OJ Doe Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Aner ikke om det er interesse for en slik tråd, men vi prøver. Legg inn dine fototips, slik som dette eksempelet; Enkelte kamera presterer dårlig på høy ISO, og gir mye støy. Støy kan imidlertid "motvirkes" ved å eksponere til høyre. Det vil si at histogrammet flyttes mot høyre, dette gjøres lettest ved overeksponering. Så eksponerer man ned igjen i dertiegnet programvare, jeg bruker Adobe Lightroom 2. Under har jeg vedlagt et bilde som eksempel; Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Å eksponere mot høyre har jeg først nylig skjønt viktigheten av. Det er et kjempetips! Et tips som har hjulpet meg veldig mye er å logge ned ideer til bilder i det øyeblikket de slår meg. For meg er gode ideér slik av natur. De er vanskelige å fremprovosere, og de kommer når de selv vil. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Der er det jo helt åpenbart gjort mer enn bare å bruke lengre lukkertid (eller lavere f-tall).. Ser ut som om det er lagt på en eller annen slags forferdelig photoshop-filter på "after".. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Selvsagt, hvitbalanse er justert, samt at bilde i ettertid er eksponert ned, som er hele teknikken. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Dette publiserte vi en guide om i 2006, essensielt en oversettelse (med tillatelse) av denne artikkelen på Luminous Landscape. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 ...men for å eksponere mot høyre må jeg jo øke ISO ytterligere, grunnen til at jeg bruker høy ISO er jo fordi jeg ikke vil ha lengre lukkertid eller evt større blender. Har hørt om dette mange ganger før, men har ikke helt sett at det faktisk kan ha noe for seg å øke ISO-verdien for å minske støyen senere? Er det faktisk slik at det blir mindre støy om jeg justerer ned et ISO 3200 bilde til eksponeringen jeg ville fått av et ISO 2200 bilde i stedet for å bruke ISO 2200 i utgangspunktet? //D300 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Er det faktisk slik at det blir mindre støy om jeg justerer ned et ISO 3200 bilde til eksponeringen jeg ville fått av et ISO 2200 bilde i stedet for å bruke ISO 2200 i utgangspunktet? Tja, det kommer litt an på motivet. Det er ikke sikkert du får mye mindre støy når må øke ISO for å eksponere mot høyre, men du får ganske sikkert ikke mer støy heller. Og det du definitivt får er et bedre toneforløp (for å si det enkelt er det mye mer informasjon i de lyse tonene enn de mørke). Geir Brekke har skrevet en fin artikkel om dette som er vel verdt å lese. Her er et eksempel på at det var lurt å øke ISO'en. Så selv om det finnes unntak, så vil jeg si at det generelt lønner seg å følge denne strategien. Man oppnår en "bedre filkvalitet" for å bruke Brekke sine ord. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 ...men for å eksponere mot høyre må jeg jo øke ISO ytterligere Eller bruke eksponeringskompensering! Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Ikke når man tar bilder på "Manuell". Og bruker man lukker- eller blenderprioritet, da vil jo bare eksponeringskompensasjonen endre på en av disse, og det vil jo ikke Teddy. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Ikke når man tar bilder på "Manuell". Og bruker man lukker- eller blenderprioritet, da vil jo bare eksponeringskompensasjonen endre på en av disse, og det vil jo ikke Teddy. Nei, men heldigvis har jeg stort sett ikke noe behov for å kjøre manuelt. Tror det gjelder flere enn meg? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Eksponeringskompensasjon gjør jo ikke noe annet enn å justere blender eller lukker (avhengig av program). Og jeg regner med at Teddy har økt ISO-verdien sin nettopp for å slippe å justere noen av disse. Skal man eksponere mot høyre må man enten åpne blenderen mer (hvis mulig), bruke lenger lukkertid (hvis mulig uten å få uskarpe bilder) eller øke ISO'en enda mer. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Et godt råd er vel egentlig å foreta flere ekspoeneringer? trøbbel med beveglige motiver selvsagt. Men for andre - hva med bracketing? Eller kast et blikk på bilde over juster EV opp eller ned ned ut fra gut-feeling. Denne bruker jeg ofte og kan ofte vandre +/- 3 EV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå