Gå til innhold

Uttrykket "Den er brun", opprinnelse?

Orwandel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke feil kommer det fra Hotel Cæsar...

Da tar du nok grundig feil..

Ikke så bastant nå, mister - han har faktisk helt rett. Uttrykket kom fra Hotel Cæsar, fra Svein, om ikke jeg husker feil?Er ikke sikker, men HC var de hvertfall.

Bare en saying, betyr bare OK som sagt.

Jeg har hørt uttrykket LEEEEEEENGE før Hotel Cæsar ble påtenkt, så det har IKKE sin opprinnelse derfra. Det er jeg helt sikker på, ergo tar han nok meget grundig feil. Det er ikke betydningen jeg er ute etter, den vet jeg (se første post).

Og ingen "saying" er "bare". Alt har en opprinnelse. Det er altså denne jeg er ute etter her.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

«Den er brun» er så vidt jeg har forstått et bergensuttrykk, men hvilken opprinnelse det har ut over det, har jeg ikke klart å finne ut av. Da jeg spurte Språkrådet om uttrykket, fant de det bare i én enkelt kilde, og det var en forholdsvis ny slangordbok utgitt i Oslo. De kunne ikke si noe om opprinnelsen, men anbefalte å ta kontakt med en talemålsforsker ved Universitet i Bergen.

At uttrykket ikke kommer fra Hotel Cæsar, er i alle fall hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar

«Den er brun» er så vidt jeg har forstått et bergensuttrykk, men hvilken opprinnelse det har ut over det, har jeg ikke klart å finne ut av. Da jeg spurte Språkrådet om uttrykket, fant de det bare i én enkelt kilde, og det var en forholdsvis ny slangordbok utgitt i Oslo. De kunne ikke si noe om opprinnelsen, men anbefalte å ta kontakt med en talemålsforsker ved Universitet i Bergen.

At uttrykket ikke kommer fra Hotel Cæsar, er i alle fall hevet over enhver tvil.

Har flyttet til Bergen nylig, så det passer jo bra. Skal vurdere det alt etter behovet for å faktisk vite opprinnelsen.

Den er nøttebrun.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Vet du når dette uttrykket ble først brukt i slike reklamer?

Er Bergenser selv, og kan bekrefte at jeg har hørt dette uttrykket i bruk for mer enn 15-20 år siden i Bergen. Om det er Hansa vet jeg ikke, men min assosiasjon går (merkelig nok) umiddelbart til avføring. Som i spørsmålet fra vitsen om hva som er det store samtaleemnet blant gutter i forskjellige aldre. Når man er pensjonist/gamlings å er det "Hvordan var avføringen?" og dermed "Den e bruuun"... Helt sikkert ikke rett, men det jeg assosierer med den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...