Gå til innhold

Begynne med programmering

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok jeg ender opp med Python.

Jeg ser Xcode ligger i listen, noe jeg allerede har. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan bruke dette?

Noe annet jeg lurte på i sted, uten å få svar, er hva dette vil si:

"python <-> Objective-C Bridge"

Tenk på det som en helt normalt "notepad". Du skriver bare tekst. eneste forskjellen er at den faktisk legger farge på teksten automatisk. Noe mer avansert enn det trenger du ikke tenke på programmet som. Lag en ny python fil og bare skriv skriptet i dne som om det var helt helt vanlig tekstdokument.

Det kan være xCode har støtte for å kjøre skriptet med en hotkey,, her er jeg usikker da jeg aldri har prøvd programmet. Men en slik hotkey er ikke noe mer avansert enn egentlig "python *filnavn*" i terminalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan vise deg litt, for jeg forstår ikke.

Etter at jeg går inn på det, kommer dette vinduet opp:

post-205234-1267995400,3951_thumb.png

Jeg trykker meg videre der jeg har markøren og deretter kommer det opp slik:

post-205234-1267995455,9709_thumb.png

Jeg står fremdeles uten å skjønne noe, men jeg håper du gjør det :-P

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har du fått mange tips,xcode kan du bruke som python editor.

SPE er også en god editor.

http://pythonide.blogspot.com/2008/03/spe-packaged-for-mac-os-x.html

Glem alt med iphone/gui/spill,programmering tar tid og lære det finnes ingen snarveier.

Starter du med noe som er vanskelig vil du som mange bli frustrert og gi opp.

Dette er ikke helt sant. Jeg startet å programmere for snart 3 år siden.

Den første boken jeg leste om Programmering var denne Beginning C++ Game Programming.

Den er så genial du har ikke lyst til å slippe boken i et sekund.

Den går igjennom alt i fra data types til Classes, og i hvert kapittel

er det et spill som du skal lage. Det første jeg gjorde når jeg kom til et nytt kapittel var å sjekke hvilket spill jeg skulle lage. Boken lærte meg å programmere i C++, samtidig som den lærte meg og ha det gøy når jeg programmerte. Alle spillene i boken var i Command Promt.

Jeg programmerer fortsatt selv om jeg blir frustrert noen ganger.

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt sant. Jeg startet å programmere for snart 3 år siden.

Den første boken jeg leste om Programmering var denne Beginning C++ Game Programming.

Den er så genial du har ikke lyst til å slippe boken i et sekund.

Den går igjennom alt i fra data types til Classes, og i hvert kapittel

er det et spill som du skal lage. Det første jeg gjorde når jeg kom til et nytt kapittel var å sjekke hvilket spill jeg skulle lage. Boken lærte meg å programmere i C++, samtidig som den lærte meg og ha det gøy når jeg programmerte. Alle spillene i boken var i Command Promt.

Jeg programmerer fortsatt selv om jeg blir frustrert noen ganger.

Mange sier det funker bra å kode inn i Notepad++, men man kan ikke build'e og compile programmene her? Hva bruker man det til da (om man ikke bruker Microsoft Visual C++ til alt seff, som jeg bruker).

Og du Tapped, din første debut med C++, var det den Beginning C++ Game Programming? Den første? Har du noen formening med Accelerated C++ ? Den boken har jeg nå, men ikke startet å lese den ennå. Jeg kan å lage "Hello World" helt utenat, og kan skrive et enkelt program som repeater det man skriver inn (se Bone's Offisielle C++ hjelpetråd).

...altså, jeg er nybegynner, men vil lære mer! :)

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Ja det var den første boken jeg leste, men jeg hadde lært meg grunnlegende C++ programmering på disse nettsidene http://www.cprogramming.com/tutorial.html, www.cplusplus.com/.

Selv om jeg brukte disse nettsidene ga jeg alltid opp etter en stund, jeg var jo bare 10 - 11 år gammel da.

Derfor kjøpte jeg DarkBasic(laget av "the game creators") som er et enklere språk å programmere grafikk og spill i.

Det gikk ikke så langt tid før jeg kunne lage et FPS, men etterhvert ble jeg lei av å bruke et lettere språk, derfor gikk jeg over til C/C++, og min første bok i C/C++ ble "Beginning C++ Game Programming".

Etter denne boken har jeg kjøpt disse bøkene:

"Beginning OpenGL Game Programming"

"More OpenGL Game Programming"

"Programming game AI by, Example"

"3D math Primer for Graphic and Game development"

"Game Physics Engine Development"

Jeg er ikke ferdig med alle bøkene, fordi at noen av bøkene kom for en uke siden. :dribble:

Jeg har aldri lest "Accelerated C++" før, men har hørt at den er bra.

Jeg mener det viktigste med en sånn bok er at boken skal være morsom å lese, og hvis den er det kjøp den.

Hvis du kjøper en C/C++ bok som er spennende og morsom da vil du lære så mye mer enn når du leser litt på nettet, det var ihvertfall tilfellet med meg.

Etter du har lest ferdig en sånn bok så er du ikke en ekspert du må alltid fortsette å programmere for at programmering skal bli noe mer enn en Hobby.

Programmering er grunnmuren for å lage ting som App for iPhone og som drivere til datamaskinen.

Det gjelder å finne en retning som er gøy å programmer som foreksempel jeg synes det er kjempe gøy å programmere spill.

Det er fint at du har lyst til å lære mer, det er viktig og ha den instillingen :thumbup:

Lykke til!!! :D

Endret av Tapped
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...