for å være dødelig på et "vanlig hus"?

Det er en rimelig stor istapp?

Men om det henger en klynge med istapper, så kommer man vel fort opp i et par kilo.

Lenke til kommentar

Avhengig av taktype kan man fort få store istapper. Det vanligste er at varme som går gjennom taket smelter snøen nedenfra, og smeltevannet danner istapper når det renner utfor raften. Her kan det gjennom vinteren akkumulere seg store mengder is, og jeg fjernet selv en del slike rett utenfor vinduet mitt hjemme som var relativt bra med masse i.

Det er ikke veldig sannsynlig å bli truffet av en istapp, og enda mindre sannsynlig å dø av det. Men det kan gå galt, og derfor bør man absolutt fjerne alt av istapper der folk ferdes. Små barn tåler en del mindre enn voksne, så hva som faktisk er farlig er ikke så lett å si.

Beboere har plikt til å måke/strø fortau, og man har også plikt til å fjerne istapper. Regner med det ikke eksisterer en massegrense på istappene, men at man i utgangspunktet må fjerne alt.

Lenke til kommentar

Leser at ansalgsenergi over 122J er ansett som dødlig, ta det med en klype salt.

Forutsetter 1kg istapp:

Om istappen har strukturell styrke ved anslag aner jeg ikke, men jeg ville ikke stått under en 1kg tung gjenstand som ble sluppet fra 12 meter...

122j per hvor stor overflate?

En perfekt istapp vil ha et ganske lite treffområde sammenlignet med vekten

(en dame i høyhælte sko legger mer press per cm2 under hælen enn en elefant har under foten)

Lenke til kommentar

Forutsetter 1kg istapp:

122j per hvor stor overflate?

En perfekt istapp vil ha et ganske lite treffområde sammenlignet med vekten

(en dame i høyhælte sko legger mer press per cm2 under hælen enn en elefant har under foten)

Et prosjektil på 5 gram med fart 220 m/s har samme energi som en 1kg gjenstand som beveger seg i 15,6 m/s. En gjenstand trenger ikke penetrere for å drepe.

Mener du at du heller vil ligge under en elefant som blir sluppet ned fra 1 meter enn en dame med høye heler? Flatetrykket på høye heler vs elefant når de står i ro er en ting, noe annet er når massen er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg ser er at media overdramatiserer med overskrifter.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article254391.ece

Drept av istapp viste seg å være isblokk.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3473351.ece

Disse istappene kan drepe mennesker....hmmm, synes ikke det er sannsynlig at de til venstre på bildet faller 8 meter ned og dreper et menneske.

Har også sett mange istappfjerner firma skriker opp om killer-istapper som skyter nedover og treffer rett i øyet og gjennomborer skallen så hjernemassen spruter.

Skremselspropaganda for å skaffe oppdrag eller sannsynlig situasjon?

Det hadde vært kult å leke mythbusters og satt opp en dukke mens man slapp istapper på den og så hvor mye skade de gjorde og hvor store de måtte være for å gjøre skade/forårsake død.

Lenke til kommentar

Med elefanten vil du bli knust, med damen vil du få en hæl inn i hodet, hvem vet hva som frister mest. Poenget mitt er at en spiss istap kanskje trenger mindre energi enn en iskule for å drepe noen.

En kule er ikke mindre spiss en en istapp, du stikker deg jo ikke på en vanlig istapp, den er jo dråpeformet i enden.

Lenke til kommentar

Med elefanten vil du bli knust, med damen vil du få en hæl inn i hodet, hvem vet hva som frister mest. Poenget mitt er at en spiss istap kanskje trenger mindre energi enn en iskule for å drepe noen.

En kule er ikke mindre spiss en en istapp, du stikker deg jo ikke på en vanlig istapp, den er jo dråpeformet i enden.

Spiss er et relativt begrep, sammenlignet med et isblokk er den ganske spiss, og man kan fint stikke seg på en skarp istapp.

Lenke til kommentar

Det hadde vært kult å leke mythbusters og satt opp en dukke mens man slapp istapper på den og så hvor mye skade de gjorde og hvor store de måtte være for å gjøre skade/forårsake død.

Nå har vel myteknekkerne også tatt for seg det med istapper. 

"A falling icicle can kill a person.

confirmed

An icicle over 1.5 feet (45 cm) in length falling from about 15 feet completely penetrated a steak, showing that it is possible for a icicle to kill a person."

Nå mener jeg å huske at de slapp istappen gjennom et rør slik at den tynneste enden traff målet. Utfordringen med istapper er jo vektfordelingen, så de har en tendens til å snu seg i luften.  Istappen (som nevnt her) skal ikke treffe veldig skjevt før den ikke lenger er dødlig.

Lenke til kommentar

Spiss er et relativt begrep, sammenlignet med et isblokk er den ganske spiss, og man kan fint stikke seg på en skarp istapp.

Vil en istapp falle med spissen ned da? De få gangene jeg har sett de falle har de landet på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...