V5R1X Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Hei, Jeg er i ferd med å bytte ut min svære stasjonære PC til en forhåpentligvis mye mindre en. Jeg har kikket på ASUS Eee Box EB1012, og det er noe slikt jeg kan tenke meg. Problemet er at jeg har vanskeligheter for å finne alternativer til denne, så dermed blir det vanskelig å få et godt vurderingsgrunnlag. Mine krav: * Fysisk liten PC * Krefter til å gjøre det meste (foruten å kjøre de mest grafikk-krevende spill med toppgrafikk) * Støysvak Har lest en del reviews av ASUS Eee Box EB1012, og det virker som om at denne oppfyller mine krav. Problemet er altså å finne alternativer til denne. Her trenger jeg litt hjelp. (Det er ikke en "media-center"-PC jeg er ute etter mao.) Dessuten vet jeg aldeles ingenting om hva som er viktig å se etter ved valg av slike PC'er. Er det noen som har erfaringer med disse? Tusen takk for eventuell hjelp! Endret 6. mars 2010 av J-Core Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg har kikket litt rundt og de fleste pc'ene som har samme formfaktor som den EEE boxen har stort sett samme spec. og da er det vel naturlig å gå for den som har fått brukbar kritikk. Personlig så ville jeg vurdert en bærbar pc, der er det mye mer å velge i og den vil jo kunne brukes på akkurat samme måte med en ekstern skjerm. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Hvilke andre PC'er, som har samme formfaktor som EEE-boxen, er det du har sett på? Vet at det er en del media-center PC'er i denne formen, men er ikke hva jeg er ute etter. Har bærbar PC-fra før av, og har brukt denne en stund til stasjonært formål i tillegg, men det er altfor mye stress å hele tiden måtte gjøre plass og koble til/fra alle kabler som vanligvis går i en stasjonær PC (Høytalere, strømkabel, diverse audio-kabler, tastatur og mus osv) bare man skal en tur ut av huset. Jeg foretrekker å ha en stasjonær til stasjonær bruk altså. Og hvis man ser på bærbare PC'er i samme priskategori som EEE-boxen, så vil man også se at disse bærbare PC'ene er dårligere. Nok mye pga. man i tillegg får med skjerm og tastatur/mus i liten forpakning. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Uhm, bare fordi de kaller det media pc så betyr jo ikke det at du ikke kan bruke den til noe annet enn media. Det jeg mente var at de fleste maskinene i den størrelsen har nesten klin lik hardware, ihvertfall de få modellene som jeg fant. Men jeg skal ikke påberope meg å være noen slags ekspert på slike bokser, for meg så virker de litt sære hvis du skjønner hva jeg mener. Hva med mini/barebone varianter? Er det helt uaktuelt? De kan jo bygges ut ganske bra og er jo ikke stort større enn en skoeske. Det finnes jo også noen modeller med alt innebygd i skjermen. Jeg prøvde og finne noen tester av slike mini pc'r på nettet men som deg så fant jeg ikke noe relevant. Kanskje noen andre kan hjelpe til og bli med og drodle litt rundt dette siden jeg er best vant med pc'r på rundt metern eller bærbare. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Kunne nok ha brukt en mediacenter-PC til vanlig bruk også, men jeg er egentlig lite interessert i å betale rundt en tusenlapp ekstra for å få med DVD-spiller. Skal se litt på mini/barebone greiene. Ved første øyekast ser de litt for store ut for størrelsen jeg er ute etter. Da hadde det nok heller vært bedre å hatt PC'en innebygget i skjermen som du sier, men jeg har allerede en ganske god desktop-skjerm, så jeg tror det også er ganske utelukket. Tusen takk for hjelpen uansett. Lenke til kommentar
pirium Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Om du er interessert i å bygge selv, er kanskje denne et godt alternativ? http://old.prisguide.no/product.php?productId=109693 Her trenger du bare CPU, RAM og HDD i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå