Gå til innhold

Problemer med fokusering på for nære objekter

Anbefalte innlegg

Har et Olympus SP-590UZ.

Når jeg kommer for nær det jeg skal fotografere så fokuserer kameraet ikke skarpt, det blir en orange/rød firkant istedet foren grønn. Jeg må da zoome ut litt for å få kameraet til å fokusere skarpt.

Noen ganger når jeg trykker knappen halveis ned så ser jeg at den fokuserer skarpt et øyeblikk og så går den forbi det skarpe og mot uskarpt.

Altså den har vært innom det skarpe feltet men blir ikke værende der slik at jeg får tatt bildet skarpt.

Er det noe jeg kan gjøre med innstillingene her slik at det låser seg på fokus?

Noen som har vært borti dette?

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Emnetittelen er endret til noe litt mer beskrivende, se her for mer info.

Jeg tror problemet kommer av at kameraet ditt ikke klarer å fokusere på objekter nærmere enn X cm, dette må du nesten lese om i manualen.

Lenke til kommentar

Kameraet har en nærgrense og prøver du å ta bilde av noe som er for nærme gir det opp. Nærgrensen endrer seg med brennvidden, så zoomer du til mer vidvinkel kan det være nok til at kameraet greir å fokusere.

Når du ser ut som om kameraet foksuerer for så så gi opp er du sannsynligvis nesten akkurat på nærgrensen. Det du ser er at kameraet går til nærgrensen, og da vil ofte søkerbildet se skarpt ut selv om kameraet ikke klarer å fokusere. Årsaken til det er stor dybdeskarphet og dårlig oppløsning/liten skjerm som gjør at motivet ser ganske skarpt ut selv når kameraet ikke klarer å fokusere.

I det tilfellet ville kanskje bildet blitt greit pga dybdeskarpeheten, men det er ikke godt å vite. Synes uansett at det er merkerlig at kameraet ikke stopper opp så nærme fokus som mulig, men har sett samme effekt mange ganger selv så jeg tviler ikke på at beskrivelsen din stemmer.

Jeg er ikke sikker på om SP-590UZ foksuerer nærmere i markomodus eller ikke, men setter du kameraet til makro vil det i hvertfall konsentrere seg om nærområdet når det prøver å foksuere og det kan hjelpe litt. Ellers har vel SP-590UZ en supermakromodus (andre Olympus superzoomer har i hvertfall det) som låser objektivet til en brennvidde, og bruker du den får du størst mulig forstørrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...