Bjarnemann Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 Så til slutt, hva er best egentlig? Helst uten å bruke avanserte begreper, for da skjønner jeg alt for lite Lenke til kommentar
Knife Skrevet 3. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 (endret) 1-5 reps (85-100% av 1rm) Neural Strength & power little hypertrophy 6-8 reps (75-85% av 1rm) Neural & metabolic Strength & Hypertrophy 9-12 reps (70-75% av 1rm) Metabolic & Neural Hypertrophy & some strength 13-20+ reps (60-70% av 1rm) Metabolic local endurance some hypertrophy, little strength Som du ser, så går repsfasen 1-5 mer på styrke, mens repsfasen 6-20 er mer på selve muskelaktivering og mindre styrke. Men skal du begynne å bygge muskler må man ha grunnstyrken i boks. Endret 3. april 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 Jeg varierer, å har trua på det! Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 (endret) 1-5 reps (85-100% av 1rm) Neural Strength & power little hypertrophy 6-8 reps (75-85% av 1rm) Neural & metabolic Strength & Hypertrophy 9-12 reps (70-75% av 1rm) Metabolic & Neural Hypertrophy & some strength 13-20+ reps (60-70% av 1rm) Metabolic local endurance some hypertrophy, little strength Som du ser, så går repsfasen 1-5 mer på styrke, mens repsfasen 6-20 er mer på selve muskelaktivering og mindre styrke. Men skal du begynne å bygge muskler må man ha grunnstyrken i boks. Oki. takk Endret 3. april 2010 av Bjarnemann Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 Nå regner jeg med at du kjørte 5x5 med tanke på styrke, selve reppen. For volum kjøres rep og pause helt annerledes. Regner med at du heller ikke kjørte myo-reps. Korleis køyres rep og pause då? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 Så til slutt, hva er best egentlig? Helst uten å bruke avanserte begreper, for da skjønner jeg alt for lite Hvis du ikke vet så mye, er det beste å finne seg et skikkelig styrkeprogram. Personlig kan jeg annbefale Dietmar mengde eller dietmar nybegynner som finnes på styrkeloft.no. Jeg har aldri sett noen dopfrie folk som er blitt større enn de største styrkeløfterne i Norge. Man kan sikkert blir nesten like stor ved å trene med noe høyere reps, og kanskje dårligere programmer, men hva er poenget i det? Personlig ville jeg heller sagt ja takk begge deler, og blitt både sterk og stor. Siden en av de raskeste veiene til å bli større er å bli sterkere, mener jeg at det ikke er noe som overgår gode styrkeløftprogrammer. Lenke til kommentar
War Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Bare ha i bakhodet at man burde ha grunnstyrken inne samt teknikk. En hver trener som får en nybegynner vil skaffe dette først. Som nybegynner har man god fremgang uansett hva man velger, man kan kjøre isolasjonsøvelser i 5 mnd og vokse like mye. Senere har man ikke den fordelen. En som skal konkurrere i BB vil for eks ikke kjøre et styrkeprogram, men 5x5. Forskjellene ligger egentlig i banen til øvelsen, hvordan man utfører reppen og hvilken RM man starter på samt progresjonen og ikke antall rep. Endret 3. april 2010 av War Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 En som skal konkurrere i BB vil for eks ikke kjøre et styrkeprogram, men 5x5. Forskjellene ligger egentlig i banen til øvelsen, hvordan man utfører reppen og hvilken RM man starter på samt progresjonen og ikke antall rep. Kan du forklare korleis du gjer det då? Ikkje fordi eg skal prøve det, men lurer på det. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 Takk for svar. Har trent styrke i nesten et år nå, og merker at progresjonen ikke er like god som den var når jeg starta. Gikk nylig over til å kjøre 7 reps i første sett, og 5 i de 3 neste settene. Har inntrykk av at det hjalp, men det vil kanskje bli bedre om jeg går over til ~8-9 i første sett og 7 i de 3 påføgende? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 3. april 2010 Rapporter Del Skrevet 3. april 2010 Mulig det er noe interessant lesing for dere her: - Slik bygger du muskler! (Skrevet av Børge Fagerli) Lenke til kommentar
War Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Kan du forklare korleis du gjer det då? Ikkje fordi eg skal prøve det, men lurer på det. Etter jeg har sovet, det er postet utallige ganger i treningstråden. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Det må jeg virkelig si, fristelesen blir stor.. Lucky de som har natrulig høy t produksjon da. Hei. Det jeg har lest meg frem til nå i min spede begynnelse med trening er at man kan naturlig stimulere kroppen til å produsere mer av alt... F.eks knebøy, alle former av knebøy skal etter sigende utløse myyye testosteron fordi det er så store muskler man engasjerer. Rett meg gjerne på den om det ikke stemmer, men jeg tror det stemmer fordi etter at jeg la mer vekt på slike øvelser økte forbrenningen og jeg la på meg mer muskler Lenke til kommentar
War Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Det stemmer, trener du kun venstre ben og bare venstre ben knallhardt så vil også høyre ben vokse. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Det stemmer, trener du kun venstre ben og bare venstre ben knallhardt så vil også høyre ben vokse. Hvis du trener begge ben, vil testosteronproduksjonen øke da, siden man trener omtrent dobbelt så mange muskler? Eller er den konstant? Lenke til kommentar
War Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Den vil øke, mest på baseøvelser og tunge løft. Man kan også klemme hardt rundt stangen når man løfter som vil gå på nervesystem/hormoner. Fagerli har skrevet mye om dette på sitt forum/artikkel. Får se hva som dukker opp igjen på de nye sidene. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 Jeg har erfaringen av å få mer muskelvekst ved high reps(20-50) enn ved low reps(5-10). Dette kan også ha noe med min psyke å gjøre, siden jeg føler mine muskler får mer juling med high reps(20-50). Det er for meg 2 forskjellige måter å trene på rent følelsesmessig. Ved å trene med high reps så vil musklene både brenne og svi, mens ved low reps føler jeg ingen slik svie, det er kun følelsen av utmattelse jeg får. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 Så du FÅR mer muskelvekst, eller du TROR du får det fordi det brenner og svir i musklene? På tide å sette seg inn i litt teori rundt muskelvekst her tror jeg Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Jeg får i det minste resultater av min trening i motsetning til mange andre. Og jeg har merkbart vokst en del, dette både med high og low reps. Desto mer du irriterer og plager dine muskler med motstand, desto mer vil kroppen utvikle seg. Den vil bygge seg større for å tilpasse seg belastningen. Endret 11. april 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
War Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 Nybegynnere vil vokse nesten uansett hva de gjør, tren i 2-3 år og kom tilbake og si at du får noe som helst fremgang av høyrep. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. april 2010 Rapporter Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Jeg har trent i over 2 år nå. Endret 11. april 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå