Gå til innhold

Spørsmål angående automatgiret bil og førerkort

Eulogy

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt førerkort ved å kjøre en automatgiret bil? Lurer da på om de som har gjort det generelt sett bruker færre timer og penger enn ved vanlig måte, altså med manuelt gir.

Noen som har en statistikk kanskje, eller har noe mer info. Jeg vil ikke ha en diskusjon der de fleste mener at det bare er tøys med automatgir osv osv. Det kan diskuteres andre steder, bare ikke her. Er ikke interessert i å høre de forskjellige grunnene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanlig klasse B, altså inkludert manuelt gir, men ser for meg at hovedgrunnen til at noen velger å ta lappen på automatgir er at det er "enklere". Skriver "enklere" fordi det i min mening ikke har noen forskjell så snart man kommer igang.

En annen grunn kan være nedsatt førlighet i ben.

Lenke til kommentar

Nå kan man jo velge selv hvor mange timer man vil ha utover det obligatoriske, så selv om jeg ikke kan vise til noen statistikk vil jeg TRO at det kan være litt lettere (altså kreve litt mindre tid) med automat enn manuell, men jeg har aldri kjørt automat så det blir vanskelig for meg å sette dem opp mot hverandre på den måten. Uansett kan man jo kompensere med flere timer hjemme i stedet uansett hva man tar, så det er kun de obligatoriske timene (som jeg ikke har oversikt over på stående fot) som er nødvendig. Det er vel neppe noen forskjell mellom automat og manuell der?

Lenke til kommentar

Nå kan man jo velge selv hvor mange timer man vil ha utover det obligatoriske, så selv om jeg ikke kan vise til noen statistikk vil jeg TRO at det kan være litt lettere (altså kreve litt mindre tid) med automat enn manuell, men jeg har aldri kjørt automat så det blir vanskelig for meg å sette dem opp mot hverandre på den måten. Uansett kan man jo kompensere med flere timer hjemme i stedet uansett hva man tar, så det er kun de obligatoriske timene (som jeg ikke har oversikt over på stående fot) som er nødvendig. Det er vel neppe noen forskjell mellom automat og manuell der?

Man kan velge selv? Er vel læreren som bestemmer om eleven er klar for oppkjøring, så da kan man vel ikke velge selv? Her er et eksempel på obligatorisk, og det forutsetter at man er ferdig med trafikalt grunnkurs inkludert mørkekjøring.

Veiledningstime - trinn 2 Kr. 545,-

Glattkjøring Kr. 3 050,-

Baneleie - NAF Kr. 950,-

Veiledningstime - trinn 3 Kr. 545,-

Veiledningstime - trinn 3 Kr. 275,-

5 timer landevei/forbikjøring Kr. 3 360,-

Langkjøring med planlegging og oppsummering Kr. 2 640,-

Leie av bil til førerprøven kr. 1800.-

Sum: Kr. 13165,-

HValder: Riktig. Jeg er klar over det, men det er ikke det jeg lurer på. :)

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar

Ikke svar på det du lurer på, men jeg tror en eventuell innsparing på enklere kjøreopplæring fort vil bli spist opp av begrenset utvalg av bruktbiler med automatkasse, nybil med automatkasse koster mer og drikker mer.

Hadde du vært i USA eller et annet land det er vanlig, ville ikke det vært noe tema, men slik er det ikke her.

Endret av HaraldCL
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt opp med automat så kan vel svare for meg ;)

1) Det krever færre timer om du sliter med å få kontroll på clutching/giring etc.

2) Du kan kun kjøre automatbiler, du kan dog kjøre opp på nytt senere for å få manuell og

3) Bilene koster ofte noe mer ja, men samtidig går forsikringsprisen ned da automatgir er et "sikkerhetselement". Dvs at du får en mindre ting å tenke på, og kan dermed konsentrere deg mer om trafikkbildet.

Lenke til kommentar

Harald: Har tittet på finn.no og der virker det som det er greit utvalg med automatgiret biler. Når det gjelder nye biler så varierer tilleggprisen på automatgir. Alt fra 10k og oppover har jeg sett. Men jeg bekymrer meg egentlig ikke så mye over det.

Man kan vel eventuelt kjøre opp med manuell etterhvert hvis man føler for det etterhva jeg har forstått. Først og fremst er jeg ute etter mer info, så får jeg tenke grundig over hva jeg skal gjøre.

Edit: Se der ja. Nå kom Ueland med litt info. Kjørte du med automat på alle kjøretimene, eller bare selve oppkjøringa?

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar

Angående forsikringspremie er det marginal forskjell. Av nyskjerrighet testet jeg tidligere i år på nettbanken, for å se hvor stor forskjellen var på et par-tre tilfeldig valgte biler. Besparelsen var da ca 200-400 kr pr. år (husker ikke eksakte tall, men noe i den duren), altså uvesentlig. Nå skal det sies at forsikringer er komplisert, så andre kan gjerne få større utslag enn dette uten at det er noe overraskende. Likevel tror jeg ikke det er det viktigste argumentet.

Lenke til kommentar

Bilene koster ofte noe mer ja, men samtidig går forsikringsprisen ned da automatgir er et "sikkerhetselement". Dvs at du får en mindre ting å tenke på, og kan dermed konsentrere deg mer om trafikkbildet.

Det stemmer helt sikkert, grizzlyx har jo også sjekket opp prisene for et selskap. Det overrasker meg at det er slik. Jeg har kjørt en drøss av forskjellige biler, mye grunnet jobb, og mener helt klart at man har bedre kontroll med en manuell kasse, spesielt på glatta. Det å f.eks. kunne bremse med gir og pedal samtidig er i min mening en stor fordel. (Ja, jeg vet at man kan låse en automatkasse i et gir, men det blir aldri det samme. Dette gjelder og bare lavere gir.)

Lenke til kommentar

Edit: Se der ja. Nå kom Ueland med litt info. Kjørte du med automat på alle kjøretimene, eller bare selve oppkjøringa?

Skal man ta førerkort med automat så bruker man også automatgiret bil på kjøretimene.

Jeg vurderte også å ta førerkort kun på automat da familien kun har automatgiret bil å kjøre med.

Skal man lære manuell giring fra scratch på kjøreskolen må man regne med flere kjøretimer enn ved å kjøre automatgiret bil. Men jeg valgte uansett manuell da jeg føler det er veldig kjekt å ha. Mindre begrensninger, også har jeg hørt at det kan være litt risky å kjøpe eldre biler med automat, da de gjerne bruker mer suppe, og kan bli litt slitne (?), og at dersom kassa ryker er man i deep shit.

Lenke til kommentar

Tar automatlappen sjæl fordi vi har bare automatbiler og manuelt gir er latterlig unødvendig (med mindre man synes det er "gøy" å gire). De nyeste typene automatgir (som kom for et par år siden) fungerer også mer effektivt for å komme opp i hastigheter, så hvis du ikke får øvelseskjørt hjemme med manuell så ser jeg ingen grunn til å ta manuelt-lappen, det er bare mer kjøretimer og i bunn og grunn "unødvendig" om du skal ha en bil med automatgir.

Lenke til kommentar

Tar automatlappen sjæl fordi vi har bare automatbiler og manuelt gir er latterlig unødvendig (med mindre man synes det er "gøy" å gire). De nyeste typene automatgir (som kom for et par år siden) fungerer også mer effektivt for å komme opp i hastigheter, så hvis du ikke får øvelseskjørt hjemme med manuell så ser jeg ingen grunn til å ta manuelt-lappen, det er bare mer kjøretimer og i bunn og grunn "unødvendig" om du skal ha en bil med automatgir.

Nja, unødvendig er det vel absolutt ikke. Når er det jo flere folk som kjører manuell enn automat da. Kan være greit å ha manuell ettersom man da kan kjøre begge typer i tilfelle du må låne bil eller kjøre firmabil whatsoever. Har man virkelig så problemer med giring, er det vel bare å øve mer hjemme (hvis mulig) isteden for å la kjøreskolen lære deg det.

Lenke til kommentar

Nja, unødvendig er det vel absolutt ikke. Når er det jo flere folk som kjører manuell enn automat da. Kan være greit å ha manuell ettersom man da kan kjøre begge typer i tilfelle du må låne bil eller kjøre firmabil whatsoever. Har man virkelig så problemer med giring, er det vel bare å øve mer hjemme (hvis mulig) isteden for å la kjøreskolen lære deg det.

Må si meg enig med deg brutter :p. Skal du lære å kjøre manuell hos en kjøreskole blir det fort dyrt. Husk at du skal ha så god kontroll på giringa at du ikke skal trenge å tenke på det når du kjører opp.

Men samtidig er det jævlig kjekt også. Er vel bare to biler av de ganske mange jeg har lånt som har hatt automatkasse.

Lenke til kommentar

Folkens folkens. Jeg er klar over fordelene med å ta førerkortet med manuell, og det er en diskusjon jeg ikke vil ta her. Først og fremst vil jeg vite om det er mye å spare ved å ta førerkortet med automat og om det går fortere enn ved den vanlige måten. Dessuten har jeg fått inntrykk av at biler med automatgir blir mer og mer populært, og at salget har tatt seg opp siste årene.

Ikke alle har mulighet til å øve med manuell heller, så da kan automat være en fordel. For min egen del så har jeg alltid sagt at den dagen jeg får førerkort så skal jeg kjøpe en bil med automatgir. Ikke har jeg mulighet til å øve, ikke driter jeg penger, og har derfor ikke lyst til å bruke f.eks 10k ekstra for å lære manuell. En kamerat som er kjøreskolelærer har sagt at man MÅ regne med å bruke hvertfall 25k. Så hvis jeg i tillegg skal bruke masse penger på å lære manuell, så blir det fryktelig dyrt.

Lenke til kommentar

En kamerat som er kjøreskolelærer har sagt at man MÅ regne med å bruke hvertfall 25k. Så hvis jeg i tillegg skal bruke masse penger på å lære manuell, så blir det fryktelig dyrt.

Eg brukte vel 20k når eg kjørte opp og eg hadde mange køyretimar over det som er krevd, eg nekter å tru at det kan koste over 25k.

Hvis du vil spare peng så er det berre ei løsning: Køyr mykje utenom køyretimane.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Kona kjørte opp til automat da hun plundret masse med å lære seg clutch/gir (med meg). Vi regner med hun sparte rundt 10 timer på dette.

Fordelen vi ser i dette er selvfølgelig penger spart i tillegg til kortere opplæringstid. Når hun nå har kjørt et års tid og har det kjøretekniske "i fingrene", så begynner vi å øve med manuelt gir.

Hun kan senere kjøre opp til manuelt ved kun å avlegge ny førerprøve med en mnuellgiret bil.

Lenke til kommentar

Hvalder: Jeg har ikke mulighet til å øvelseskjøre mye. Vet ikke når du tok lappen, men med alt det obligatoriske pluss noen kjøretimer så ender man fort opp over 20k. Så det med minst 25k er ikke langt unna realiteten.

Bikeridr: Husker du hvor mange timer totalt hun brukte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...