Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger tips for å håndtere angst

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har noen spørsmål om Anxiety (Angst)

Har dere sett filmen "Wanted"? der skjer det at hovedrollen får panikk når han blir stresset av noe, og han tar piller for det.

Jeg har på en måte samme problem. Når jeg er ute blandt folk så blir jeg redd, og får helt panikk, og aner ikke hva jeg skal gjøre. jeg er kanskje den mest paranoide personen du kommer til å lese om. Når jeg er på skolen hvor det er verst, altså det er verst med folk på min egen alder, så er jeg utrolig redd for at noe rart skal skje eller at jeg ser rar ut, sånne ultra lite viktige ting, f.eks: har jeg et par hårstrå som står opp fra hodet mitt som en antenne? er det et skilt bakpå ryggen min som sier "dust" eller no lignende? syntes den personen der at jeg er stygg? hva syntes den personen om meg?

alle slike småviktige ting ramler inn i huet mitt når jeg er ute, og hver morgen så vil jeg ikke stå opp, og jeg nøler med å ta i dørhåndtaket, for da deler jeg et rom med 6 billiarder mennesker, den tanken skremmer meg ikke, men det er en fakta, og jeg VET hver dag at jeg kommer til å bli redd for livet når jeg venter på bussen og til jeg går av bussen.

6-7 timer hver eneste dag i 4 1/2 år har jeg vært redd for folk, og det blir bare verre, men jeg skulker ikke, men det tror jeg at jeg en dag kommer til å gjøre, for snart tør jeg ikke bli sett :-/ det er så mye mer å si, men det er unødvendig, jeg har nevnt min situasjon.

Så jeg spør, er det noen piller som kan lindre frykten min for folk? hvis ikke, vet du om NOE som helst som jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet mitt? jeg får hele tiden "du må være mer ute og bli vant til det", Ja, hva Faen er det jeg gjør 6-7 timer hver eneste jævla dag? Nå har jeg levd med det et par år, så det hadde vært utrolig fint hvis du hadde no foreslag i det hele tatt, Takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en rekke piller som kan dempe angst, mange av disse er ganske gode og. Men alle har de den store ulempen at de er vanedannende. Etter noen ukers regelmessig bruk, svekkes virkningen og mange føler de må ta mer. Hvis en gjør det, er en raskt inne i en ond sirkel der en øker forbruket av tabletter, og en har startet på avhengighet. Avvenning av piller regnes som relativt tungt.

Det er alment anerkjent at den beste måten å få bukt med angstproblemer på, er via psykologbehandling. Det finnes ulike behandlingsmetoder for angst, og det er viktigere at behandlingen tilpasses pasienten enn at den er innefor en bestemt teoriretning - som f eks kognitiv, psykoanalyse, e.l.

TS bør kontakte sin fastlege og fortelle om sine problem slik at de sammen kan finne en psykolog som TS kan få behandling hos.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Det finnes en rekke piller som kan dempe angst, mange av disse er ganske gode og. Men alle har de den store ulempen at de er vanedannende. Etter noen ukers regelmessig bruk, svekkes virkningen og mange føler de må ta mer. Hvis en gjør det, er en raskt inne i en ond sirkel der en øker forbruket av tabletter, og en har startet på avhengighet. Avvenning av piller regnes som relativt tungt.

Det finnes medisiner som virker mot angst og som ikke regnes som vanedannende, de er bare ikke så veldig effektive.
Lenke til kommentar

Hei

Ja, det var litt upresist forklart. Det er også en rekke medikamenter mot angst som ikke er avhengighetsskapende. Men noen av dem har til dels alvorlige bivirkninger, som at de kan gi varig hjerneskade. Det gjelder den gruppen som kalles nevroleptika (f.eks Truxal og Nozinan).

Hvis TS får komme til hos Arne Repål, er han heldig. Repål er en av landets mest annerkjente behandlere av angst og depresjon, og har skrevet flere bøker om denne type plager.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...