Gå til innhold

2 pcer på ADSL fra telenor. HUBingen router


Npt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er spørsmålet om det går ann å dele internett mellom 2 Pc er uten ruter så er svaret nei. Det du kan gjøre er å bruke den ene pc en som ruter om den har 2 nettverkskort. XP har der en innebygd funksjon kalt internett sharing eller noe. Vet ikke helt hvordan man gjør det i praksis, men skal ikke være vasnkelige saker.

Om jeg ikke traff hva du lurte på så beklager jeg.

Lenke til kommentar

Jo det hjalp meg litt. Men vi har fått til å dele internett på mitt bluecom abbonement med samme hub uten noesomhelst innstillinger, bare plugg and play. Er det bare telenor som er sære som vanlig ?

EDIT : jeg har win xp pro corp, han har win xp home(ÆSJ)

Lenke til kommentar
Jo det hjalp meg litt. Men vi har fått til å dele internett på mitt bluecom abbonement med samme hub uten noesomhelst innstillinger, bare plugg and play. Er det bare telenor som er sære som vanlig ?

Nei, man ha ruter når man deler en internettilkobling. Uten kjenskap til bluecom så virker det sansynlig at det da er en innebygd ruter i modemet du fikk med bluecom. Slik er det med de modemene Nextgentel leverer ut, de har innebygd ruter. Derfor kan det se ut som at man bare trenger er hub, men det brukes alikavell en ruter. Den er bare innebygd i modemet. Jeg vet at de modemene telenor leverer ikke har innebygd ruter.

Lenke til kommentar

Skal du sette oppe en egen pc som ruter? Da kan du bruke Clarkconect, det er en linux distro laget spesielt for det. Den innstalerer du på pc'en, og er regnet for å være en av de beste. Ulempen er at den sletter alt som er på hardisken.

Ellers så kan du bruke et program på den pc'en som gjør den til en ruter. jeg har ikke erfaringer med slike programmer selv. Om du har XP så har du denne funksjonen som jeg snakket omm, Internett connection sharing. Hvor den ligger og hvordan du setter den opp vet jeg ikke. På forumet her fant jeg denne lille forklaringen;

Enkelt og greit...

 

Properties på connection -> Sharing -> enable internet connection sharing. (også kalt ICS)

 

Det kan være du er nødt til å bridge nettverkskortene

Høres ikke spesielt avansert ut.

Lenke til kommentar

Med stjelehor så MÅ man ha en eller anna form for router. Enten en dedikert hardware router, eller en PC med (minst) 2 nettverkskort. (Mulig det går med USB/Firewire-nettverk også). I WinXP og 2000 er det innebygd software for å dele internet. Du bare velger properties/egenskaper på internet-forbindelsen, og der inne skal du finne et sted det står "Internet connection sharing". Etterpå er det godt mulig du må sette inn DNS-serverene manuelt på de andre PC'ene i nettverket. I tillegg må du også kanskje sette inn Gateway på de andre maskinene. DNS-serverne finner du ved å skrive IPCONFIG /ALL på maskina som er kopla til modemet. (Når du er koplet opp mot internet). Gateway skal settes til IP'en (på lokalnettet. IKKE "internet"-IP'en) til maskina som er koplet til internet.

 

I Win2000 er det ca. det samme som må gjøres, bortsett fra at du må bruke RASPPPOE software som du laster ned fra telenor. Bruker du den medføælgende CD*en fra telenor så får du ikke valgt Internet Connection Sharing.

 

Med f.eks. Tele2 så er det utrolig simpelt. Du bare kopler modemet til en HUB/Switch og så får hver maskin (max 3) egen "Internet"-IP. Du slipper også å måtte kople opp hver gang du skal på nett/har reboota maskina, og du slipper å innstallere noen form for software. Er bare å plugge maskina i modemet og så funker det.

Lenke til kommentar

usj må jeg drive og styre inne i dos med ipconfig osv? jaja, got to be a first time for everything.

takk for hjelp, har 2 nettverkskort nå, et onboad og et eksternt, skal kameraten min koble sin i det eksterne så konfigurerer jeg det ?

Lenke til kommentar
Nei, man må ha ruter når man deler en internettilkobling.

 

pssch jeg deler min chello mellom to datamaskiner med en hub fra clasern. Et nettverkskort fra clasern og et fra chello brukes... tviler på at det er ruter i disse....

Jeg var kansje litt brå.

Det jeg mente er at man trenger en ruter for å dele en ekstern IP. Om dere begge motar en egen ekstern IP så trenger dere ikke ruter, men det er ikke så mange ISP som gir deg det. De fleste gir deg bare en ekstern IP som du så må dele med en ruter.

Enten har chello det slik at de gir ut en ekstern IP til hver av de, eller så er det en ruter innebygd i modemet.

Lenke til kommentar
usj må jeg drive og styre inne i dos med ipconfig osv? jaja, got to be a first time for everything.

takk for hjelp, har 2 nettverkskort nå, et onboad og et eksternt, skal kameraten min koble sin i det eksterne så konfigurerer jeg det ?[/quoe]

Du må enten kople en HUB/Switch til nettverkskorter som går til lokalnettet, eller bruke en kryssa TP-kabel rett i en annen maskin.

 

Og det eneste du trenger å gjøre i "dos" er å skrive "IPCONFIG /ALL" da kommer DNS'ene opp i en liste. Utrolig enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...