Gå til innhold

MSI X58 Pro-E - TMPIN1 vedlig varmt

Zero-

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp fått et MSI X58 PRO-E OG i følge SiW, blir TMPIN1 opp mot 110 C når jeg spiller. Er ikke det veldig varmt? HAr den i et Antec 1200 Kabinett, med vifte i sidedøren også, hvorfor blir den så varm? Kan det ha noe med at jeg ha overklokket å gjøre? Fins det noe jeg kan gjøre for å få den kaldere?

Endret av Zero-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også mulig at dette er en utilkoblet sensor, om denne ikke er listet i BIOS med en såpass stor temp så skal du bare ignorere den.

Tror egentlig den viser rett, pga de med ring rundt er veldig varme:

post-161918-1267906487,7006_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du når 110 grader på nordbrua, så kan jeg garantere at PCen din STOPPER.

70-80 grader på nordbrua gir lockups og issues med engang, 110 er grilling og sannsynligvis død chip!

Og da skal kjøleribbene være såpass varme at du vil garantert brenne deg svært så mye med engang, og da snakker jeg ikke bare litt vondt, men seriøst brannsår!

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig et annet problem her, om du ser ekstra nøye på bildet så vil du merke at det er et spøkelse der , antar at det er det andre hovedkortet du myrdet med vannkjølinga di.

Anbefaler deg derfor å få oppgradert Ghostbusters gjengen din med nyeste versjon av BIOS og da kan det være at man får tatt knekken på spøkelset og varmeproblemene det skaper :p

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig et annet problem her, om du ser ekstra nøye på bildet så vil du merke at det er et spøkelse der , antar at det er det andre hovedkortet du myrdet med vannkjølinga di.

Anbefaler deg derfor å få oppgradert Ghostbusters gjengen din med nyeste versjon av BIOS og da kan det være at man får tatt knekken på spøkelset og varmeproblemene det skaper :p

Kan du formulere det litt annerledes? Ser ikke noe spøkelse....

Lenke til kommentar

Enig, ikke rot med bios oppdatering.

Hva slags luftgjennomstrømming er det i kabinettet? Mulig du har litt dårlig luftsirkulasjon?

Og for å dobbelsjekk temp. kan du avinstallere SIW og prøve med HWMonitor 1.15 setup

HWmonitor sier nå 98 C, satt en vifte foran, da gikk den ned til 75 C. Burde være ganske bra luftgjennomstrømning i kabinettet, da det er et Antec 1200...

Lenke til kommentar

satt en vifte foran, da gikk den ned til 75 C

Vel da er du på rett vei. Sette to vifter der da :D

opp mot 110 C når jeg spiller

Hvor mye viser det når maskin er kald/idle?

Uten vifte, lå den på ca 95 IDLE, og opp mot 110 under spilling

Nå ligger den på 75 IDLE, og 80 under spilling.

Edit: Leste litt på nettet, testet å trykke op selve kjøleribben, da ble den 5-10 C kaldere, tyder på dårlig kjølepasta, og dårlig kontakt.

Endret av Zero-
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

satt en vifte foran, da gikk den ned til 75 C

Vel da er du på rett vei. Sette to vifter der da :D

opp mot 110 C når jeg spiller

Hvor mye viser det når maskin er kald/idle?

Uten vifte, lå den på ca 95 IDLE, og opp mot 110 under spilling

Nå ligger den på 75 IDLE, og 80 under spilling.

Edit: Leste litt på nettet, testet å trykke op selve kjøleribben, da ble den 5-10 C kaldere, tyder på dårlig kjølepasta, og dårlig kontakt.

For det første vil jeg nevne at de fleste chip-produsenter garanterer at chippen skal fungere trygt opp til 100 grader. Om maskinen låser seg på 70-80, er -det- et større tegn på problemer.

At NB-en på X58 Pro-E blir varm, det kan man trygt si.. Grunnen til dette er at de har brukt kjølelimsputer til å feste kjøleren, og det er noe forbanna dritt. Omtrent den eneste måten å virkelig rette på det er rett og slett å bytte ut kjølelimet med ordentlig pasta, og gjerne kjøleren også mens man er i gang.

Dette er en litt tungvindt (men slett ikke vanskelig) prosess som skyter garantien i låret, men jeg valgte å gå denne veien, fremfor å sende kortet i retur og få tilbake et med samme problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...