Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støtdemperne framme røyk.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Peugeot 406.

Jeg skulle kjøre den i går kveld, da jeg la merke til at den oppførte seg forferdelig.

 

Det viste seg at underdelen av støtdemperen, den som spiralfjæra hviler på, har gitt helt opp.

Bilen hviler nå ikke på fjærene i det hele tatt. Hvis jeg skulle finne på å sette meg på panseret, er det ingen fjæring.

 

Bilen minner nå mest om en kameratsenket kebabtralle.

 

 

Det jeg lurer på er hvordan bilen overlevde en sekstimers kjøretøy i høy hastighet, for deretter å knekke sammen av seg selv iløpet av en treukesperiode der den stod alene i garasjen.

 

Ingen har sett eller hørt noe. Bilen klappet sammen uten pårørende rundt seg.

 

Hvordan kunne dette unngå å skje i fart? Hvorfor hadde den som kjørte slik englevakt?

 

Reint materialteknisk, altså.

 

Bilen er en Peugeot 406 bensindreven med forhjulsdrift.

 

Hvor stor skade blir det på den om den kjøres 30 meter? Det gjorde jeg nemlig før jeg innså hva den rare styringen skyldtes.

 

Og kan dette forårsake at den ikke vil stå i revers av seg selv, så jeg måtte holde girspaken i revers ved rygging?

 

Bilen er nå en skikkelig low-rider. Jeg håper ikke jeg har skadet hjullagre, sensorer, bremser, slanger osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjærer kan fint ryke mens bilen er i ro ja. Er det sprekker e.l. fra før så kan disse ryke mens bilen står. Det hele står i i enormt spenn hele tiden, og med kulde/varme og rust kan metall finne på mye rart uten oppsyn. På min MB190E røk en fjær i det jeg rygget ut av garasjen i fjor vinter, men bare på den ene siden. Her står demperne utenfor fjærene, så bilen fikk en enorm råsenk på ene siden da hele fjæra hoppa ut. Var så mye snø at jeg måtte kjøre den til det lokale verkstedet selv fordi biltralla ikke kom fram (er normalt 4 min kjøring på småveier). Måtte bare unngå rattutslag større enn omtrent 45 grader for å unngå at piggdekka tok i hjulbuene, så ble endel rygging i svingene. Brukte vel tjue minutter på en vei som vanligvis tar fire minutter. Dette gikk helt fint. Styrekula gikk på andre siden denne vinteren, også denne gangen da jeg rygget ut av garasjen. Dette var enda mer ubehageig enn fjærer som ryker, men tror ikke det var noen kobling med fjorårets fjærbrudd. Alt dette har forresten skjedd på en bil som er så godt som helt rustfri og vel EU-godkjent, men er 18 år gammel.

Lenke til kommentar

Det var selve spiralfjæra som hadde røket i to. Ikke "holderen" nederst på støtdemperen, som jeg først trodde.

 

Verkstedet (ikke merkeverksted) mener det holder å bytte den skadde fjæra, ikke støtdemperen inni, og ikke på den andre siden.

Jeg trodde at når man byttet på den ene siden, måtte man også bytte på andre siden? Eller gjelder det kun støtdemperen inni, og ikke fjæra?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Bytter bare dempere om det er lekkasje eller om de er veeldig segen. Denne "platformen" som fjæren står på kalles fjærskål og om du bytter støtdemper så får du alt dette.

Slik ser mest sannsynlig en ny demper til bilen din ut:

kybmx3.jpg

 

Det anbefales alltid å bytte demper eller fjærer parvis, men det er ikke nødvendig. Jeg skiftet en demper for å min bil gjennom eu-godkjenning, fordi jeg skulle selge den rett etter. Hadde jeg beholdt bilen hadde jeg byttet begge.

 

Er ikke å anbefale å kjøre med knekt fjær. Det kommer så klart an på hvordan den er knekt. Et eksempel:

Jeg hadde prøvetur med en Vito med ulyd h.f. Det viste seg ca halveis sank bilen kraftig på h side. Det viste seg da at fjæren hadde vært knekt, og at den hadde knekt mer, slik at fjæren ikke ble holdt oppe av fjærskålen. Jeg kjørte som en engel tilbake til verkstedet, men til ingen nytte. Fjæren stakk inn mot dekket med den spisse enden, noe som endte med en saftig punktering der dekket ble raspet kraftig opp.

 

Er fjæren fortsatt på fjærskålen etter den er knekt er det mye tryggere, men for all del kjør forsiktig.

Er det bak, er det ikke like farlig. Da vil du bare ende opp med en skamlav bil som subber lett.

 

Kan også nevne at å kjøre med knekt fjær ikke er skadelig for endeledd og andre kuler og stag i forstilling.

Lenke til kommentar

Bilen ble ferdig på allverkstedet nå. 6500 kroner.

Fjæra hadde ødelagt bremseslangen og gummimansjetten, men heldigvis ike ødelagt ABS-sensoren eller det nesten nye dekket.

 

Han byttet bare det han måtte, og bilen har meget gode kjøreegenskaper.

Jeg tok vare på part-nummeret, så jeg kan få samme type fjær på venstre side som jeg nå har på høyre, -hvis den også finner på å ryke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...