Gå til innhold

Hvorfor trener nesten alle kroppsbyggere med høy-reps?

Anbefalte innlegg

Hei.

De fleste kroppsbyggere jeg har lest om som arnold, jay cutler, Ronnie coleman og mange flere trener kun med høyreps på de fleste øvelsene, opp i mot 8-20 reps. Aldri under 8. Hvorfor det egentlig?

Og har de egentlig trent med et lavreps program som 3-5 reps før? Vet at arnold begynte å trene som en 15 åring, men fikk aldri vite om at han trente med høy eller lav reps. Har lest boken The Education of a Bodybuilder, der står det bare om high intensity training med over 30-50 sett hver trening og mot 8-15 reps, aldri ned mot 3-5. Til og med anbefaler han nybegynnere å trene med 8-12 på hver øvelse. Er det bare slik at old-school traning er med høy reps?

Klarer ikke å sove.. Må HA SVAR!

edit:

Selv har jeg prøvd ut både høy reps og lav reps. Det jeg merket med høy reps og mindre pauser var at jeg ble mye fortere anpusten og det begynte å brene i musklene. Med lav reps var det at var mye tyngre og jeg måtte være mye mer konsentrert, ikke en brennende følelse under settet med kjente det godt i muskelen etter settet. Hva er egentlig den store forskjellen?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt er det slik at man med få repetisjoner trener opp rå styrke, og med flere repetisjoner trener man utholdenhet. F.eks. 8-14 rep. for overkroppen, og 12-16 for bein, men det kommer nok litt an på hva man egentlig syns fungerer. I tillegg er det dessuten utallige forskjellige treningsprogrammer der man kjører med doble sett, og alt annet slags rart - som ofte kan gi en kjempeboost - alt for å sjokkere kroppen og få den til å vokse - for du bryter den faktisk ned ved å trene..

Er man kroppsbygger er det vanligvis slik at man da trener med litt flere repetisjoner, og med forholdsvis bra tempo for å få mest mulig muskelvolum. Her gjelder det å kjøre på til du kjenner det begynner å brenne, og det er fra da av det virkelig gjelder å stå på, og gjøre det riktig; kontrollerte bevegelser, og "bremse" på veg ned.

Styrkeløftere derimot trener med få rep. fordi de vil ha mer eksplosiv styrke.

Kroppsbyggere vil vanligvis se større ut-, og bedre trent enn styrkeløfterne-, men likevel være forholdsvis svake i forhold, når det gjelder å løfte mest mulig - en gang.

edit: Og det stemmer forresten ikke; Arnold og alle andre legger alltid inn treningsøkter, der de er ute etter å få mer rå styrke. Faktisk trener de fleste kroppsbyggere alt mulig rart fordi de stadig på død og liv skal ha musklene til å vokse seg store - i alle mulige retninger, og da er det kun kreativiteten det skorter på.

Også var det det å få mer definerte og tydelige muskler da... - man blir aldri aldri utlært når det gjelder kroppsbygging, og til mer man lærer til mer er det man ikke kan, og alle har alltid hver sine meninger om hva som er best

edit 2: Om du besøker f.eks. iform.no, eller gjør noen søk her på siden finner du garantert masse av gode tråder, og guider som vil forklare deg alt det du måtte lure på.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Er det noe forskjell på hvor mye muskler man bygger under en lav-reps/ høy reps?

Ser man på hvordan kroppen er bygget opp, altså hvordan muskler blir større så blir jo det feil å si at høy reps er bedr for å bygge store muskler enn lav reps. Blir man sterkere så vil man uansett få større muskler, UANSETT. Blir jo feil i mine øyner at kroppen blir større av lett trening men med flere repitisjoner, fordi man vil jo takle mer vekt hvis man gjør 5 reps enn 15 reps.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Lavreps og høyreps fører til litt forskjellige tilpasninger i musklene. Kan ikke mer om det enn det, men kjøper du Practical Programming, skrevet av Mark Rippetoe og Lon Kilgore står det beskrevet der. Interessant bok :)

La oss si at man trener 6 månder med et 5x5 program. Din maks i benkpress er 80kg, etter 6 månder så tar du 110kg. Du kan da umulig ha samme størrelse på brystet.

Du vekser nok av det, men du hadde kanskje vokst enda mer av å trene med høyrep, BB-aktig trening.

Endret av b0berg
Lenke til kommentar

La oss si at man trener 6 månder med et 5x5 program. Din maks i benkpress er 80kg, etter 6 månder så tar du 110kg. Du kan da umulig ha samme størrelse på brystet.

Er ikkje akkurat det her eg lurer på, sjølvsagt må brystet vere større for å greie 110kg enn 80. Men korleis kan en som trener på 60kg få større muskelvekst enn som trener på 80..

Lenke til kommentar

Lavrep har visse egenskaper, høyrep har andre (uten om å tømme glykogenlagrene)

Den problemstillingen løser man ved å trene lavrep 3-8 eller hva man nå velger som RM i det gitte program, men så legger man på droppsett på de største øvelsene.

For eks kutte 10% og ta så mange rep at du bare har 2 rep i reserve og kutte 10% og ta så mange rep som du kan til du har 2 igjen før fail.

Evt kutte 50% og ta så mange som du klarer (ha alltid 2 igjen i reserve for å ikke belaste nervesystemet og dermed øke restitusjon tiden mellom øktene)

Nå må man også legge til at "kroppsbyggere" bruker dop når man kommer til et slikt nivå at man gidder å se på videoene , og da gjelder ikke relglene vi trener etter. Man kan ikke kopiere deres program samt forvente å få resultater.

De er store tross av programmet sitt og ikke på grunn av.

Endret av War
Lenke til kommentar

blir jo feil å si at så mange reps er for styrke og så mange er for muskelvolum. Det kommer ann på mange flere ting enn bare repsantallet. Spesielt intensiteten og antall sett. Hvor tungt man løfter i forhold til 1rm f.eks. Hva tror du bygger mer ? 80kg i bøy eller 100kg i bøy ?

Et godt eksempel (mer variasjon av øvelse enn noe annet egentlig) er f.eks de som har beina opp når de løfter benk. De trener jo selvfølgelig de berømte "støttemusklene". Tror dere det lille ekstra (hvis i det hele tatt spør du meg) av støttemuskeltreningen gjør opp for de 15-20 kanskje 25 kg de løfter mindre i benk fordi de ikke bruker riktig teknikk ? Akkurat....

Lenke til kommentar

Vet ikke hvem du svarte til, men det stemmer ikke det som er høyere opp med at høyrep er bra /bb-trening.

Med høyrep må man løfte lenger for å få aktivering samt man kan ikke ha tunge vekter.

Man utnytter egenskapene ja,/droppsett/myoreps/glykogentømming) men man baserer ikke programmet på det.

Skal man gjøre en ting rett så se bort ifra hvordan de som boler seg trener.

Lenke til kommentar

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/2/15/autoregulering-av-volum-og-intensitet-for-maksim-2/

Det her er mest rett av alt, RPE. Av det man vet idag.

Espen Aune og de store og sterke bruker det / Fagerlis programmer.

Ser jo at det fungerer også http://www.myrevolution.no/nyheter/espen--boes--aune-dominerte-paa-fitnessmessa-i-lillestroem/21/

Ps: Kanppene for lenke ol fungerer ikke, skrevet inn selv, derfor rar adr.

Endret av War
Lenke til kommentar

Enig med war her, for å si litt om hvor mye dopinga faktisk har å si:

Link

Sammenfatning:

Deltagerne ble delt i 4 grupper:

En verken trente eller brukte noe

En trente rent

En trente ikke, men fikk injeksjoner med testo

En trente og fikk injeksjoner med testo

Gjett hvordan det gikk?

Ikke overraske skjedde ingenting med de som verken trente eller brukte noe.

De som trente rent la på seg 1.9 kg muskler og økte 21% i knebøy og 11% i benken.

De som IKKE TRENTE, men fikk TESTO la på seg 3.2 kg muskler! I tilleg økte de 19% i knebøy og 10% i benk, uten overhodet å ha løfta bøy eller benk!!!

De som både trente og fikk testo økte 6.1 kg i muskelmasse og økte bøyen med 38% og benken med 22%.

En oppsummering av denne studien:

Du får mer igjen for å sitte på rævva å bole enn å trene, du får over 3 ganger så høy muskelvekst av å trene mens du boler, sammenligna med å trene rent. Du øker i styrke dobbelt så raskt av å bruke testo kontra å trene rent.

Dette er ikke ment som en oppfordring for folk til å bruke steroider da det finnes en rekke mulige bivirkninger og at mange i tillegg ikke kan å dosere, bruker dårlige preparater etc. Derimot sier denne studien noe om det war sier: Bodybuilderne blir store på tross av treninga, ikke på grunn av den, ergo bør man ta det meste av bodybuilderprogrammene med ei stor klype salt om man trener rent. For de som bruker vil nok nytteverdien av et skikkelig treningsprogram basert på f.eks myo-reps også være større enn å bruke søppelprogrammene med 17 ulike øvelser for biceps.

Lenke til kommentar

Wow, visste ikke at man tjente mer på å sitte på ræva å bole enn å trene reint. Må si det overasket meg at det var SÅ store forskjeller :ohmy:

Kan forsåvidt skjønne at for noen blir fristelsen for stor, men med tanke på bivirkninger så vil jeg aldri begynne med bol.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring, hadde jeg større framgang med et høyrep program, enn et lavrep. Kjørte først stronglifts 5x5, og økte noe. Økte ganske bra på løft, men ikke i volum. Kjørte GVT 10x10 i høst, økte meget i volum i forhold til 5x5, men kan ikke si jeg fikk de samme løftene av det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...