Eulogy Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 14-15 timer er jo fortsatt ganske mange timer egentlig. Men til dere andre som har tatt kjørt opp med automat, eller holder på å kjøre opp. Hvor mange timer hadde dere, eller hvor mange timer har dere tatt så langt? Jeg har kjørt mye i trafikken med motorsykkel, men regner med at det har lite å si da det er to helt vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Kona startet som skrevet mer eller mindre "fra scratch" og da gikk det noen ekstra timer. Hvis du har kjørt motorsykkel en stund, så har du (eller bør ha) trafikkforståelsen innabords. Da bruker du etpar timer til å plukke av deg tilegnede uvaner og etpar-tre timer til å lære "bilkjenningen". To vidt forskjellige kjøretøy, ja - men trafikken er somregel ganske lik. Det samme med trafikkreglene. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg tror du vil bruke like lang tid som alle andre. For å få de billigst mulig så er det kun en ting som gjelder, og det er at du for god opplæring hos mor og far før du drar videre til kjørelæreren. Hvis du ikke behersker bilen sånn passe før du kommer til kjørelæreren må du ha timer på det før du kan gå over til neste trinn. Ergo, behersker du bilen (automat eller manuell) når du kommer til kjørelæreren så er det penger å spare. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Som oftest er utfordringen ved å starte på kjøreskolen ikke hvilken type gir det er på bilen, men heller det trafikale og trafikkforståelse. Om du sparer på å kjøre med automat kan umulig noen besvare deg da det kommer an på deg som person. Mitt råd er uansett som alltid å ta førerkortet på manuell. Det kan som nevnt være et øyeblikk man trenger lappen på dette også, og da kommer man ikke langt med førerkort på manuell kasse. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Du har helt rett. Det kommer ann på personen. Har blitt tilbudt en uforpliktende prøvetime, og jeg kommer nok til å benytte meg av den. Noen som vet om jeg må være ferdig med førstehjelp før jeg begynner med kjøretimer? Etter de nye forskriftene så trenger man bare førstehjelp og mørkekjøring etter at man har fylt 25år, men sier ingenting om man må ha vært ferdig med førstehjelp før man setter igang med kjøretimene. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Du må ha trafikalt grunnkurs før du får lov til å øvelseskjøre, der inkluderer bla førstehjelp. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Hvis man er under 25år ja. Jeg er over 25år og trenger ikke trafikalt grunnkurs. Nye forskrifter fra 1/7-09. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Uansett må du ta det før du øvelseskjører, så enkelt er det. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Ved føreropplæring vil du tok tape kanskje et par tusenlapper ved å lære deg gir. Men resten av livet skal jeg love deg at du tjener så sykt mye på å ha tatt manuelt gir, imotsetning til automat. Om du er på ferie, og skal leie bil, er det ikke sikkert forhandleren har automatgir. I arbeidslivet, om du må kjøre noe eller hente noe i en varebil, får du ikke gjort dette om bilen er manuell. Samtidig koster automatgira bil ca 10'000 mer, går som oftest kortere enn samme type bil med manuelt gir. Eks. du tar lappen, der du kun kan kjøre automat. I løpet av dine neste 20 år, har du hatt 8 biler som har gått 250'000, før girkassa tar kvelden. Om du hadde hatt manuelt gira biler kunne dette vært 4 biler som har gått 500'000 hver, før de takka for seg. Selvfølgelig har det mye å si om du følger alle servicer og er flink med vedlikeholdet, men sånn generelt sett. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Hvis man er under 25år ja. Jeg er over 25år og trenger ikke trafikalt grunnkurs. Nye forskrifter fra 1/7-09. Uansett må du ta det før du øvelseskjører, så enkelt er det. Hva er egentlig rett her? Har man en forskrift som gir personer over 25 år fritak for trafikalt grunnkurs må vel dette også gjelde for øvelseskjøring, ellers gjør ikke forskriften noen nytte? Dette har ikke noe å si for meg, men spør av generell interesse. Jeg tar gjerne en link til aktuell forskrift. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Trafikkopplæringsforskriften § 8-2. Personer som er unntatt fra kravet om trafikalt grunnkurs Unntatt fra kravet om trafikalt grunnkurs er: a) personer som tidligere har gjennomført trafikalt grunnkurs, b) innehavere av norsk førerkort eller kompetansebevis som har eller har hatt førerett i klasse A1, A, B, M 146, M 147, S eller T, c) personer som har fylt 25 år, d) personer som har eller har hatt førerett som anerkjennes for kjøring i Norge etter forskrift 19. januar 2004 nr. 298 om førerkort m.m. kapittel 8, 9 og 10. Personer som er unntatt etter første ledd bokstav b) på grunn av førerett i klasse M 146, S eller T og personer som er unntatt etter første ledd bokstavene c) og d) skal likevel ha opplæring i kjøring i mørket og førstehjelp. Man skal med andre ord ha bare deler av kurset. Mer rundt det praktiske vet jeg ikke, er ikke aktuelt for min del. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Dette fant jeg. Nye forskrifter fra 01.07.093. juli 2009 Trafikalt grunnkurs. Obligatorisk opplæring etter gammel modell før 01.01.2005 * Har du fylt 25 år trenger du ikke Trafikalt grunnkurs for å kunne øvelseskjøre. * Har du fylt 25 år må du ha gjennomført førstehjelp og mørkekjøringsdemonstarsjon før førerprøven. Unntak om mørkekjøring i den lyse årstiden gjelder selvsagt her også. * All obligatorisk opplæring etter gammel modell er "nullet ut" og vil ikke godskrives etter forskriften fra 2004. * Slik opplæring vil nå være så gammel at den ventelig ikke har noen effekt, så dette er en helt naturlig endring. * Om det av en eller annen grunn skulle være urimelig for den enkelte, er det en dispensasjonsmulighet for regionvegkontoret etter §31-4, men det stilles strenge krav og er neppe noe en kan regne med. Betyr altså at jeg ikke trenger trafikalt grunnkurs iogmed at jeg er over 25år. Har også fått dette bekreftet fra en kamerat som er kjøreskolelærer, samt en annen trafikkskole. Så da har KVTL feil. Men jeg kan se at det kan være en fordel for mange å få med seg trafikalt grunnkurs. http://www.trafikalt-grunnkurs-sentralen.no/trafikaltgrunnkurs.html Edit: Ser at KVTL har kommet med det svar også. Men som jeg sa tidligere, man trenger førstehjelp og mørkekjøring. Endret 9. mars 2010 av Eulogy Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Ok, da har jeg lest feil.. Har aldri lest den siden du linket til der. Man trenger med andre ord ikke førstehjelp og mørkekjøring før man øvelseskjører, kun når man skal kjøre opp. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Se der ble det oppklart ja! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 (endret) Jeg slet med giringen, og ble anbefalt å ta automatlappen. Jeg har aldri angret på at jeg bet tenna sammen og skjerpet meg. De penga og den tiden jeg brukte ekstra var verdt det. Jeg ser at mange "reklamerer" for automatgir ved at det gir mindre å tenke på. Er det virkelig så vanskelig å gire, da? Jeg har hovedsaklig kjørt med manuell kasse, og nå sitter det fullstendig i fingrene. Jeg har aldri følt noe behov for å slippe giringen. Jeg føler at det gir meg kontroll over bilen, særlig på dårlig føre. Håper du tenker nøye gjennom dette. Selv om du kjøper en bil med automatgir, vil du garantert komme opp i situasjoner der du skulle ønske du hadde denne ekstra kompetansen. Selvsagt kan du ta dette senere, hvis du synes det blir litt mye opplæring på en gang, men det er såvidt jeg har forstått det hovedsaklig folk med spesielle behov som gjør dette. De fleste kan lære seg å kjøre manuellt. Uten at jeg kan komme med kilder, har jeg hørt at påstanden om at automatkasse = sikkerhet fordi det er mindre å konsentrere seg om, er diskreditert. Hvis du har kontrol på den (det får du garantert etterhvert) så bidrar den til at du konsentrerer deg MER om kjøringen, ikke bare sitter der og er passasjer. Endret 12. mars 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2010 Har fått en uforpliktende gratis prøvetime imorgen med automatgir. Så da får vi se hvordan det er. Er selv veldig spent, jeg kan tross alt ikke kjøre bil fra før. Jeg har planer om å kjøre opp med manuell etterhvert, men akkurat nå så vil jeg gjerne fokusere på automatgir. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. mars 2010 Del Skrevet 12. mars 2010 Er vel ikkje så mykje billigare å ta lappen med kun automatgir samanlikna med manuellgir. Mesteparten av kjøyretimane går med på å lære oversikt over trafikken, plassering, bruk av lys, bruk av speil, osv. Sjølve giringa lærer du underveis utan at du treng å bruke mykje tid på kun det. Det einaste eg kan tenke meg er at du slepp unna med eit par timar sida du slepp å lære bakkestart med manuellgir, men bortsett frå det er det ikkje mange av kjøyretimane som fokuserer på giring. Med mindre du har fysiske problemer som f.eks manglande følelse eller bevegeligheit i venstrefoten eventuellt berre har store problemer med å handtere manuellgir så bør du kjøyre opp med manuellgir. Du vil nok fort angre på at du kun lovleg kan kjøyre bil med automatgir. Ein ting er at du må passe på at alle bilane du kjøper er bilar med automatgir, men det kan også av og til være greit å ha muligheita til å låne ein bil med venner, familie eller jobben utan å måtte tenke på kva type gir som bilen har. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2010 Som jeg sa så kommer jeg nok til å ta manuell etterhvert, men nå fokuserer jeg på automat. Hadde min første time idag, og det gikk bra. Læreren sa at han så at jeg har vært i trafikken før, og det er vel positivt. Han nevnte et par ting som jeg kan øve litt mer på. Regner med at det kommer til å sitte mer etterhvert. Dessuten følte jeg meg mer komfortabel med automat, spesielt når jeg slipper å forholde meg til clutch. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Kjørte opp i februar med manuell giring, selvom jeg bare har øvelseskjørt hjemme med automat. Min første time hadde jeg automat, bare for å se hvordan jeg lå ann mtp trafikkbildet osv. Etter det har jeg bare kjørt manuelt med lærer. Jeg hadde få ekstra timer utenom det obligatoriske og i ettertid syntes jeg det er veldig greit at jeg tok lappen med manuellgir. Har f.eks lånt bil av kompis osv noe jeg ikke kunne gjort hvis jeg ikke hadde kjørt opp med automat. Personlig følte jeg at det å ta lappen med automat ble litt halveis, derfor vil jeg heller ha de ekstra timene som det ble. Giring er ikke så vanskelig å lære seg, litt vrient i starten å få til clutch-gass-balansen, men det kommer fort. Og det er uansett ikke det om du kan gire sensor passer på heller hvis det er en bekymring. Vet ikke om jeg svarte på noe du lurte på eller om jeg bare skrev bs, menmen, sånn kan det gå. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Giringa er den enkle delen med manuellkasse, det dei fleste slit med er clutch-følelse/gripepunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå