Romy Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Hei. Så på HW.no sine anbefalinger over routere og fant ut at for hjemmebruk er det en Linksys WRT54GL, ser at det er en 5 år gammel router. Er det fortsatt den jeg bør gå for? Eller kommet noe nytt eller kommer det noe nytt snart? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Den er vel enda eldre (2002) hvis du tar med WRT54G som er grunnlaget for specs. I 2010 er det Gigabit, 11n, rask CPU og >=64MB minne som teller. Da slipper man å bekymre seg for krasj av router pga bittorrent eller spill. WRT54GL har dessuten ikke nok kapasitet til å henge med på hastighetene som holder på å etablere seg for internettbruk nå. Endret 7. mars 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 En av grunnene til at disse forsatt blir solgt, og de selger godt enda er kun pga. tredjeparts firmware som gir overlegene funksjoner og stabilitet i forhold til mange andre routere. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Denne routeren skårer veldig bra i tester på utenlandske sider om dagen. Netgear RangeMax Dual Band Wireless-N, WNDR3700 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Eg bruker ruteren enda på Lyse internett 30/30, har ingen problemer med verken torrenter eller stabilitet. Load ligger i snitt på 0.75 Så lenge ein ikkje har vanvittig kjapp internettlinje så er det framleis ruteren eg anbefaler. Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Dersom du ikke har behov for gigabit LAN eller .11n trådløst, er WRT54GL den beste routeren du kan få til den prisen i dag. Selvsagt med 3. parts firmware sånn som feks. DD-WRT. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2010 Dersom du ikke har behov for gigabit LAN eller .11n trådløst, er WRT54GL den beste routeren du kan få til den prisen i dag. Selvsagt med 3. parts firmware sånn som feks. DD-WRT. Trenger man Gigabit LAN og 802.11n og fremdeles ønsker å kjøre dd-wrt så er Linksys sin WRT610N et godt valg. Jeg har nettopp oppgradert til en slik fra en WRT54GL, og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2010 Jo, jeg er enig med deg, men cluet i posten min var "til den prisen". WRT54GL får man for under 500 kr. WRT610N koster vel nesten 1400 mange steder? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Eg bruker ruteren enda på Lyse internett 30/30, har ingen problemer med verken torrenter eller stabilitet. Load ligger i snitt på 0.75 Så lenge ein ikkje har vanvittig kjapp internettlinje så er det framleis ruteren eg anbefaler. Asus-routeren min ligger i snitt på 0,01 tror jeg. Selv ved torrentbruk eller andre nedlastinger merkes minimalt på CPU-last. Men så tåler den også >300.000 forbindelser uten å knele. WRT54GL greier heller ikke 30Mbit trådløst om det skal være et poeng. Jeg skal likevel være litt forsiktig med å anbefale RT-N16 da den har hatt problemer med kjøling på radiodelen ved store filoverføringer (flere GB). Selv har jeg satt på noen passive ramkjølere inni for å hindre at dette skal skje. Kommer vel en revisjon som fikser dette regner jeg med. Endret 9. mars 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Romy Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg gikk for D-Link DIR-655. Men lurer på en ting, jeg vil jo bli kvitt den eksiterende NextGentel ruteren jeg fikk fra NextGentel. Må jeg ha en modem i tilegg til D-Link DIR-655? Beklager er helt newbie på nettverk :$ Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 11. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Jeg gikk for D-Link DIR-655. Men lurer på en ting, jeg vil jo bli kvitt den eksiterende NextGentel ruteren jeg fikk fra NextGentel. Må jeg ha en modem i tilegg til D-Link DIR-655? Beklager er helt newbie på nettverk :$ Ja, modem må du ha, siden DIR-655 ikke er et routermodem, men bare en router. Det lønner seg å sette modemet fra NGT i bridge, siden du mest sannsynlig har et routermodem derfra (SpeedTouch, Inteno?). Da slipper du dobbel NAT, f.eks at du må åpne porter i begge routerne om du ønsker det. Merk om du har NextTV eller bredbåndstelefoni fra NGT, kan det skape trøbbel for disse tjenestene, eller i verste fall ikke fungere. Bridgemode i Inteno er enkelt å sette opp, mens SpeedTouch kan være litt mer knotete, siden dette ikke er like enkelt med NGT sin config. Endret 11. mars 2010 av Glenn Lenke til kommentar
Romy Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mars 2010 Ja jeg har en SpeedTouch. Jeg vet ikke helt hva bridge-saken er, men det er sikkert noe fordeler? Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2010 Du kan jo først finne ut hvilken Speedtouch du har. Er det en ST546i ? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis det er en ST546, så er det nok å koble ned PPPoE forbindelsen (gjøres på websiden til ST546) så går den automatisk i bridge når du kobler opp PPPoE på en ruter "bak" ST546. Funker ihvertfall på NGT sine ST546. Lenke til kommentar
Romy Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2010 takk for alle svar. Synes ruteren Dlink dir-655 er veeeeldig ustabil. Bare i løpet av i dag har jeg mistet nettet 4 ganger, bare sånn for ca 1 min, også er den oppe igjen. Veldig irriterende. Noe jeg kan gjøre med det? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2010 Firmwareversjon i DIR-655? Er du tilkoblet trådløst? Operativsystem? Nettverkskort? Skjer det mens du bruker bittorrent eller tilfeldig? Lenke til kommentar
Romy Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mars 2010 Firmware Version: 1.21EU Hardware Version: A4 Tilkoblet med ledning, men det skjer med alle PCer som er tilkoblet nettet, selve ruteren mister nettverket i ca et min også er tilbake igjen. I dag har jeg ikke slått på torrent programmet og har ikke mistet nettet, lurer på om det er det som er problemet. Men er det noe man kan gjøre med det? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2010 Oppgrader firmwaren ronny. Du finner siste versjon hos dlink.no. Min dir 655 ble my bedre etter jeg oppgraderte firmwaren. Jeg kjører ktorrent på min nå(deler linux via linuxtraker.org) Max 6 porter åpne og max connections er satt til 6 + global connections er 117. PS lyse 30/30. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg har testet DIR-655 med 1200 forbindelser i bittorrent og det fungerte greit. Øker du antallet utover den verdien, så vil routeren bli treg ved mye last. Setter du antall forbindelser i torrentprogrammet til noen hundre og slår av DHT, så bør det fungere fint. Firmware 1.21 skal ikke være problemet. Den er rimelig stabil. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2010 Med en fil eller mangen? Deler 118 nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå