Gå til innhold

Begynne med programmering

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å begynne med litt programmering. Jeg er så godt som grønn på dette området, så jeg må vite alt. Hvor begynner jeg, er det noen "programmeringsprogrammer" som er anbefalt, er det noen bøker eller et programmeringsspråk jeg bør begynne med?

Her er en liste av det jeg tror jeg trenger:

1. Gjerne en nybegynnerguide som forteller noen steg

2. Et programeringsspråk som er anbefalt å begynne med (med andre ord er plasseringen av emnet tilfeldig)

3. En bok, så jeg kan lære meg litt kode (helst på norsk, litt vanskerligere ting sliter jeg med å forstå på engelsk)

4. Et eller flere "programmeringsprogrammer" som er lure å begynne i

5. Noen videototurials eller "slik gjør du" artikler

6. Noe mer dere tror/vet er nyttig

Jeg vil gjerne høre fra dere som kan litt programmering hvordan dere gikk fram da dere skulle lære dere å programmere. Spør om dere trenger mer info, jeg er litt usikker på hva som er lurt å skrive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig vil jeg anbefale deg å lære deg Python, selv om de finnes mange gode alternativer. Det er ganske enkelt og effektivt mens det gjir det god forståelse av syntaks og generelt hvordan programmere.

Du laster ned python her i fra: www.python.org

Programmerer du på windows, så vil det sammen med python følge med et program som heter IDLE. Dette er helt greit å programmere i for en nybegynner. Det har akkurat det du trenger (Syntaks-highlightning) og enkel mulighet for å teste koden. Og den har ikke masse ekstra som kan være forstyrrende for en nybegynner. Det at den ikke har auto-complete av kommandoer ser jeg på som en god ting når du er ute etter å lære siden du da er nøyt til å skrive alle kommandoene helt ut og dermed lærer de bedre.

Angående bok så har jeg tatt i bruk boken "Object-oriented programming in PYTHON" av Letscher Goldwasser. Denner er på engelsk, men jeg mener at om du seriøst vil lære deg å programmere så MÅ du bare vene deg til å lese faglitteratur på engelsk. Like greit å bare starte med en gang :) Det finnes gode bøker om python på norsk vil jeg regne med. Men når du i senere tid vil begynne å bruke utvidelses-biblioteker kan det bli værre å finne god norsk littertur. Så bruk engelsk med en gang :)

Videre kan du f.eks. se på:

http://www.sthurlow.com/python/

Denne kan hjelpe litt i begynnelsen, men er såpass overfladisk at en god bok er ABSOLUTT å anbefale :)

Lenke til kommentar

Er enig med este her python et veldig bra valg.

Den andre valget vil være og se på C#.

Python og C# er høynivå-språk som gjør livet lettere for en som er ny innen programmerig.

Hvorfor Python?

C++ er komplisert og kraftig språk som helt klart har stor rolle i programmerings verden.

Scott Meyers forklarer fint om rollen til C++ idag og når det er det rette verktøyet 5min-->

Så store krevende programmer med fokus på ytelse er det nok mange år eller aldrig at du kommer til og gjøre.

Viss den dagen kommer kan C++ være det rette verktøyet.

3. En bok, så jeg kan lære meg litt kode (helst på norsk, litt vanskerligere ting sliter jeg med å forstå på engelsk)

Byte of Python er en fin innføring i python.

Et par til.

http://en.wikibooks.org/wiki/Non-Programmer%27s_Tutorial_for_Python

http://openbookproject.net/thinkcs/python/english2e/

http://www.tutorialspoint.com/python/index.htm

Viss du startet med python bør du holde deg til versjon 2.6.4 ennå.

5. Noen videototurials eller "slik gjør du" artikler

En stor serie som tar for seg grunnleggende->GUI->game i python.

MIT har skiftet til python(godt valg) som intro til "Computer Science"

http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Electrical-Engineering-and-Computer-Science/6-00Fall-2008/LectureVideos/index.htm

Blir jo litt skole preg,men med gode lærere.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Før du prøver å ta noe valg for hvilket språk du skal begynne å programmere i, tenk heller på hvilken type applikasjoner du kunne tenke deg å lage litt frem i tid.

Du har sikkert gjort deg opp noen tanker og fantasier for hva som hadde vært skikkelig kult å lage, del gjerne disse med oss. Og husk: Ingenting er for lite håndfast, eller for barnslig!

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Før du prøver å ta noe valg for hvilket språk du skal begynne å programmere i, tenk heller på hvilken type applikasjoner du kunne tenke deg å lage litt frem i tid.

Du har sikkert gjort deg opp noen tanker og fantasier for hva som hadde vært skikkelig kult å lage, del gjerne disse med oss. Og husk: Ingenting er for lite håndfast, eller for barnslig!

må si meg litt uenig langgsiktige mål burde ikke være noe som påvirker valget av første programmeringsspråk, heller kortsiktige mål.

Jeg har en drøm om å lage min egen flight-simulator i 3D en gang i fremtiden. Dette regner jeg med å gjøre i C++. Men, alikavel er python det språket jeg jobber mest med, og jeg ser ikke på det som bortkastet. Dette fordi å gå mellom gode programmeringsspråk sjeldent er en stor deal. Når du kan et programmeringsspråk tar det MYE kortere å lære et annet. Men jeg merker at jeg har fått litt uvaner etter bruk av python. Stolt alt for mye på "Garbage collection", som ikke C++ har. Merker ofte atj eg får store memory leaks :D

Anyway, ble litt off-topic. Prøv deg på litt python det er et ganske motiverende språk å jobbe med siden du raskt får resultater :)

Lenke til kommentar

Å lage en "Flight Simulator" er kanskje en av dine store drømmer, men det er var vel ikke det du forventet å kunne få lage først; når du engang begynte å programmere?

Jeg tar den at man kan begynne med Python først bare for å få begynt - og for å først få et godt grunnlag og begynne treningen av den hjernehalvdelen som tar seg av logikk, og for å rett og slette bare holde det veldig enkelt i starten.

Men, samtidig når man da får flere og flere ideer til programmer og snurre-pipperier man har lyst til å lage, så er det mye mer motiverende om man da allerede har valgt (et mer) "riktig" programmeringsspråk, og man vet at man ikke trenger å måtte bytte forså å måtte begynne "på nytt" med et annet et, og da måtte lære seg en ny/endret syntaks. En sånn plutselig usikkerhet kan raskt ødelegge mye av gleden og gløden.

Min mening er denne: Om man bare tenker seg om littegran før man begynner, og noterer seg litt mer konkret i hvilken baner man tror man hører hjemme, så kan man gjøre seg selv en stor tjeneste ved å velge et språk som passer ens egne ønsker godt.

Man må da prøve å velge det verktøyet som passer best for jobben.

F.eks.: Om trådstarter nå hadde ytret en sterk interesse for å lage flotte grafiske vinduer, ville jeg med engang ha foreslått Java, og så vist han hvor enkel koden faktisk kan være for å lage enkle vinduer med paneler, knapper og tekstfelt.

Man bør absolutt prøve å ha et forholdsvis klart mål av hva man egentlig vil-, som man så deler opp igjen i flere delmål.

Å bare begynne med Python, av den grunn at man trenger all den treningen man kan få blir ihvertfall for meg altfor uklart.

Virker noe av dette logisk? Jeg har ikke spist eller fått nok søvn de siste 48 timene, så om jeg bare krangler og kverulerer her, så beklager jeg.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Merker ofte atj eg får store memory leaks

Tviler på dette,ikke for gå nærmere inn på det så er "memory leaks" vanskelig og få til i python.

F.eks.: Om trådstarter nå hadde ytret en sterk interesse for å lage flotte grafiske vinduer, ville jeg med engang ha foreslått Java, og så vist han hvor enkel koden faktisk kan være for å lage enkle vinduer med paneler, knapper og tekstfelt.

Når det gjelder GUI er mulighetene mye større i python enn i java(Tkinter-wxpython-PyQt-PyGTK)

Med Jython kan lage man lage swing gui i python.

IronPython kan man lage .NET GUI.

Dette blir vel dette et dårlig argument.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Ok, her kom plutselig mange svar. Bra!

Jeg skjønner vel at jeg kanskje burde utdypet litt mer om hvilken plattform jeg vurderer å lære meg å programmere på. Grunnen til at jeg ikke valgte å oppgi dette, var rett og slett at jeg har hørt at det å gå fra ett programmeringsspråk til et annet er mye enklere enn å begynne som nybegynner (håper dere skjønner hva jeg vil fram til her). Jeg ville også at dere skulle ha det åpent til å fortelle meg det beste nybegynnerspråket, og ikke være bundet til plattformen.

I utgangspunktet er jo målet mitt å lære meg å programmere for Mac (jeg bruker Mac til vanlig, så dette er vel enklest), og kanskje iPhoneOS da dette ligger veldig nærme Mac (har jeg hørt). Men jeg ser det også nødvendg å lære meg en del andre språk, siden dette nok vil bli nyttig uansett. Det er vel uansett nyttig å kunne, i større og mindre grad, de største og viktigste språkene.

Håper dette ga noen fler svar å bygge på.

Lenke til kommentar
jeg ville også at dere skulle ha det åpent til å fortelle meg det beste nybegynnerspråket, og ikke være bundet til plattformen.

Python virker like fint på alle platformer.

Python runs on Windows, Linux/Unix, Mac OS X, and has been ported to the Java and .NET virtual machines.

Iphone er Objective-C og Cocoa GUI som det utvikles på.

Det er en "python <-> Objective-C Bridge"

http://pyobjc.sourceforge.net/

http://www.saurik.com/id/5

Lenke til kommentar
Merker ofte atj eg får store memory leaks

Tviler på dette,ikke for gå nærmere inn på det så er "memory leaks" vanskelig og få til i python.

Du missforstod. Jeg mente at når jeg gikk over fra Python til c++ så fikk jeg memory leaks i C++, fordi jeg er vant med at garbage collectoren rydder opp for meg. Mens man i C++ må være konsekvent å rydde opp etter seg selv :)

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg veldig lite "inne i" programmeringsverdenen. Hva vil dette si? Jeg tror jeg forstår, men om du kunne forklare litt nøyere hadde det vært supert :p

Jeg tror jeg begynner å se litt på Python. Jeg fant netopp ut at den ligger forhåndsinstallert på Mac. Sånn det ser ut for meg er den ikke et eget vindu, men da jeg fulgte hvordan jeg skulle gjøre det ser det ut som at jeg skriver rett i Terminal (jeg skriver først python som kommando og kan deretter bruke Python i Terminal). Er dette normalt?

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg veldig lite "inne i" programmeringsverdenen. Hva vil dette si? Jeg tror jeg forstår, men om du kunne forklare litt nøyere hadde det vært supert :p

Jeg tror jeg begynner å se litt på Python. Jeg fant netopp ut at den ligger forhåndsinstallert på Mac. Sånn det ser ut for meg er den ikke et eget vindu, men da jeg fulgte hvordan jeg skulle gjøre det ser det ut som at jeg skriver rett i Terminal (jeg skriver først python som kommando og kan deretter bruke Python i Terminal). Er dette normalt?

for å kjøre enkelt kommandoer ja.

Evenetuelt kan du skrive en skript. Dette gjør du i en valgfri teksteditor. Hvor du skriver kommandoen nedover. Lagrer filen med .py endelse. så er det bare å skriver python filnavn.py så kjøres hele filen :)

Lenke til kommentar

Evenetuelt kan du skrive en skript. Dette gjør du i en valgfri teksteditor. Hvor du skriver kommandoen nedover. Lagrer filen med .py endelse. så er det bare å skriver python filnavn.py så kjøres hele filen :)

Funker dette bra, eller vil du heller anbefale at jeg laster ned python, om det er noe mer enn det jeg allerede har?

Lenke til kommentar

Funker dette bra, eller vil du heller anbefale at jeg laster ned python, om det er noe mer enn det jeg allerede har?

så lenge du har riktig versjon trenger du ikke laste ned noe nytt python. Eneste er kanskje du ønsker et program å programmere i. Her finnes det utrolig mange forskjellige :)

Lenke til kommentar

så lenge du har riktig versjon trenger du ikke laste ned noe nytt python. Eneste er kanskje du ønsker et program å programmere i. Her finnes det utrolig mange forskjellige :)

Jeg har ikke den nyeste versjonen tror jeg (2.6.1). Men jeg tror jeg misforsto, jeg trodde Python var både et språk og et program å programmere i. Tror jeg bør sette meg bedre inn i dette. Har du noen forslag til program?

Lenke til kommentar

Hvis du leter litt har dette temaet vært oppe flere ganger nylig her på forumet, så du kan sikkert finne enda flere svar om du ønsker det.

Jeg synes jo Java er greit å pusle med, uten at jeg skal påstå at det er så mye bedre eller værre enn alt mulig annet. Men det ér portabelt, og brukes til alt mulig fra små android-apps og opp til stormaskinsystemer. Og kjører seff på Mac også. Noen vil innvende at Java er litt mer omstendelig enn Python, og det er nok riktig, litt flere kodelinjer for å gjøre det samme blir det. Men dette har litt å gjøre med ymse api-er og standarder også, ikke bare språket.

Uansett hvilket språk du lærer deg bør du fokusere på å lære deg gode programmeringsteknikker, og ikke stirre deg blind på syntax.

Når det gjelder IDE for Python har jeg ikke peil, men det fins ihvertfall en Python-modul for Eclipse som du kan prøve. http://pydev.org/ Både Eclipse og Netbeans er bra Java-IDE'er som også støtter andre språk, men tror dog ikke Netbeans støtter Python. Men den støtter Ruby, som kan være noe å kikke på hvis du er ute etter scriptspråk.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke den nyeste versjonen tror jeg (2.6.1). Men jeg tror jeg misforsto, jeg trodde Python var både et språk og et program å programmere i. Tror jeg bør sette meg bedre inn i dette. Har du noen forslag til program?

http://wiki.python.org/moin/PythonEditors

God liste over programmer.

Notepad++ fungerer og helt greit :)

Ser han over meg anbefaler Eclipse, jeg vil fraråde en nybegynner å bruke eclipse. Da det er alt for mye mer enn det du trenger. Hvis d senere skulle få bruk for det så kan du vurdere det senere. Men programmet har så mange funksjoner osm bare kan være forstyrrende i læreprosessen.

Endret av etse
Lenke til kommentar

http://wiki.python.org/moin/PythonEditors

God liste over programmer.

Notepad++ fungerer og helt greit :)

Ser han over meg anbefaler Eclipse, jeg vil fraråde en nybegynner å bruke eclipse. Da det er alt for mye mer enn det du trenger. Hvis d senere skulle få bruk for det så kan du vurdere det senere. Men programmet har så mange funksjoner osm bare kan være forstyrrende i læreprosessen.

Jeg tror nok jeg ender opp med Python.

Jeg ser Xcode ligger i listen, noe jeg allerede har. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan bruke dette?

Noe annet jeg lurte på i sted, uten å få svar, er hva dette vil si:

"python <-> Objective-C Bridge"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...