espen88 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hei! Jeg kan ekstremt lite om dette her, så jeg tenkte jeg skulle begynne å se meg rundt i god tid før jeg kjøper. Om et par måneder skal jeg kjøpe meg en full hd flatskjerm (rundt 40") og et 5.1 surround anlegg. Anlegget må ta opp lite plass siden rommet er relativt lite. I begynnelsen skal jeg kun bruke en Xbox 360 til å spille/se dvd på. 1) Hvilke anlegg vil dere anbefale meg å kjøpe til dette formålet? Er ikke spesielt kresen, men noe i området 3-6000kr. 2) Kan jeg kjøpe hvilke som helst TV eller må jeg se etter noe med noen spesielle utganger på? 3) Trenger jeg flere kabler enn det som følger med Xboxen? 4) I løpet av året kommer jeg sikkert til å kjøpe PS3 også (for Blueray). Vil gjerne ha et oppsett slik at jeg slipper å gå bak TV-en for å koble og styre hver gang jeg skal spille på den andre konsollen. Mulig jeg spør om for mye nå, men som sagt. Jeg har overhodet ikke peiling på dette Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hei. Kan svare på noen av spørsmålene dine. 2) Kan jeg kjøpe hvilke som helst TV eller må jeg se etter noe med noen spesielle utganger på? Du må ha scart, komponent eller HDMI-inngang. Det selges ingen TVer uten noen av disse, så det bør du ikke bekymre deg for. 3) Trenger jeg flere kabler enn det som følger med Xboxen? Det kommer litt ann på hvilken Xbox du kjøper. Kjøper du den billigste, Arcade, så følger det kun med en SCART-kabel. Denne kabelen gir veldig dårlig bilde på tv'en, og er ikke å anbefale. Kjøper du den nest dyreste, Pro/Premium, så følger det med en komponent-kabel. Denne gir deg full HD oppløsning! Kjøper du den dyreste versjonen av Xbox 360, Elite, følger det med en HDMI-kabel, som også gir full HD! Lurer du på hvordan de forskjellige kablene ser ut, sjekk linken i min signatur. 4) I løpet av året kommer jeg sikkert til å kjøpe PS3 også (for Blueray). Vil gjerne ha et oppsett slik at jeg slipper å gå bak TV-en for å koble og styre hver gang jeg skal spille på den andre konsollen. Ingen TVer som selges i dag har bare én HDMI-inngang. Dermed er du sikret Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Tusen takk for meget presist svar! Mangler bare forslag på anlegg nå så er jeg good to go Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Tusen takk for meget presist svar! Mangler bare forslag på anlegg nå så er jeg good to go Du har ikke sagt noe om hva slags lyd du ønsker, eller hvor mye plass du har, som er litt viktig for å kunne anbefale noe. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Du har ikke sagt noe om hva slags lyd du ønsker, eller hvor mye plass du har, som er litt viktig for å kunne anbefale noe. Har skrevet at det må ta liten plass. Når det gjelder lyd så er jeg ikke så kresen. Bør vere en del dybde i lyden, men som sagt, jeg er ikke sååå nøyen på lyden. Det meste over 4-5 tusen høres vel ikke forferdelig ut Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Liten plass og dyp lyd går sjelden sammen. Ser du da etter et anlegg med subwoofer? Lenke til kommentar
danfredr Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) 2) Kan jeg kjøpe hvilke som helst TV eller må jeg se etter noe med noen spesielle utganger på? Jeg ville sett etter en tv som har sp-dif utgang. (digital lyd). slik at jeg da sender lyden videre til surround resiveren med 5.1 signal fra TVen. Da trenger du bare en HDMI kabel fra Xbox til TVen for å få 5.1 lyd å full HD. 3) Trenger jeg flere kabler enn det som følger med Xboxen? HDMI kabel 4) I løpet av året kommer jeg sikkert til å kjøpe PS3 også (for Blueray). Vil gjerne ha et oppsett slik at jeg slipper å gå bak TV-en for å koble og styre hver gang jeg skal spille på den andre konsollen. Det er ingen problem der PS3 også har HDMI, så du bruker bare en annen HDMI ingang på tven. Lyden går fremdeles rette vei fra Tven til Surround resiveren til den prisklassen kan du få noe slik som dette: Høytaler sett Aktiv Sub om det skulle ønskes. Surround Resiver Selv som Resiveren har HDMI så har den ikke mulighet for å hente lyd fra HDMI, så du må fremdeles koble opp slik som jeg forklarte tidligere. Det er vanskelig å få det billigere en dette. Man kan få det billigere da med en mindre sub, det kan du selv se etter på www.surround.no Det jeg listet opp ble tilsammen 6175kr uten frakt fra 2 forskjellige plasser. Endret 7. mars 2010 av danfredr Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Han kan også sende lyden fra Xbox'en rett til receiver selv om andre kabler står i, sjekk signaturen min for guide. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det er ganske sjelden at tver kan sende ut surround via s/pdif, det er stort sett kun 2 kanalers pcm. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Takker for svar! Har forresten den xbox versjonen med komponent-kabel Angående høyttalere så tenkte jeg en sub (kanskje 8 eller 10 tommer?) med 5 små høyttalere. Gulvhøyttalere er egentlig ganske utelukket for øyeblikket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå