Orwandel Skrevet 6. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2010 "Den e brun!" Har hørt det uttrykket en del, og skjønner for så vidt hva det betyr (OK!). MEN hvor kommer det fra? HVA er det som er brunt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 6. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2010 Tar jeg ikke feil kommer det fra Hotel Cæsar... Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2010 Tar jeg ikke feil kommer det fra Hotel Cæsar... Da tar du nok grundig feil.. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Er det et så obskurt uttrykk? :O Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Tar jeg ikke feil kommer det fra Hotel Cæsar... Da tar du nok grundig feil.. Ikke så bastant nå, mister - han har faktisk helt rett. Uttrykket kom fra Hotel Cæsar, fra Svein, om ikke jeg husker feil?Er ikke sikker, men HC var de hvertfall. Bare en saying, betyr bare OK som sagt. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Tar jeg ikke feil kommer det fra Hotel Cæsar... Da tar du nok grundig feil.. Ikke så bastant nå, mister - han har faktisk helt rett. Uttrykket kom fra Hotel Cæsar, fra Svein, om ikke jeg husker feil?Er ikke sikker, men HC var de hvertfall. Bare en saying, betyr bare OK som sagt. Jeg har hørt uttrykket LEEEEEEENGE før Hotel Cæsar ble påtenkt, så det har IKKE sin opprinnelse derfra. Det er jeg helt sikker på, ergo tar han nok meget grundig feil. Det er ikke betydningen jeg er ute etter, den vet jeg (se første post). Og ingen "saying" er "bare". Alt har en opprinnelse. Det er altså denne jeg er ute etter her. Endret 7. mars 2010 av Aurvan Lenke til kommentar
2cool Skrevet 8. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2010 Ikke så bastant nå, mister - han har faktisk helt rett. Uttrykket kom fra Hotel Cæsar, fra Svein, om ikke jeg husker feil?Er ikke sikker, men HC var de hvertfall. Eller Pelle kanskje? Gaaad Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Her jeg kommer fra betyr "den er brun" det samme som "den er fin/grei". Edit: hvor det kommer fra vet jeg dessverre ikke, har bare hørt folk si det. Endret 8. mars 2010 av Minus Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 12. mars 2010 «Den er brun» er så vidt jeg har forstått et bergensuttrykk, men hvilken opprinnelse det har ut over det, har jeg ikke klart å finne ut av. Da jeg spurte Språkrådet om uttrykket, fant de det bare i én enkelt kilde, og det var en forholdsvis ny slangordbok utgitt i Oslo. De kunne ikke si noe om opprinnelsen, men anbefalte å ta kontakt med en talemålsforsker ved Universitet i Bergen. At uttrykket ikke kommer fra Hotel Cæsar, er i alle fall hevet over enhver tvil. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mars 2010 «Den er brun» er så vidt jeg har forstått et bergensuttrykk, men hvilken opprinnelse det har ut over det, har jeg ikke klart å finne ut av. Da jeg spurte Språkrådet om uttrykket, fant de det bare i én enkelt kilde, og det var en forholdsvis ny slangordbok utgitt i Oslo. De kunne ikke si noe om opprinnelsen, men anbefalte å ta kontakt med en talemålsforsker ved Universitet i Bergen. At uttrykket ikke kommer fra Hotel Cæsar, er i alle fall hevet over enhver tvil. Har flyttet til Bergen nylig, så det passer jo bra. Skal vurdere det alt etter behovet for å faktisk vite opprinnelsen. Den er nøttebrun. Lenke til kommentar
georgios Skrevet 20. september 2010 Rapporter Del Skrevet 20. september 2010 Gammel tråd, men om du fortsatt lurer så kommer uttrykket fra gamle Hansareklamer. Spiller på at flasken er brun. Siden det ble brukt i de reklamene er det mulig uttrykket er enda gamlere, men cæsar er ikke opprinnelsen i alle fall. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 20. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september 2010 Vet du når dette uttrykket ble først brukt i slike reklamer? Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 15. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2010 Vet du når dette uttrykket ble først brukt i slike reklamer? Er Bergenser selv, og kan bekrefte at jeg har hørt dette uttrykket i bruk for mer enn 15-20 år siden i Bergen. Om det er Hansa vet jeg ikke, men min assosiasjon går (merkelig nok) umiddelbart til avføring. Som i spørsmålet fra vitsen om hva som er det store samtaleemnet blant gutter i forskjellige aldre. Når man er pensjonist/gamlings å er det "Hvordan var avføringen?" og dermed "Den e bruuun"... Helt sikkert ikke rett, men det jeg assosierer med den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå