Gå til innhold

Opp i vekt, mere muskler, pf drikker.. !

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er da en gutt på 17 år, er ca 175 høy og veier ca 55 kg, altså, jeg er ikke så stor, men høyden plager meg ikke noe særlig egentlig, men er det med vekta, jeg vil gjerne legge på meg, men ikke som fett, men muskler. Så jeg gikk litt inn på proteinfabrikken og fant noen sånne whey tech drikker og sånn, er det noe jeg burde kjøpe, også da drikke etter at jeg har trent, og hvordan burde jeg trene?

http://www.proteinfabrikken.no/

Eller er det kanskje noen andre drikker jeg burde velge enn dem whey tech??

På forhånd tusen takk :)

Endret av Dicorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg.

Hold deg unna mye løping,sykling og annen kardiotrening.Iallefall fylle på det du har brukt etterpå. Spis oftere. Prøv å ikke gå inn i fella med havregrøt,kylling,potet og pasta vær dag, Det er vanskelig å holde. For å oppnå muskler trenger du minimum 7%fett på kroppen. Så ikke sats på å kjøre ekstremt tungt i begynnelsen. Det er fort gjort å miste vekta du har oppnådd når(hvis?) du slutter å trene i perioder. Du trenger karbohydrater for å gå opp i vekt,men også proteiner for å bygge og vedlikeholder muskler. Hvis du stagnerer helt med å øke motstand på vekter kan du prøve kreatin. Protein i pulverform er ofte billigere enn proteiner du inntar i form av mat (f.eks en svinestek). Selv bruker jeg prozyme fra tn.no da den byr på 50/50 myse og kasein.(raske og seine proteiner)

Hva trener du? Treningsstudio ?

Det er mange forskjellige meninger rundt temaet,og sikkert mange som er uenig med meg, men finn noe du tror fungerer,og prøv deg fram.

Lenke til kommentar

Nei, ikke pf drikker.

Mat

Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg.

Hold deg unna mye løping,sykling og annen kardiotrening.Iallefall fylle på det du har brukt etterpå. Spis oftere. Prøv å ikke gå inn i fella med havregrøt,kylling,potet og pasta vær dag, Det er vanskelig å holde. For å oppnå muskler trenger du minimum 7%fett på kroppen. Så ikke sats på å kjøre ekstremt tungt i begynnelsen. Det er fort gjort å miste vekta du har oppnådd når(hvis?) du slutter å trene i perioder. Du trenger karbohydrater for å gå opp i vekt,men også proteiner for å bygge og vedlikeholder muskler. Hvis du stagnerer helt med å øke motstand på vekter kan du prøve kreatin. Protein i pulverform er ofte billigere enn proteiner du inntar i form av mat (f.eks en svinestek). Selv bruker jeg prozyme fra tn.no da den byr på 50/50 myse og kasein.(raske og seine proteiner)

Det som er bold er jeg uenig med.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg trenger noen få ganger på treningsstudio, er ikke så ofte for blir mye strss med skole, jobb og kjæreste nå for tiden, så er der 1 - 3 ganger i løpet av to uker...

Da begyner ejg ofte med 10 løping, så går jeg over til situps (på sånn aparat) derrestter over til vekter og forskjellige aparater for og trene armene og fortsetter med bare forskjellige øvelser på aparatene som er der..

Men jeg vurderte og satse mere på og gå opp i vekt, så jeg kan sikkert få til og trene flere ganger :)

Så, den big mass gainer eller whey tech er ikke noe jeg burde begyne med??

Det er vel noen sånn protein shake eller karbohydrat shake som kan hjelpe meg på vei hvertfall da ? Er det ikke?!?

Lenke til kommentar

Jeg trenger noen få ganger på treningsstudio, er ikke så ofte for blir mye strss med skole, jobb og kjæreste nå for tiden, så er der 1 - 3 ganger i løpet av to uker...

Da begyner ejg ofte med 10 løping, så går jeg over til situps (på sånn aparat) derrestter over til vekter og forskjellige aparater for og trene armene og fortsetter med bare forskjellige øvelser på aparatene som er der..

Men jeg vurderte og satse mere på og gå opp i vekt, så jeg kan sikkert få til og trene flere ganger :)

Så, den big mass gainer eller whey tech er ikke noe jeg burde begyne med??

Det er vel noen sånn protein shake eller karbohydrat shake som kan hjelpe meg på vei hvertfall da ? Er det ikke?!?

Det er akkurat det samme som mat, bare i pulverform. Om du ikke får i deg det du trenger i fra kosten, så er det noe du burde begynne med jo.

Lenke til kommentar

Selfølgelig klarer han å få i seg mat. Eneste grunnen for at TS vil så gjerne prøve ut proteindrikker er jo for at det er så kult og de store gutta på gymmen bruker det.

Protein drink: 2 glasses milk, ½ cup nonfat milk solids, one egg,

½ cup ice cream. Mix in a blender.

The Arnold Way.

La meg sette opp en simpel diet og endre den etter klokken;

Frokost kl 7:

3 glass med melk (ca 5dl)

2 egg stekt med tunfisk eller bacon (170g tunfisk/100g bacon)

50-70g protein, ca 500-700kcal

Lunsj kl 11:

Midagsrester fra forrige middag eller noe simpelt som kjøtt og grønnsaker.

Etter job/skole kl 14-15:

300g kyllingkjøttdeig med salat/linser

Ca 60g protein

Etter trening kl 16-17:

6 egg

sjokolademelk (0,5 liter eller 1 liter)

40-50g protein

Middag kl 18-19

Kjøtt,fisk,fugl, egg whatsover. Bør være ca 30g protein, 50 g karbohydrater

Kvelds kl 20-21:

5dl melk

2-6ss olivenolje (kommer av hva du spiste til middag/lunsj, lite mat mer olje)

Ca 3500-4000kcal

For en 55kg gutt så skal nok det hjelpe for å gå opp i vekt :) Du får i deg ca 200-230g protein hverdag av dette kostholdet. No need for protein drikker.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Enig. 55 kg; Glem proteintilskudd. Du dekker ditt behov LETT gjennom kostholdet.

JEG som veier 106 kg klarer å dekke proteintilskuddet gjennom kostholdet.

Ikke vær sikker på det. Han veger 55kg, og skal ha ca 120g protein. Med fem måltid om dagen, blir det ca 25g protein til vært måltid, altså han kan ikke spise annet omtrent. Enkelte er villige til å endre kostholdet så mye, men er ikke sikkert han er det.

Lenke til kommentar

Selfølgelig klarer han å få i seg mat. Eneste grunnen for at TS vil så gjerne prøve ut proteindrikker er jo for at det er så kult og de store gutta på gymmen bruker det.

Fy faen, det der er så barnslig sagt, alltid tenke på at alle andre skal tøffe seg for andre, gå og fuck deg selv!!

Jeg vet at det er "bare" og spise, men nå er det jo en grunn til at jeg er tynn, og det er ikke og "bare spise mere" hvorfor tror du folk er tynne eller tjukke, er ikke så lett skjønner du..

Jeg prøvde og spise jævlig mye i en måned, da var det sånn opp til frokost med 0,5 liter lett melk, 5 brødskiver (forskjellig pålegg, men stort sett brunost, gulost eller leverpostei), så til skolen, tre og en halv time sinere 5 brødskiver/ to baguetter + 0,5l sjokolademelk/vann. tre timer etter det, samme som frokost, to timer etter det, to asjetter med middag, masse foskjellig, husker ikke... fire timer etter det samme som frokost igjen ca. sånn hold jeg på i 20 dager, for og gå opp i vekt, tenkte bare på det!! Og jeg veide meg før jeg begynte og etter, før var 54,8... etter var fuckings 55,0!!!! Er det faen meg mulig ??? :O

Eneste forskjellen jeg merka var at jeg var mye mere på do :O

Endret av Dicorn
Lenke til kommentar

Fy faen, det der er så barnslig sagt, alltid tenke på at alle andre skal tøffe seg for andre, gå og fuck deg selv!!

Jeg vet at det er "bare" og spise, men nå er det jo en grunn til at jeg er tynn, og det er ikke og "bare spise mere" hvorfor tror du folk er tynne eller tjukke, er ikke så lett skjønner du..

Jeg prøvde og spise jævlig mye i en måned, da var det sånn opp til frokost med 0,5 liter lett melk, 5 brødskiver (forskjellig pålegg, men stort sett brunost, gulost eller leverpostei), så til skolen, tre og en halv time sinere 5 brødskiver/ to baguetter + 0,5l sjokolademelk/vann. tre timer etter det, samme som frokost, to timer etter det, to asjetter med middag, masse foskjellig, husker ikke... fire timer etter det samme som frokost igjen ca. sånn hold jeg på i 20 dager, for og gå opp i vekt, tenkte bare på det!! Og jeg veide meg før jeg begynte og etter, før var 54,8... etter var fuckings 55,0!!!! Er det faen meg mulig ??? :O

Eneste forskjellen jeg merka var at jeg var mye mere på do :O

Skjønner at det er vanskelig å gå ned/opp i vekt for mange. Veide selv 40kg for 1 år siden, nå veier jeg 80kg. Og hvordan det? Jo. Spise riktig og mye. Altså, ikke lett melk, ikke lettvarianter av smør/ost whatsover. Men melerismør og fettost!

Det som irreterer meg ganske mye er jo disse folkene som sier "jeg kan spise hva jeg vil uten å gå opp i vekt" eller jeg klarer ikke å gå opp i vekt uansett hva jeg spiser. Du spiser ikke nok da! Har selv vært der og trodde selv at jeg spiste mye når jeg spiste 100g havregryn og 6dl melk til frokst også 2 posjoner med middag og kvelds. Men når jeg plutselig begynte å drikke en halv liter melk til frokost og tunfisk/egg/kjøtt, også deretter 2 posjoner med varm mat på lunsj, også førmiddagsmat som er kjøtt og salat og middag, og ettermidagsmat og førkvelds og kvelds. Plutselig da begynte vekten å forflytte seg. Altså, Riktig og Mye. Har selv blitt utsatt for disse folkene som tror at alt kan løses med en shake, var en på treningen som startet på det og skulle fortelle meg det og når jeg plutselig fortalte at en shake er det samme som mat og ikke vunder-dunder middel som gjor det 10 ganger større ville han faktisk ikke tro meg. GOMAD bør du prøve ut. Altså en annen ting. Du spør, jeg svarer. Altså er jeg eksperten her. Lev med det.

btw, det er stor forskjell på 5dl med vann og sjokolademelk. Du kommer aldri til å gå opp i vekt hvis du spiser skipper en eller to måltider noen par ganger i uken.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Sjokolademelk og vann, og brus noen ganger egentlig også, det er forskjellig, handler jeg i kantina blir det baguett med sjokolademelk eller brus, har jeg med brød hjemmefra blir det det og vann....

Joa, men, hehe, eg får ikke lov til og spise kjøtt, egg og sånn etter skolen, mamma kaller det for middag og da har jeg visst spist middag, så da får jeg ikke... Hun er ganske teit på noe

-.-'

Desutten blir det mye styr og drive og ordne med mat i 10 min minst fire min om dagen :O

Virker sikkert litt lat nå men... og det blir jo en del dyrere også da, selvom det ikke er jeg som betaler, så... blir sikkert ikke mutter så blid om jeg holder på sånn en stund..

Endret av Dicorn
Lenke til kommentar

Det er bare noen ting du må ofre for å gå opp i vekt. Hva velger du? Å sitter oppe litt om kveldene og lage mat for 2-3 dager eller ikke gå opp i vekt?

Du er jo 17 år gammel, du må jo klare å få ordet opp noe med moren din. Skjønner godt at HUN ikke vil lage maten din, og det håper jeg også at hun ikke gjør.

Selv sitter jeg en time på kjøkkenten hverdag og steller i stand lunsjen til morgendagen, så viktig er kosthold for meg.

Vi har også sånn "1 middags" reglen om dagen, stefaren kommer avogtil på kjøkkenet og sier "jasså.. middag på gang?" eneste jeg sier er at han skal holde munn og jeg skal selv få lov til å velge hva jeg vil spise. Det funker. Mens min mor er positiv på hva jeg spiser og synes det er bra at jeg spiser for å vokse.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Pijus, ikkje ansjå deg som ein "ekspert" berre fordi du svarer. Du er berre 14år, og har ingen utdanning.

Mellom meg og Dicorn så er jeg eksperten. Han spør, jeg svarer, noe som gjør meg eksperten på området.

Man trenger ikke å ha utdanning for å være en ekspert eller vite mye om fagområdet. Som Eirik Sandvik sa, jeg har gått på flere skoler, jobbet med de beste. Og det jeg lærte mest av var å jobbe med de beste og lese bøkene, ikke skolene.

Trening og kosthold er allerede stort "områade" av livet mitt og ja jeg er 14 år. Jeg har lest over 20 bøker om kroppsbyggning, vektløfting, skader, kosthold, pyslogi og kroppen mer enn de fleste her. Hva om jeg hadde sagt at jeg var 30 år gammel, da hadde ingen tvilt på meg. Så lenge man kan går virkelig inn for det og interserer seg for det kan man oppnå all verdensting.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...